"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Perception, 7,5 hp

Engelskt namn: Perception

Denna kursplan gäller: 2009-11-09 till 2010-11-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén, 2007-11-15

Reviderad av: Michael Gruber, 2010-04-26

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i kognitionsvetenskap med särskild inriktning mot perception d v s hur vi organiserar och förstår sensoriska signaler från omvärlden genom våra sinnen, samt hur kännedom om egenskaper hos ett objekt eller en händelse påverkar vad vi uppfattar. Kursen presenterar en översikt av och en introduktion i grundläggande visuella och auditiva sensoriska samt motoriska mekanismer. Dessutom behandlas cellers struktur och kommunikation och det centrala nervsystemets uppbyggnad. Vidare redogörs för hur vi uppmärksammar olika stimuli samt mäter och beräknar det minsta tänkbara stimuli som krävs för att nå medvetande. Teoretiskt perspektiv och metod belyses genom föreläsningar och tillämpande av teorier genom laborationer. Kursen behandlar också talperception, från den akustiska signalen till själva ljudupplevelsen och hur talsignalen produceras. Avslutningsvis diskuteras huruvida tesen att perception ger oss direkt tillgång till företeelser i vår omvärld är förenlig med förekomsten av perceptuella misstag som illusioner och hallucinationer. Dessutom ges en introduktion i gränssnittsbegreppet.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: Kunna redogöra för några grundläggande perceptuella processer. Känna till den cellulära kommunikationen och det centrala nervsystemets uppbyggnad. Kunna redogöra för hur fysikaliska och kemiska stimuli överförs till biologiska/sensoriska signaler. Känna till det visuella och auditiva systemets anatomi och funktionella uppbyggnad. Kunna redogöra för några uppfattningar om hur människans perceptionsförmåga kan förstås som en förmåga både till medvetenhet om företeelser i omvärlden och till perceptuella misstag. Känna till olika fysiologiska och psykofysiska mätmetoder. Kunna förstå uppmärksamhetens betydelse för vår uppfattning om omvärlden. Kunna översiktligt redogöra för talsignalens egenskaper och hur den uppfattas och produceras. Känna till grunddragen och översiktligt kunna beskriva en modell för tillägnande av ett ljudsystem. Känna till och ha erfarenhet av hur man arbetar laborativt med tal. Känna till gränssnittsbegreppet och gränssnittsbegreppets roller.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer.

Examination

Examinationen sker dels genom en skriftlig tentamen, dels genom muntlig och skriftlig redovisning av seminarier och laborationer. Betyg på kursen sätts först när alla prov och obligatoriska moment är godkända. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Studenten har möjlighet att genomföra prov vid totalt fem tillfällen. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Introducing phonetic science
Ashby Michael., Maidment John A.
New York : Cambridge University Press : 2005. : 222 p. :
ISBN: 0-521-80882-0 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Galotti Kathleen M.
Cognitive psychology : in and out of the laboratory
4th ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : 2008 : xix, 681s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0714/2006938495.html
ISBN: 0-495-09963-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Purves Dale
Neuroscience
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) :
ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst