"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

UTVECKLINGSPSYKOLOGI I, MED INRIKTNING MOT KOGNITIV UTVECKLING, 7,5 hp

Engelskt namn: Developmental Psychology I, with focus on cognitive development,

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2013-01-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS082

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för logopedutbildningen, 2008-11-26

Innehåll

Kursens syfte är att ge en orientering om nutida utvecklingspsykologisk teoribildning samt en fördjupning i kognitiv utveckling. Grundläggande frågor kring utvecklingens förutsättningar såsom t ex genetiska och miljömässiga faktorers betydelse behandlas. Kognitiva, biologiska, och tvärkulturella aspekter av den psykologiska utvecklingen studeras. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kunskapsstoffet och en integration av olika aspekter av utvecklingen eftersträvas. Metoder för att studera och bedöma barns kognitiva utveckling presenteras.

Förväntade studieresultat

Efter momentet skall studenten:

  • Känna till grundläggande utvecklingspsykologiska teorier
  • Kunna redogöra för olika modeller för arvet och miljöns påverkan under utvecklingen samt metoder på vilket sätt arv och miljö kan dissocieras
  • Kunna redogöra för kognitiv utveckling utifrån klassiska teorier (Piaget och Vygotsky) och senare forskning med avseende på social-kognitiv utveckling (Theory of mind)
  • Kunna redogöra för utvecklingen från ett tvärkulturellt perspektiv vilket inbegriper fördjupade teoretiska och metodologiska kunskaper om barns utveckling i olika kulturer
  • Kunna redogöra för språkutveckling utifrån olika teoretiska perspektiv samt barns utveckling av kommunikativ kompetens.
  • Kunna redogöra för generella psykologiska metodproblem, specifika utvecklingspsykologiska designer samt olika observationstekniker

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt MaB och ShA

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt.

Examination

Examination sker genom skriftligt slutprov och redovisning av obligatoriska uppgifter. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Nämnden för grundutbildningsfrågor i psykologi begära att annan lärare utses att föreslå betyg. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Övriga föreskrifter

Studerande som genomgått motsvarande kurs vid Umeå universitet eller annat lärosäte får tillgodoräkna sig detta. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programkommittén för logopedutbildningen efter hörande av berörd institution. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 1

Child psychology : development in a changing society
Harwood Robin L., Miller Scott A., Vasta Ross
5. ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons : cop. 2008 : 665 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0814/2007031695-b.html
ISBN: 978-0-471-70649-6 (inb.) och 0-471-70649-3 (inb.))
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Patricia H.
Theories of developmental psychology
5. ed. : New York : Worth : 2009 : xiv, 507 s. :
ISBN: 978-1-4292-1634-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt material
Inst för psykologi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Övrigt material, övningskompendier etc, specificeras i anslutning till undervisningen och tillhandahålls av institutionen för psykologi