"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A, 30 hp

Engelskt namn: Education A

Denna kursplan gäller: 2017-06-26 till 2017-11-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE147

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-14

Reviderad av: Prefekten, 2017-06-19

Innehåll

Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Introduktion till pedagogik, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar teorier om lärande och undervisning i olika pedagogiska praktiker, relationen mellan människan och samhället samt fostrans- och socialisationsprocesser. Reflektion över den egna lärandeprocessen, utveckling av praktiska och teoretiska färdigheter i relation till pedagogikämnet samt vetenskaplig skolning är röda trådar som löper genom samtliga moment.

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Svensk utbildningshistoria behandlas på ett övergripande plan och centrala pedagogiska begrepp lyfts fram. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och forskningsinriktningar. Momentet behandlar frågor om hur lärande och undervisning i olika kontexter kan planeras, genomföras, bedömas och vidareutvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser, dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Studenten färdighetstränas i att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier samt att söka och värdera vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang. Momentet har både ett historiskt och ett samtida perspektiv. Betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocesser fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Introduction to Education

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
  • redogöra för centrala begrepp inom det pedagogiska kunskapsområdet
  • uppvisa översiktliga kunskaper om utbildningshistoria
  • diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan
  • uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion

Färdighet och förmåga

  • tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Learning and Teaching

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande, bedömning och undervisning i olika kontexter
  • uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga

  • analysera lärande- och undervisningsprocesser i olika kontexter utifrån teorier om lärande och undervisning
  • planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala pedagogiska frågeställningar
  • använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
  • diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan

Färdighet och förmåga

  • analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
  • diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker
  • söka och värdera vetenskaplig litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Upbringing and Socialisation

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga
  • sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
  • beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett samhällsteoretiskt perspektiv
  • uppvisa grundläggande kunskap om intervju som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga

  • använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
  • analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i ett samhällsteoretiskt perspektiv samt i relation till olika historiska och samtida sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.

Examination

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2¬553¬14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i två skriftliga seminarier (U/G)
  • en individuell muntlig och skriftlig reflektionsuppgift (U/G)

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i ett skriftligt seminarium (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)
  • en individuell skriftlig observationsuppgift (U/G)

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i två skriftliga seminarier (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i ett skriftligt seminarium (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)
  • en individuell muntlig och skriftlig intervjuuppgift (U/G)

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 26

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp

Kunskap
Benner Mats, Widmalm Sven
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/ojs/index.php/pfs/article/view/7911/6965
Obligatorisk

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Hållsten Stina, Strand Hans, Moberg Bodil
3 uppl., ISBN: 978-91-47-11408-5 , 192 s, Liber : 2015 :
Obligatorisk

Sundberg Daniel
Pedagogik som vetenskap: analys och argument
Växjö : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet (47s) : 2015 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:855664/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk

Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp

Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Filstad Cathrine
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 315 s. :
ISBN: 978-91-44-07394-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp

Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
Obligatorisk

Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
Obligatorisk

Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Silfver Ann-Louise
Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
Obligatorisk

If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
Österlind Malin, Wright Jan
Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
Obligatorisk

Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp

Ambjörnsson Fanny
Rosa : den farliga färgen
Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7037-605-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holmlund Kerstin
Poor laws and schooling in Stockholm
History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
Obligatorisk

Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Widding Göran
Practices in home-school cooperation - a gendered story?
Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
Obligatorisk

Widding Ulrika
Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
Obligatorisk

Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar