Engelskt namn: Human Resource Management, Organization and Working Life
Denna kursplan gäller: 2024-03-18 och tillsvidare
Kurskod: 2PE165
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2021-03-12
Reviderad av: Prefekten, 2024-03-18
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen avser att ge studenten grundläggande kunskaper om Human Resource Management (HRM) som vetenskapligt område och praktik samt om organisationers förändringar och arbetslivets utveckling.
Modul 1: Introduktion och vetenskapligt arbete 6 hp
Introduction and Scientific Work, 6 credits
Modulen introducerar vad universitetsstudier innebär och vilka kunskapsområden Personalvetarprogrammet kommer att inriktas mot. I modulen behandlas även grundläggande vetenskapliga begrepp, forskningsprocessens olika faser, olika forskningsmetoder samt etiska ställningstaganden både i relation till vetenskapligt arbete och personalvetarprofessionen.
Modul 2: Arbetslivets utveckling 4,5 hp
Working Life Development, 4,5 credits
Modulen behandlar hur den svenska arbetsmarknaden har utvecklats med betoning på perioden efter 1930. Teknisk förändring tillsammans med effekterna av ekonomins globalisering och förändringar i ekonomisk politik lyfts fram som centrala drivkrafter bakom arbetslivets förändring. Den svenska förhandlingsmodellens historiska utveckling beskrivs och problematiseras. Slutligen behandlas den svenska arbetsmarknaden från ett genusperspektiv. Där fokus ligger på att problematisera hur fördelning av hemarbete påverkat kvinnors och mäns arbetsliv under 1900-talet. Här presenteras även teorier kring löneskillnader mellan män och kvinnor samt teorier om genusarbetsdelning.
Modul 3: Organisationer och HRM 4,5 hp
Organizations and HRM, 4,5 credits
Modulen ger en grundläggande orientering om organisationsteorier som analysredskap för att studera organisationer med skiftande inre och yttre förutsättningar. Begrepp och teorier om struktur, kultur, ledarskap och omvärld utgör här centrala begrepp för förståelse av individers och gruppers beteende i organisationer. Modulen belyser samtidigt personalarbetets (HRM) roll och förhållningssätt i organisationer och hur detta har utvecklats i olika organisationer. En viktig aspekt är att studenternas egna arbetslivserfarenheter utnyttjas i praktiska övningar och olika examinationsformer.
Modul 1: Introduktion och vetenskapligt arbete, 6 hp
Introduction and Scientific Work, 6 credits
Efter modulen skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Modul 2: Arbetslivets utveckling, 4,5 hp
Working Life Development. 4,5 credits
Efter modulen skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Modul 3: Organisationer och HRM, 4,5 hp
Organizations and HRM, 4,5 credits
Efter modulen skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moduler kan ges på engelska.
Modul 1: Introduktion och vetenskapligt arbete, 6 hp
Introduction and Scientific Work, 6 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
Modul 2: Arbetslivets utveckling, 4,5 hp
Working Life Development, 4.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
Modul 3: Organisationer och HRM, 4,5 hp
Organizations and HRM, 4.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.
För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst två av de tre ingående modulerna.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Blennberger Erik
Etik i HR-arbetet: etisk kod för personalvetare
Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2015 :
Obligatorisk
Ulfsdotter Eriksson Ylva
Personalvetenskap - som förhållningssätt
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 188 s. :
ISBN: 9789147098163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nehls Eddy
Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 184 sidor :
ISBN: 9789144141596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
ISBN: 9789144104287
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Lundh Christer
Spelets regler : institutioner och lönebildning på den svenska arbetsmarknaden 1850-2010
2. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2010 : 384 s. :
ISBN: 978-91-86203-34-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Stanfors Maria
Mellan arbete och familj : ett dilemma för kvinnor i 1900-talets Sverige
Stockholm : SNS förlag : 2007 : 296 s. :
ISBN: 978-91-85695-10-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan
4. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : 528 s. :
ISBN: 9789144095028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Ulfsdotter Eriksson Ylva
Personalvetenskap - som förhållningssätt
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 188 s. :
ISBN: 9789147098163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar tillkommer