"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

Engelskt namn: Norm-critical pedagogy in working life

Denna kursplan gäller: 2017-04-24 till 2017-06-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE135

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Reviderad av: Prefekten, 2017-04-24

Innehåll

Kursen behandlar området normkritisk pedagogik utifrån relevanta teorier och praktiker. Vidare behandlar kursen hur normkritiska idéer kan användas för att undersöka och problematisera normer och värderingar i arbetslivet. Kursen fokuserar hur normer och värderingar produceras, reproduceras och förhandlas i olika kontexter på såväl organisations-, grupp- som individnivå. Målet är att den studerande ska utveckla ett reflexivt förhållningssätt till hur normer och värderingar påverkar arbetslivet och hur normskapande processer kan synliggöras och utmanas i företags och organisationers dagliga verksamhet.
 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
-    visa kunskap och förståelse inom området normkritisk pedagogik, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
-    visa god kunskap om tidigare forskning inom området
-    visa förståelse för hur uttalade och outtalade normer och värderingar påverkar organisationer, grupper och individer i arbetslivskontexter

Färdighet och förmåga
-    visa förmåga att kritiskt granska och analysera hur normer och värderingar uttrycks i arbetslivsrelaterade kontexter
-    visa färdighet i att problematisera möjliga effekter av olika normer och värderingar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-    genom ett reflexivt förhållningssätt kunna diskutera, värdera och problematisera normer med stöd från olika teoretiska perspektiv
-    värdera betydelsen av normkritiska perspektiv i arbetslivsrelaterade kontexter och kritiskt förhålla sig till vilka inne- och uteslutningseffekter olika normer och värderingar kan ge upphov till

 

Behörighetskrav

Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne.
En A/5 och SvB/3.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete där studenterna studerar och analyserar normer och värderingar i en specifik arbetslivsrelaterad kontext. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar.

Examination

Kursen bedöms med betygen U/G/VG. Examinationen sker såväl muntligt som skriftligt löpande under kursen. Examinationen sker dels genom seminarier vilka kräver en skriftlig förberedelse och ett aktivt deltagande i den muntliga diskussionen, dels genom en normkritisk analys av ett eget valt arbetslivsrelaterat område som presenteras skriftligt. För ett godkänt betyg på kursen krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt den skriftliga analysen. För betyget väl godkänd krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt en väl genomförd skriftlig analys där studenten självständigt visar på ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt.
 
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 17

Acker Joan
Inequality regimes: Gender, class and race in organizations
Gender and society, (20)4, 441-464 : 2006 :
http://www.sagepub.com/oswcondensed/study/articles/05/Acker.pdf
Obligatorisk

Ahmed Sara
The Nonperformativity of Antiracism
Meridians: feminism, race, transnationalism, 7(1), pp. 104-126 : 2006 :
https://muse.jhu.edu/journals/meridians/v007/7.1ahmed.html
Obligatorisk

Angervall Petra
Jämställdhetsarbetets pedagogik : dilemman och paradoxer i arbetet med jämställdhet på ett företag och ett universitet
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2005 : 229, [15] s. :
ISBN: 91-7346-529-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fogde Marinette
Är du anställningsbar? Coachning och karriärråd på en global arbetsmarknad.
I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet, Gidlunds förlag, s. 103-110 : 2014 :
Obligatorisk

Forbes Diane A.
Commodification and Co-Modification Explicating Black Female Sexuality in Organizations
Management Communication Quarterly, 22(4), pp. 577-613 : 2009 :
http://mcq.sagepub.com/content/22/4/577.abstract
Obligatorisk

Garsten Christina
Globala normer för arbete : anställningsbarhet, mätbarhet och reflexivitet
I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet. Gidlunds förlag, s. 111-125 : 2014 :
Obligatorisk

Dis/ability and austerity: beyond work and slow death
Goodley Dan, Lawthomb Rebecca, Runswick-Coleb Katherine
Dis/ability and austerity: beyond work and slow death. 980–984 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI:10.1080/09687599.2014.920125

Encountering Social Class Differences at Work: How “Class Work” Perpetuates Inequality
Gray Barbara, Kish-Gephart Jennifer J.
Academy of Management Review, Vol. 38(4), 670–699 : 2013 :
http://dx.doi.org/10.5465/amr.2012.0143
Obligatorisk

Holmqvist Mikael
Disabled people and dirty work
Disability & Society, Vol. 24(7), 869-882 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1080/09687590903283480

Inte bara jämställdhet : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138241219
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar, ca 100 sidor)

Kalonaityté Viktorija
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
ISBN: 9789144084107
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
Obligatorisk

Kumashiro Kevin K.
Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
Review of Educational Research, 70(1), pp. 25-53 : 2000 :
http://rer.sagepub.com/content/70/1/25.short
Obligatorisk

Lockwood Harris Kate
Show Them a Good Time: Organizing the Intersections of Sexual Violence
Management Communication Quarterly, 27(4), pp. 568-595 : 2013 :
http://mcq.sagepub.com/content/27/4/568.short
Obligatorisk

Inledning, kapitel 1
Martinsson Lena, Reimers Eva
I Lena Martinsson och Eva Reimers (Red.), Skola i normer. Malmö: Gleerups, (24 sidor) : 2014 :
Obligatorisk

Martinsson Lena
Troublesome factory
Ingår i:
Norm-struggles
Newcastle : Cambridge Scholars : 2010 : 235 s. :
Obligatorisk

The need for fresh blood: Understanding organizational age inequality through a vampiric lens
Riach Kathleen, Kelly Simon
Organization, Vol. 22(3), 287–305 : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508413508999