"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Perception, 7,5 hp

Engelskt namn: Perception

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 till 2017-06-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén, 2007-11-15

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-08

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i kognitionsvetenskap med särskild inriktning mot perception d v s hur vi organiserar och förstår sensoriska signaler från omvärlden genom våra sinnen, samt hur kännedom om egenskaper hos ett objekt eller en händelse påverkar vad vi uppfattar. Studenterna ges också möjlighet att bekanta sig med kognitionsvetares arbetsfält och arbetsuppgifter. Kursen presenterar en översikt av och en introduktion i grundläggande visuella och auditiva sensoriska samt motoriska mekanismer. Dessutom behandlas cellers struktur och kommunikation och det centrala nervsystemets uppbyggnad. Vidare redogörs för hur vi uppmärksammar olika stimuli samt mäter och beräknar det minsta tänkbara stimuli som krävs för att nå medvetande. Teoretiskt perspektiv och metod belyses genom föreläsningar och tillämpande av teorier genom laborationer. Kursen behandlar också talperception, från den akustiska signalen till själva ljudupplevelsen och hur talsignalen produceras. På kursen diskuteras huruvida tesen att perception ger oss direkt tillgång till företeelser i vår omvärld är förenlig med förekomsten av perceptuella misstag som illusioner och hallucinationer. Dessutom ges en introduktion i gränssnittsbegreppet.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten:
Kunna redogöra för några grundläggande perceptuella processer.
Känna till den cellulära kommunikationen och det centrala nervsystemets uppbyggnad.
Kunna redogöra för hur fysikaliska och kemiska stimuli överförs till biologiska/sensoriska signaler.
Känna till det visuella och auditiva systemets anatomi och funktionella uppbyggnad.
Kunna redogöra för några uppfattningar om hur människans perceptionsförmåga kan förstås som en förmåga både till medvetenhet om företeelser i omvärlden och till perceptuella misstag.
Känna till olika fysiologiska och psykofysiska mätmetoder.
Kunna förstå uppmärksamhetens betydelse för vår uppfattning om omvärlden.
Kunna översiktligt redogöra för talsignalens egenskaper och hur den uppfattas och produceras.
Känna till grunddragen och översiktligt kunna beskriva en modell för tillägnande av ett ljudsystem.
Känna till och ha erfarenhet av hur man arbetar laborativt med tal.
Känna till gränssnittsbegreppet och gränssnittsbegreppets roller.
Kunna redogöra för kognitionsvetares arbetsfält och praktiska arbetsuppgifter.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer. Obligatoriska inslag är markerade i schemat. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examinationen sker dels genom en skriftlig tentamen, dels genom muntlig och skriftlig redovisning av seminarier och laborationer. Betyg på kursen sätts först när alla prov och obligatoriska moment är godkända. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 30

Litteratur

Introducing phonetic science
Ashby Michael., Maidment John A.
New York : Cambridge University Press : 2005. : 222 p. :
ISBN: 0-521-80882-0 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Purves Dale
Neuroscience
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) :
ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 3dje upplagan eller senare!

Cognitive psychology
Gilhooly K. J., Lyddy Fiona M., Pollick Frank
New York : McGraw-Hill : 2014. : xxi, 553 pages :
ISBN: 9780077122669 (paperback) :
Se Umeå UB:s söktjänst

Janlert Lars-Erik
Tänkande och beräkning : en inledning till datavetenskap och kognitionsvetenskap
2., [omarb., utök., uppdaterade] : Studentlitteratur AB : 2015 : 235 s. :
ISBN: 9789144110226
Se Umeå UB:s söktjänst

Martin, M.G.F. (1998) Perception. I.A.C. Grayling (red.). Philosophy 1:a guide trough the subject (s 26-43). Oxford: Oxford University Press. Delas ut av lärare. (Obligatorisk) Kompendium om psykofysik om 12 sidor. Tillhandahålls av lärare. (Obligatoriskt)