"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-01-22 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12

Reviderad av: Prefekten, 2017-10-23

Innehåll

I kursen behandlas barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande.

Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa:
- fördjupad kunskap om barns utveckling och behov
- fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsätt-¬- ningar
- fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete
- förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings- problem rörande temat barn, unga och familj
- fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forsk-ning  kring barn, unga och familj
- förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj
- förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete.

Examination

Del 1 examineras löpande genom aktivt deltagande vid obligatoriska examinerande seminarier, samt genom två individuella, skriftliga hemtentamen.  Den första hemtentamen bedöms med U eller G, den andra hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 2 examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriskt examinerande seminarium, samt genom en individuell hemtentamen. Hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som framläggs vid ett obligatoriskt arbetsseminarium, samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Denna uppgift bedöms med U eller G. Del 3 examineras även genom en individuell skriftlig fördjupningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt oppositionsseminarium. Fördjupningsuppgiften bedöms med U, G eller VG.

För att uppnå betyget Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända, samt VG på minst 2 av de 3 examinerande uppgifter på kursen som kan ge bedömningen VG.

För betyget VG krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten intar ett kritiskt förhållningssätt till tidigare forskning samt visar prov på etisk medvetenhet.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 2

Del 1

Hundeide K
Socio-cultural Tracks of Development, Opportunity Situations and Access Skills
Culture & Psychology, 11(2), 241-261. doi:10.1177/1354067X05052353 : 2005 :

Social work and child welfare politics : through Nordic lenses
Forsberg Hannele., Kröger Teppo.
Bristol, UK : Policy Press : 2010. : vii, 206 p. :
ISBN: 9781847424068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Burman Erica
Deconstructing developmental psychology
3rd edition. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2017. : 1 online resource (369 pages). :
ISBN: 978-1-315-72712-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Keil Frank
Developmental Psychology: the Growth of Mind and Behavior
New York : Norton : 2016 : 660 p. ISBN: 978-0-303-97885-8 :

Del 2

Hinshaw S.
Childhood ADHD: Biological Reality or Social Construction, with Policy Implications
In Raising Children: Emerging Needs, Modern Risks, and Social Responses (Chapter 8, p.1-19). Oxford University Press : 2008 :
http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195310122.001.0001/acprof-9780195310122-chapter-8

Attention-deficit/hyperactivity disorder: a shift toward resilience?
Modesto-Lowe V, Yelunina L, Hanjan K
Clinical pediatrics. Vol.50(6), p.518-24. : 2011 :
http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0009922810394836

Greene Ross W.
Explosive child - a new approach for understanding and parenting easily fru
Harpercollins Publishers Inc : 2014 : 304 sidor :
ISBN: 978-0-06-227045-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Del 3

Literature reviews in social work
Kiteley Robin, Stogdon Chris
London : SAGE : 2014 : 158 p. :
ISBN: 9781446201275
Se Umeå UB:s söktjänst

How to write and publish a scientific paper
Gastel Barbara, Day Robert A.
Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood : 2016 : xxi, 326 p. :
ISBN: 978-1-4408-4262-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare

Referens litteratur

Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Von Tetzchner Stephen
Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
Lund : Studentlitteratur : 2004 :

Resiliens : risk och sund utveckling
Borge Anne Inger Helmen, Larsson Per
2., rev., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
ISBN: 978-91-44-07538-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannisson Karin
Om begreppet kultursjukdom
Läkartidningen nr 44 Vol 105 : 2008 :
http://URL: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10606/LKT0844s3129_3132.pdf

Ljungberg Tomas
AD/HD i nytt ljus
Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
ISBN: 978-91-971514-2-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Friberg Febe
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Child perspectives and children's perspectives in theory and practice
Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
Dordrecht : Springer : 2009 : 245 s. :
ISBN: 978-90-481-3315-4 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst