"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

UTVECKLINGSPSYKOLOGI I, MED INRIKTNING MOT KOGNITIV UTVECKLING, 7,5 hp

Engelskt namn: Developmental Psychology I, with focus on cognitive development,

Denna kursplan gäller: 2018-02-26 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS082

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för logopedutbildningen, 2008-11-26

Reviderad av: Prefekten, 2018-03-01

Innehåll

Kursens syfte är att ge en orientering om teorier, metoder och perspektiv inom kognitiv utveckling. Grundläggande frågor kring utvecklingens förutsättningar såsom biologiska, miljömässiga och tvärkulturella aspekter studeras. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kunskapsstoffet tillsammans med kunskap om avvikelser i kognitiv utveckling.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för teorier om kognitiv utveckling
  • Redogöra för olika modeller för arvet och miljöns påverkan under utvecklingen
  • Redogöra för kognitiv utveckling utifrån grundläggande och kritiska perspektiv
  • Visa kännedom om avvikelser i kognitiv utveckling
  • Redogöra för språkutveckling utifrån olika teoretiska perspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Kemi A/1 och Fysik A/1a / 1b1+1b2. Normal hörsel rekommenderas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska
 

Examination

Examination sker genom skriftligt individuell slutprov och seminarie-uppgifter.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 9

Berk Laura E.
Child development
9th ed. : Boston : Pearson : c2013 (tr. 2012) : xix, 652, [146] p. :
ISBN: 978-0-205-19766-8 (int. ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Patricia H.
Theories of developmental psychology
5. ed. : New York : Worth : 2009 : xiv, 507 s. :
ISBN: 978-1-4292-1634-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet