"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingspsykologi II, med inriktning mot social och emotionell utveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Developmental Psychology II, with focus on Social and Emotional Development

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2016-02-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS060

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för logopedprogrammet, 2006-11-15

Innehåll

Innehållet i kursen behandlar barns sociala och emotionella utveckling, från födelse till ungdomsår, och från olika teoretiska utgångspunkter. Grundläggande frågor kring utvecklingens förutsättningar, såsom genetiska och miljömässiga faktorers betydelse för utveckling behandlas. Såväl tvärkulturella perspektiv som genusperspektiv beaktas. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kursens innehåll, och historik inom området belyses. Metoder för att studera och bedöma social och emotionell utveckling presenteras

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: - Känna till grundläggande utvecklingspsykologiska teorier inom området social och emotionell utveckling - Känna till utvecklingsteoriernas vetenskapliga förankring. - Kunna jämföra hur olika teoretiska perspektiv kan skilja sig åt. - Kunna diskutera på vilka sätt arv och miljö kan samspela i social och emotionell utveckling - Förstå social och emotionell utveckling utifrån ett tvärkulturellt perspektiv. - Förstå social och emotionell utveckling utifrån ett genusperspektiv, samt ha kunskap om barns könsrollsutveckling. - Ha kännedom om metoder inom forskningsområdet social och emotionell utveckling.

Behörighetskrav

Utvecklingspsykologi I med inriktning mot kognitiv utveckling.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar och seminarier eller gruppövningar där de studerande får ta mycket eget ansvar.

Examination

Examination är individuell och sker i form av en skriftlig tentamen vid kursens slut. På tentamen sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Nämnden för grundutbildningsfrågor i psykologi begära att annan lärare utses att föreslå betyg. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Övriga föreskrifter

Studerande som genomgått motsvarande kurs vid Umeå universitet eller annat lärosäte får tillgodoräkna sig detta. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programkommittén för logopedutbildningen efter hörande av berörd institution. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.