"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work

Denna kursplan gäller: 2010-09-20 till 2011-01-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12

Reviderad av: Studierektor inst socialt arbete, 2010-06-22

Innehåll

Kursen behandlar barn, unga och familjers levnadsvillkor och utsatthet i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande. Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa: - fördjupad kunskap om barns utveckling och behov - fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsättningar - fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete - förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem rörande temat barn, unga och familj - fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forskning kring barn, unga och familj - förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj - förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj

Behörighetskrav

Behörighet Behörighet att antas till fristående kurser på avancerad nivå har den som fullgjort kursfodringar om minst 180 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng avser självständigt arbete. Särskild behörighet: socialt arbete 90 hp eller sociologi 90 hp eller psykologi 90 hp eller annan utbildnings som bedöms likvärdig. Behörighet att avlägga magister/masterexamen har den som har minst 180 högskolepoäng i socialt arbete på grundläggande nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande.

Examination

På del 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På del 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i kursen ligger till grund för kursbetyget. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på två av de tre kursdelarna. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium erbjuds ett senare examinationstillfälle under kursens gång. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i kursen vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. För mer information kontakta studievägledaren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 38

Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp

Litteratur att användas under hela kursen:

Socialstyrelsen
Social rapport 2010. http://www.socialstyrelsen.se
Stockholm : 2010 :

Alt 1

Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Malmö : Gleerups : 2010 : 204 s. :
ISBN: 91-40-66829-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Alt 2

Kvinnor, män och alla andra : en svensk genushistoria
Rydström Jens, Tjeder David
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 282 s. :
ISBN: 978-91-44-04831-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 1

Burman Erica.
Deconstructing developmental psychology
2nd ed. : London ;a New York : Routledge : 2008. : 1 online resource (x, 356 p.) :
http://proxy.lib.ltu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203946169z Endast för användare inom LTU
ISBN: 978-0-203-94616-9 (electroni
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Rasmusson Bodil
Barnperspektiv i den sociala barnavården: forsknings- och utvecklingsarbete inom ramen för projekt. Kunskapsbaserad socialtjänst. Lund: Meddelande från Socialhögskolan 2006:2. 100 s. http://ask.lub.se/archive/00025486/01/2006-2.pd
2006 :

Regeringskansliet UD-info
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter

Von Tetzchner Stephen
Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
Lund : Studentlitteratur : 2004 :

Moment 2

Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica, Centrum för utvärdering av socialt arbete
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 :
ISBN: 91-7205-319-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Harris Judith Rich
Myten om föräldrars makt : varför barn blir som de blir
Stockholm : Svenska fören. för psykisk hälsa (Sfph) : 2001 : 543 s. :
ISBN: 91-88650-18-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjeliv
Johansson Thomas, Vikström Jonny
1. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 188 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708921o.jpg
ISBN: 978-91-47-08921-5
Se Umeå UB:s söktjänst

"The Looking After Children Assessment Process: Promoting Resilient Children and Resilient Workers." Families in Society 87(4): 565-574
Kufeldt K L , McGilligan et al
2006 :

Ljungberg Tomas
AD/HD i nytt ljus
Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
ISBN: 978-91-971514-2-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundsbye M
"BBIC: Inskränkt individperspektiv hindrar helhetssyn." Socionomen 1: 60-63
2009 :

Shaw 1
An Exemplary Scheme? An Evaluation of the Integrated Children’s System. British Journal of Social Work 39 (3): 613-636.
2009 :

Socialstyrelsen
Grundbok Barns behov i centrum (BBIC). Retrieved 22 April 2008, from http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9135/2006-110-7.htm
2006 :

Svenbro H
"BBIC innebär ett välvilligt övergrepp på barnet." Socionomen 2: 52-60.
2008 :

Moment 3

Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare.

Referenslitteratur

Barnets bästa : en antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering
Sandin Bengt, Halldén Gunilla
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2003 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7139-583-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Maria
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2008 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-66352-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrafokuserat arbete med barn
Hafstad Reidun, Øvreeide Haldor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 255, [1] s. :
ISBN: 91-47-05078-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hamreby Kerstin
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå: Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386
2004 :

Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Klefbeck Johan, Ogden Terje, Haskå Eva
2., [omarb.]uppl. / översättning: Eva Haskå : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05070-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
Utsatta flickor och pojkar : en översikt av aktuell svensk forskning
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : 2005 : 76 s. :

Lundqvist Åsa
Familjen i den svenska modellen
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2007 : 295, [1] s. :
ISBN: 978-91-89140-49-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Unga som skadar sig själva. En belysning av forskningsläget. Forskningsöversikt 2004:1.
2004 :

Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993–2003. En litteraturgenomgång. Statens institutionsstyrelse. http://www.stat-inst.se/document/utveckling1_06.pdf
Ullmanen Petra, Andersson Gunvor