"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-22

Innehåll

I kursen behandlas barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande.

Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa:
- fördjupad kunskap om barns utveckling och behov
- fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsätt-¬- ningar
- fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete
- förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings- problem rörande temat barn, unga och familj
- fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forsk-ning  kring barn, unga och familj
- förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj
- förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj

- Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en
lärare

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 högskolepoäng i ämnena: socialt arbete, sociologi, psykologi eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav minst 15 högskolepoäng ska vara självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete.

Examination

Del 1 examineras löpande genom aktivt deltagande vid obligatoriska examinerande seminarier, samt genom två individuella, skriftliga hemtentamen.  Den första hemtentamen bedöms med U eller G, den andra hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 2 examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriskt examinerande seminarium, samt genom två individuella skriftliga hemtentamen. Båda hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som framläggs vid ett obligatoriskt arbetsseminarium, samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Denna uppgift bedöms med U eller G. Del 3 examineras även genom en individuell skriftlig fördjupningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt oppositionsseminarium. Fördjupningsuppgiften bedöms med U, G eller VG.

För att uppnå betyget Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända, samt VG på minst 3 av de 4 examinerande uppgifter på kursen som kan ge bedömningen VG.

För betyget VG krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten intar ett kritiskt förhållningssätt till tidigare forskning samt visar prov på etisk medvetenhet.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Litteratur att användas under hela kursen:

Litteratur att användas under hela kursen:

Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Malmö : Gleerups : 2010 : 204 s. :
ISBN: 91-40-66829-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns och ungas hälsa, vård och omsorg
Socialstyrelsen; Stockholm : 2013 :
http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/19016/2013-3-15.pdf
Obligatorisk

Del 1

Andresen Astri
Barnen och välfärdspolitiken : nordiska barndomar 1900-2000
1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2011 : 459 s. :
ISBN: 978-91-7504-234-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Burman Erica.
Deconstructing developmental psychology
2nd ed. : London ;a New York : Routledge : 2008. : 1 online resource (x, 356 p.) :
http://proxy.lib.ltu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203946169z Endast för användare inom LTU
ISBN: 978-0-203-94616-9 (electroni
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter
Regeringskansliet UD-info : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.oru.se/PageFiles/34960/UD-barnkonventionen.pdf

Von Tetzchner Stephen
Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Obligatorisk

Del 2

Välfärd, genus och familj
Flink Janet, Lundqvist Åsa
Malmö : Liber : 2009 : 248 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708879o.jpg
ISBN: 91-47-08879-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannisson Karin
Om begreppet kultursjukdom
Läkartidningen nr 44 2008 vol 105 : 2008 :
Obligatorisk

Att fostra familjen : en grundbok om styrning, föräldrarskap och socialtjänst
Johansson Helena, Bäck-Wiklund Margareta
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 189 s. :
ISBN: 978-91-47-09794-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 s. :
ISBN: 91-7205-319-4 ; 387:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns behov i centrum : grundbok BBIC
Stockholm : Socialstyrelsen : 2013 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789175551043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ljungberg Tomas
AD/HD i nytt ljus
Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
ISBN: 978-91-971514-2-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Titel ska vara: AD/HD i nytt ljus

Del 3

Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Friberg Febe
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare

Litteratur för breddning och fördjupning

Barnets bästa : en antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering
Sandin Bengt, Halldén Gunilla
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2003 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7139-583-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Maria
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2008 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-66352-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrafokuserat arbete med barn
Hafstad Reidun, Øvreeide Haldor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 255, [1] s. :
ISBN: 91-47-05078-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hamreby Kerstin
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå: Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386
2004 :

Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 s. :
ISBN: 91-7205-319-4 ; 387:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Klefbeck Johan, Ogden Terje, Haskå Eva
2., [omarb.]uppl. / översättning: Eva Haskå : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05070-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
Utsatta flickor och pojkar : en översikt av aktuell svensk forskning
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : 2005 : 76 s. :

Rasmusson Bodil
Barnperspektiv i den sociala barnavården: forsknings- och utvecklingsarbete inom ramen för projekt. Kunskapsbaserad socialtjänst. Lund: Meddelande från Socialhögskolan 2006:2. 100 s. http://ask.lub.se/archive/00025486/01/2006-2.pd
2006 :

Roman Christine
Familjen i det moderna : sociologiska sanningar och feministisk kritik
1. uppl. : Malmö : Liber : 2004 : 160 s. :
ISBN: 91-47-06456-0 : SEK 368:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993–2003. En litteraturgenomgång. Statens institutionsstyrelse. http://www.stat-inst.se/document/utveckling1_06.pdf
Ullmanen Petra, Andersson Gunvor

Neander Kerstin
Mötets magi : om samspelsbehandling och vardagens välgörande möten
Stockholm : Stiftelsen Allmänna Barnhuset : 2011 : 140 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186759025
Se Umeå UB:s söktjänst