"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling 3 för Psykologprogrammet, 6 hp

Engelskt namn: Professional Development 3 for the Study Programme for University Diploma in Psychology

Denna kursplan gäller: 2017-06-12 till 2017-12-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS169

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2017-04-24

Reviderad av: Prefekten, 2017-04-24

Innehåll

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande färdigheter i att förbereda och leda manualiserad gruppbehandling. Kursen innehåller också teori om krisreaktioner och praktiska övningar i krishantering samt träning i att utvärdera kvalitet i test- eller utvärderingsprocedur. Kursen bygger på de kunskaper och färdigheter som erhållits tidigare på psykologprogrammet. Denna kurs lägger fokus på fördjupade kunskaper och färdigheter i att leda och bemöta personer i grupp. Studenterna tränas i samtal och samarbete med kollegor.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
•Visa kännedom om sömn, stress och livsstil och dess koppling till psykisk hälsa och ohälsa
•Visa kännedom om människor i kris och bemötande av krisreaktioner

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
•Visa förmåga att förbereda, administrera och tolka test och/ eller utvärderingsmaterial.
•Visa förmåga att förbereda och leda manualiserad gruppbehandling•Visa förmåga att journalföra med hjälp av handledning
•Visa förmåga att bemöta personer i kris och personer med psykisk ohälsa på ett professionellt sätt
•Visa förmåga att samarbeta kollegialt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenterna:
• Kunna reflektera kritiskt kring sitt lärande och sin psykologroll i förhållande till individ, grupp och samhälle
• Kunna reflektera kring kollegialt samarbete
• Kunna reflektera över och kritiskt värdera kvalitet i test- eller utvärderingsprocedur

Behörighetskrav


Avklarade kurser på termin 1, 2, 3 och 4:

Introduktionskurs i psykologi för psykologprogrammet 7,5 hp,
Biologisk psykologi 7,5 hp,
Vetenskaplig och professionell metod för psykologprogrammet 7,5 hp,
Kognitiv psykologi 7,5 hp,
Utvecklingspsykologi 7,5 hp,
Personlighetspsykologi 7,5 hp,
Juridik för psykologprogrammet 6 hp,
Barn och unga i ett kliniskt och pedagogiskt perspektiv 12 hp,
Samtalsmetodik för psykologprogrammet 4 hp,
Professionell utveckling 1 6 hp
Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker kontinuerligt över terminen i 20% studietakt med både teoretiska inslag och praktiskt färdighetstränande aktiviteter. Undervisningsformerna består både av lärarledda föreläsningar, seminarier och övning i studentgrupper där studenterna möter tredje part, under fortlöpande handledning. Läroplattformen Cambro används för att distribuera information och uppgifter. Kursen sker på campus och i landstingets lokaler i samarbete med primärvården.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Kursen examineras genom att studenten leder grupp, deltar i obligatoriska seminarier och praktiska övningar, individuellt och i grupp samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Flertalet av gruppaktiviteterna är obligatoriska och av prövande karaktär. Om studenten är frånvarande från gruppledande inslag vid två eller fler tillfällen (eller underkänns på dessa) får studenten ta igen missade tillfällen genom att vara med i en ny grupp nästa gång kursen ges. För övriga praktiska obligatoriska inslag ges tillfälle till omexamination med likvärdig uppgift inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle.

Betyg för kursen sätts när de skriftliga proven är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Det gruppledande inslaget bedöms som klinisk undervisning och studenten har därför rätt till 2 examinationstillfällen, för de övriga examinerande inslagen har studenten rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå
universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om
tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta
gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Denna kurs kan inte inkluderas i en examen om den överlappar med en annan kurs. Om tvekan råder bör
studenten vända sig till studievägledare vid Institutionen för psykologi eller programkoordinator för sitt program.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 36

Huvudlitteratur

Almén Niclas
Stress- och utmattningsproblem : Kognitiva och beteendeterapeutiska metoder
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 408 :
ISBN: 978-91-44-02795-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Jernelöv Susanna
Sov gott! : råd och tekniker från KBT
[Ny utg.] : Stockholm : Percussina förlag : 2015 : 234, [6] s. :
ISBN: 9789176111109
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare