"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisterkurs i pedagogik, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-01

Engelskt namn: Master Course in Education

Denna kursplan gäller: 2014-11-24 till 2017-06-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE080

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2008-01-24

Reviderad av: Prefekten, 2014-11-21

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp
I momentet behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens studieobjekt med fokus på teoribaserad analys. Teoretiska perspektiv med relevans för det pedagogiska forskningsfältet diskuteras och tillämpas på pedagogiska problem i syfte att skapa förståelse för hur teoretiska perspektiv och vetenskapsfilosofiska förhållningssätt påverkar val av design samt metodologiska och analytiska tillvägagångssätt. Studenten tränas i att formulera forskningsfrågor samt göra en forskningsplan för det kommande uppsatsarbetet. I momentet ingår också att upprätta en plan för information och kommunikation rörande uppsatsarbetet samt att problematisera detta med avseende på dess samhälleliga relevans samt möjliga samhälleliga konsekvenser.

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp
Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, undersökas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in Education III)
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om teoretiska perspektiv med relevans för det pedagogiska forskningsfältet med tonvikt på vetenskapsfilosofiska utgångspunkter
- visa förståelse för hur val av olika teoretiska perspektiv påverkar val av design samt metodologiska och analytiska tillvägagångssätt

Färdighet och förmåga
- genomföra teoribaserade analyser av pedagogiska problem
- upprätta en plan för information, diskussion och kommunikation rörande det planerade uppsatsarbetet i relation till relevanta målgrupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillämpa, värdera och diskutera olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter och tillvägagångssätt i relation till det planerade uppsatsarbetet
- problematisera det planerade uppsatsarbetet med avseende på dess samhälleliga relevans och möjliga samhälleliga konsekvenser
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om teoretiska perspektiv inför det kommande uppsatsarbetet

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i uppsatsarbetet
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsarbetets specifika kunskapsobjekt och studieobjekt

Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete med relevans för det pedagogiska forskningsområdet
- självständigt genomföra och rapportera en teoretiskt förankrad analys av insamlad data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
- föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters uppsatsarbeten
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser motsvarande 90 högskolepoäng (hp) i pedagogik varav 30 hp ska utgöras av kursen Kandidatkurs i pedagogik, eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar.

Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.
 

Examination

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp
Det förväntade studieresultaten som rör kunskap och förståelse samt färdigheten och förmågan att genomföra teoribaserade analyser av pedagogiska problem examineras i seminarieform (U/G). Värderingsförmågan och förhållningssättet att tillämpa, värdera och diskutera olika teoribaserade analytiska tillvägagångssätt för att/i syfte att göra ett självständigt och vetenskapligt förankrat val av egen analysmetod i det planerade uppsatsarbetet examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG). Att upprätta en plan för information, diskussion och kommunikation rörande det planerade uppsatsarbetet i relation till relevanta målgrupper samt att problematisera det kommande uppsatsarbetet med avseende på dess samhälleliga relevans och möjliga samhälleliga konsekvenser examineras i seminarieform (U/G). Att visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om teoretiska perspektiv inför det kommande uppsatsarbetet examineras genom en muntlig reflektion (U/G). Examinationen sker successivt under momentet samt i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp
Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt uppsatsarbete (U/G/VG). Även värderingsförmågan att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). Detta gäller även för värderingsförmågan att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. När det gäller att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet examineras detta dessutom i uppsatsen.

Examinationen sker i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på momentet krävs att båda examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på uppsatsarbetet.

För ett godkänt betyg på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på de två ingående momenten. För väl godkänt betyg på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på de två ingående momenten.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 21

    Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in EducationI III)

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson M., Sköldberg K.
    2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 598 s. :
    ISBN: 9789144046150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åsberg Rodney
    Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
    Obligatorisk

    Åsberg Rodney
    Ontologi, epistemologi och metodologi : en kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser
    Rev. uppl. : Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 2001 : 80, 7 s. :
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 5-6 vetenskapliga artiklar.

    Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08767-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2015 vecka 28

    Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in EducationI III)

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson M., Sköldberg K.
    2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 598 s. :
    ISBN: 9789144046150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Methodology and epistemology for social science : selected papers
    Campbell Donald Thomas, Overman E. Samuel
    Chicago : University of Chicago Press : 1988 : 609 s. :
    ISBN: 0-226-09248-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Åsberg Rodney
    Ontologi, epistemologi och metodologi : en kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser
    Rev. uppl. : Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 2001 : 80, 7 s. :
    Obligatorisk

    Åsberg Rodney
    Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 5-6 vetenskapliga artiklar.

    Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08767-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.