"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-08-20 till 2019-01-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07

Innehåll

I kursen behandlas barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande.

Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa:
- fördjupad kunskap om barns utveckling och behov
- fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsätt-¬- ningar
- fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete
- förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings- problem rörande temat barn, unga och familj
- fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forsk-ning  kring barn, unga och familj
- förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj
- förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete.

Examination

Del 1 examineras löpande genom aktivt deltagande vid obligatoriska examinerande seminarier, samt genom två individuella, skriftliga hemtentamen.  Den första hemtentamen bedöms med U eller G, den andra hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 2 examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriskt examinerande seminarium, samt genom en individuell hemtentamen. Hemtentamen bedöms med U, G eller VG.

Del 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som framläggs vid ett obligatoriskt arbetsseminarium, samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Denna uppgift bedöms med U eller G. Del 3 examineras även genom en individuell skriftlig fördjupningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt oppositionsseminarium. Fördjupningsuppgiften bedöms med U, G eller VG.

För att uppnå betyget Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända, samt VG på minst 2 av de 3 examinerande uppgifter på kursen som kan ge bedömningen VG.

För betyget VG krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten intar ett kritiskt förhållningssätt till tidigare forskning samt visar prov på etisk medvetenhet.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 2

    KURSLITTERATUR NÄR KURSEN GÅR PÅ SVENSKA

    Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
    Hundeide Karsten, Järvå Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
    ISBN: 91-44-04394-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Social work and child welfare politics : through Nordic lenses
    Forsberg Hannele., Kröger Teppo.
    Bristol, UK : Policy Press : 2010. : vii, 206 p. :
    ISBN: 9781847424068
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Erica
    Deconstructing developmental psychology
    3rd edition. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2017. : 1 online resource (369 pages). :
    ISBN: 978-1-315-72712-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologi
    Tetzchner Stephen von, Lindelöf Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 718, ca 110 s. :
    ISBN: 9789144060781
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Resiliens : risk och sund utveckling
    Borge Anne Inger Helmen, Larsson Per
    2., rev., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
    ISBN: 978-91-44-07538-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannisson Karin
    Om begreppet kultursjukdom
    Läkartidningen nr 44 Vol 105 : 2008 :
    http://URL: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10606/LKT0844s3129_3132.pdf
    Obligatorisk

    Ljungberg Tomas
    AD/HD i nytt ljus
    Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-971514-2-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
    Forsberg Christina, Wengström Yvonne
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
    ISBN: 9789127146549
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friberg Febe
    Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
    ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referens litteratur för kursen på svenska

    How to write and publish a scientific paper
    Gastel Barbara, Day Robert A.
    Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood : 2016 : xxi, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4408-4262-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Greene Ross W.
    Explosive child - a new approach for understanding and parenting easily fru
    Harpercollins Publishers Inc : 2014 : 304 sidor :
    ISBN: 978-0-06-227045-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hinshaw S.
    Childhood ADHD: Biological Reality or Social Construction, with Policy Implications
    In Raising Children: Emerging Needs, Modern Risks, and Social Responses (Chapter 8, p.1-19). Oxford University Press : 2008 :
    http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195310122.001.0001/acprof-9780195310122-chapter-8

    Hundeide K
    Socio-cultural Tracks of Development, Opportunity Situations and Access Skills
    Culture & Psychology, 11(2), 241-261. doi:10.1177/1354067X05052353 : 2005 :

    Keil Frank
    Developmental Psychology: the Growth of Mind and Behavior
    New York: Norton : 2016 :

    Literature reviews in social work
    Kiteley Robin, Stogdon Chris
    London : SAGE : 2014 : 158 p. :
    ISBN: 9781446201275
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Attention-deficit/hyperactivity disorder: a shift toward resilience?
    Modesto-Lowe V, Yelunina L, Hanjan K
    Clinical pediatrics. Vol.50(6), p.518-24. : 2011 :
    http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0009922810394836

    Child perspectives and children's perspectives in theory and practice
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Dordrecht : Springer : 2009 : 245 s. :
    ISBN: 978-90-481-3315-4 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    COURSE LITERATURE WHEN COURSE IS TAUGHT IN ENGLISH

