"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling 2 för psykologprogrammet, 6 hp

Engelskt namn: Professional Development 2 for the Study Programme for University Diploma in Psychology

Denna kursplan gäller: 2017-01-09 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS158

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-17

Reviderad av: Prefekten, 2016-12-16

Innehåll

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande färdigheter självreflektion, processledning och reflekterande samtal. Kursen gör detta genom att redan från början växla mellan teoretiska inslag och praktiska övningar, uppdelat på två moment. Med hjälp av teori och praktik ska kursen belysa vikten av fortlöpande utveckling av empati och självkännedom, samt kontinuerlig träning i olika sätt att leda och förstå samtalsprocesser där tre eller flera inblandade. Kursen behandlar flera etiska aspekter, både i relation till kurskamrater, till studenten och till klienter. Kursen bygger på de kunskaper och färdigheter som erhållits tidigare på psykologprogrammet. Momentet är vidare en förberedelse för klientarbetet och kommande kurser i professionell utveckling.

Moment 1: Processledning, 3hp
Momentet syftar till ökade färdigheter att leda grupprocesser i olika syften och i olika sammanhang. Exempel på samtalsprocesser är psykologisk behandling i grupp, familjebehandling och utveckling av arbets- och idrottsgrupper. Exempel på skeenden som ska hanteras genom praktiska färdigheter är grupper i kris, konflikt, destruktivitet, samarbetssvårigheter och låg prestation.

Moment 2: Professionell utveckling och självkännedom, 3hp
Momentet syftar till ökad självkännedom genom självreflektion, och att fördjupa kunskap om egna mönster (tankar, känslor beteenden) i en studie- och arbetssituationer. Vidare tar kursen upp hur egna erfarenheter och mönster påverkar studenten i relation till kollegor och kommande klienter. Kursen syftar också till att bevara och öka empatiska förmågor och professionella förhållningssätt gentemot klienter.
 

Förväntade studieresultat

Moment 1:

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Visa kunskap om de olika fält där psykologer leder grupprocesser
• Visa kunskap och förståelse för de olika psykologiska discipliner och teorier som är inblandade i att leda grupper

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Visa förmåga till att inhämta och värdera nödvändig information för att bedöma en processlednings genomförbarhet.
• Visa förmåga till att i linje med uppdragets syfte hantera svåra situationer i processledning.
• Visa förmåga till att justera maktförhållanden inom en grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Tillämpa professionella förhållningsätt med fokus på att visa medvetenhet om makt och kön.

Moment 2:
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Visa kunskap om grundläggande begrepp om bemötande av klient.
• Visa kunskap och förståelse för ramfaktorer som kontrakt, tids- och rumsaspekter.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Visa förmåga till en kontinuerlig utveckling av empati och självkännedom.
• Visa förmåga till interpersonell kompetens, med särskilt fokus på att visa empati.
• Visa förmåga till reflektion kring maktaspekter av relevans för klientarbete.
• Visa förmåga till konstruktiv diskussion om andras arbetsinsatser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
• Tillämpa professionellt förhållningsätt med fokus på att visa medvetenhet om egna värderingar och acceptans för andras värderingar.
 

Behörighetskrav

Avklarade kurser på termin 1:
Introduktionskurs i psykologi för psykologprogrammet 7,5 hp,
Vetenskaplig och professionell metod för psykologprogrammet 7,5 hp. Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker kontinuerligt över terminen i 20% studietakt med huvudsakligen praktiska färdighetstränande aktiviteter. Moment 1 sker inledningsvis som gruppaktiviteter och övergår till processledning mot tredje part med fortlöpande handledning. Moment 2 är upplagd som en lärarledd gruppaktivitet  med legitimerad psykolog, samt tillhörande skriftliga uppgifter.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
 

Examination

Examination sker muntligt vid varje gruppaktivitet där individuell bedömning sker, samt vid skriftliga rapporter mot slutet av momenten. Moment 1 examineras också genom praktiska prov som granskas via video. Moment 2 examineras genom individuellt skriftliga uppgifter. Båda momentens inslag bedöms som klinisk undervisning och studenten har endast rätt till 2 examinationstillfällen.

Alla gruppaktiviteter är obligatoriska och av prövande karaktär. Om studenten är frånvarande eller underkänns, ges uppsamlingsträffar efter gruppträffarnas slut. Om studenten är frånvarande eller underkänd, från gruppaktiviteter vid tre tillfällen eller flera, oavsett orsak, så leder det till ett underkännande. Studenten får då ta igen missade tillfällen genom att vara med i en ny grupp nästa gång kursen ges.

Det som prövas i gruppaktiviteten är förutom närvaro, att den studerande är aktiv och bidrar med sina tankar, upplevelser och reflektioner. Den enskilda studenten ska reflektera och bidra på ett sådant sätt att gruppledaren kan säkerställa att den enskilda studenten praktiskt visar på en kontinuerlig reflektion över professionella förhållningssätt samt det innehåll som tas upp under förväntade studieresultat. Studenten ska också kunna tillämpa kunskapen under förväntade studie resultat och visa på relationella empatiska förmågor i gruppen.

Det som prövas i skriftliga reflektioner vid varje gruppträff och i de skriftliga rapporterna, är aktuella teoretiska begrepp och reflektioner över egna värderingar och professionella förhållningssätt. Studenten får ta igen missade skriftliga uppgifter med motsvarande skriftliga uppgifter.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 4

    Stiegler Jan Reidar
    Emotionsfokuserad terapi : att förstå och förändra känslor
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 304 s. :
    ISBN: 9789144111803
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.

  • Giltig från: 2017 vecka 1

    Stiegler Jan Reidar
    Emotionsfokuserad terapi : att förstå och förändra känslor
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 304 s. :
    ISBN: 9789144111803
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Empati : teoretiska och praktiska perspektiv
    Bohlin Henrik, Eklund Jakob
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 303 s. :
    ISBN: 9789144085852
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ljunggren Ingrid
    Samtalet som psykologisk metod
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 253 s. :
    ISBN: 9789144096179
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.