"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskapliga grunder: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp

Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Introduction to Education

Denna kursplan gäller: 2017-10-23 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE130

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10

Reviderad av: Prefekten, 2017-10-23

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Vetenskapsfilosofi behandlas på ett övergripande plan. Kursen ger även grundläggande kunskaper om olika teorier om lärande som även analyseras och problematiseras. Kursen introducerar även peer-review som modell för stöd för lärande. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
  • uppvisa översiktliga kunskaper om vetenskapsfilosofi
  • redogöra för olika teorier om vuxnas lärande

Färdighet och förmåga

  • analysera och problematisera vuxnas lärande i pedagogiska praktiker

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera peer-review som lärandeaktivitet
  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.

Examination

Tre individuellt muntliga seminarium (U/G)
En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 43

Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Obligatorisk

Peer review for learning in online and distance education
Liljeström Monica, Stödberg Ulf, Hult Agneta
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 15(3-4), s. 115-145 : 2008 :
http://www.use.umu.se/digitalAssets/21/21025_lofu_3-4_08.pdf
Obligatorisk

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Potter Gary
The philosophy of social science
1. uppl. : Edinburgh : Pearson education limited : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1 (19s). Tillhandahålls av institutionen.

Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 172 s. :
ISBN: 9789140688262
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.