"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik och IKT på arbetsplatsen II, 7,5 hp

Engelskt namn: Education and ICT in the Workplace II

Denna kursplan gäller: 2015-09-14 till 2017-06-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE141

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-09-21

Reviderad av: Prefekten, 2015-10-14

Innehåll

I den andra av två kurser om pedagogik och informations- och kommunikationsteknologi, förväntas studenten använde kunskaper, färdigheter och förmågor i en empirisk studie angående lärande på arbetsplatsen och IKT. Syftet med att genomföra denna studie är att förvärva insikter om hur IKT används i lärandeprocesser i arbetslivet och hur aktuell forskning förhåller sig till praktiken. Studenten kommer också att ges möjlighet att utveckla muntliga färdigheter med särskilt fokus på att förmedla information till en publik utanför fältet av experter. Dessutom kommer studenten att redovisa sina resultat i en vetenskaplig rapport, där den empiriska studien kommer att införlivas med teori om arbetsplatslärande och IKT

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande förståelse för vetenskaplig analys och behandling av data
  • uppvisa kännedom om tidigare forskning relevant för det valda empiriska studieobjektet

Färdighet och förmåga

  • genomföra en mindre empirisk studie av lärande och IKT i en vald miljö
  • kommunicera kunskap om kursinnehållet till utomstående med begränsad kunskap om ämnet
  • identifiera och analysera en organisations lärandeprocesser och användande av IKT, genom insamling av empiriska data

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera möjligheter och villkor för kommunicerandet av kunskap om IKT och lärandeprocesser till lika utomstående grupper

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Genomfört kursen Pedagogik och IKT på arbetsplatsen I.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.

Examination

Det förväntade studieresultaten som behandlar kunskapen att visa grundläggande förståelse för bearbetning och analys av vetenskaplig data examineras i seminarieform (U/G). I seminarieform examineras även studentens förmåga att kommunicera kunskap om momentinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område kursen behandlar samt studentens värderingsförmåga och att reflektera över och diskutera möjligheter och villkor för att kommunicera kunskap om pedagogiska processer och IKT till olika grupper (U/G). I en skriftlig empirisk studie i formen av en rapport examineras kunskapen att visa kunskap om tidigare forskning med relevans för den empiriska studiens forskningsområde, förmågan att genomföra en mindre empirisk studie av pedagogiska processer och IKT i arbetslivet på en konkret arbetsplats samt att översiktligt kunna identifiera och analysera organisationers pedagogiska processer och användningen av IKT som stöd genom insamlingen av data (U/G/VG).

För betyget godkänd krävs att samtliga examinationsuppgifter bedömts godkända. För betyget väl godkänd krävs därutöver att den skriftliga uppgiften är väl godkänd. Betygsskalan är U (underkänd), G (godkänd) och VG (väl godkänd).

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor vid institutionen kontaktas vid sådana fall.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Övriga föreskrifter

Inga.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 26

    Bryman Alan
    Social research methods
    4. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2012 : xli, 766 s. :
    ISBN: 978-0-19-958805-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Scientific papers and presentations
    Davis Martha, Davis Kaaron J., Dunagan Marion M.
    3rd ed. : Amsterdam : Academic Press : 2012. : xviii, 342 p. :
    ISBN: 9780123847270
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mankin David
    Human resource development
    Oxford : Oxford University Press : 2009 : 503 s. :
    ISBN: 0199283281
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    A selection of additional articles may be added.

  • Giltig från: 2015 vecka 38

    Bryman Alan
    Social research methods
    4. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2012 : xli, 766 s. :
    ISBN: 978-0-19-958805-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Scientific papers and presentations
    Davis Martha, Davis Kaaron J., Dunagan Marion M.
    3rd ed. : Amsterdam : Academic Press : 2012. : xviii, 342 p. :
    ISBN: 9780123847270
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Learning, Training and Development in Organizations
    Kozlowski Steve W. J., Salas Eduardo
    London: Routledge, ISBN: 9780415649674, pp. 552 : 2012 :
    Obligatorisk

    Mankin David
    Human resource development
    Oxford : Oxford University Press : 2009 : 503 s. :
    ISBN: 0199283281
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    A selection of additional articles may be added.