    Burman Erica
    Deconstructing developmental psychology
    3rd edition. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2017. : 1 online resource (369 pages). :
    ISBN: 978-1-315-72712-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hundeide K
    Socio-cultural Tracks of Development, Opportunity Situations and Access Skills
    Culture & Psychology, 11(2), 241-261. doi:10.1177/1354067X05052353 : 2005 :
    Obligatorisk

    Social work and child welfare politics : through Nordic lenses
    Forsberg Hannele., Kröger Teppo.
    Bristol, UK : Policy Press : 2010. : vii, 206 p. :
    ISBN: 9781847424068
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Keil Frank
    Developmental Psychology: the Growth of Mind and Behavior
    New York: Norton : 2016 :
    Obligatorisk

    Hinshaw S.
    Childhood ADHD: Biological Reality or Social Construction, with Policy Implications
    In Raising Children: Emerging Needs, Modern Risks, and Social Responses (Chapter 8, p.1-19). Oxford University Press : 2008 :
    http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195310122.001.0001/acprof-9780195310122-chapter-8
    Obligatorisk

    Attention-deficit/hyperactivity disorder: a shift toward resilience?
    Modesto-Lowe V, Yelunina L, Hanjan K
    Clinical pediatrics. Vol.50(6), p.518-24. : 2011 :
    http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0009922810394836
    Obligatorisk

    Greene Ross W.
    Explosive child - a new approach for understanding and parenting easily fru
    Harpercollins Publishers Inc : 2014 : 304 sidor :
    ISBN: 978-0-06-227045-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Literature reviews in social work
    Kiteley Robin, Stogdon Chris
    London : SAGE : 2014 : 158 p. :
    ISBN: 9781446201275
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How to write and publish a scientific paper
    Gastel Barbara, Day Robert A.
    Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood : 2016 : xxi, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4408-4262-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reference literatur for course in english

    Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
    Hundeide Karsten, Järvå Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
    ISBN: 91-44-04394-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologi
    Tetzchner Stephen von, Lindelöf Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 718, ca 110 s. :
    ISBN: 9789144060781
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Resiliens : risk och sund utveckling
    Borge Anne Inger Helmen, Larsson Per
    2., rev., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
    ISBN: 978-91-44-07538-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannisson Karin
    Om begreppet kultursjukdom
    Läkartidningen nr 44 Vol 105 : 2008 :
    http://URL: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10606/LKT0844s3129_3132.pdf

    Ljungberg Tomas
    AD/HD i nytt ljus
    Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-971514-2-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
    Forsberg Christina, Wengström Yvonne
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
    ISBN: 9789127146549
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friberg Febe
    Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
    ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Child perspectives and children's perspectives in theory and practice
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Dordrecht : Springer : 2009 : 245 s. :
    ISBN: 978-90-481-3315-4 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 35

    Del 1

    Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
    Hundeide Karsten, Järvå Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
    ISBN: 91-44-04394-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Social work and child welfare politics : through Nordic lenses
    Forsberg Hannele., Kröger Teppo.
    Bristol, UK : Policy Press : 2010. : vii, 206 p. :
    ISBN: 9781847424068
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Del 2

    Burman Erica
    Deconstructing developmental psychology
    3rd edition. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2017. : 1 online resource (369 pages). :
    ISBN: 978-1-315-72712-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologi
    Tetzchner Stephen von, Lindelöf Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 718, ca 110 s. :
    ISBN: 9789144060781
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Resiliens : risk och sund utveckling
    Borge Anne Inger Helmen, Larsson Per
    2., rev., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
    ISBN: 978-91-44-07538-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannisson Karin
    Om begreppet kultursjukdom
    Läkartidningen nr 44 Vol 105 : 2008 :
    http://URL: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10606/LKT0844s3129_3132.pdf
    Obligatorisk

    Ljungberg Tomas
    AD/HD i nytt ljus
    Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-971514-2-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Del 3

    Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
    Forsberg Christina, Wengström Yvonne
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
    ISBN: 9789127146549
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friberg Febe
    Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
    ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare

    Referens litteratur

    How to write and publish a scientific paper
    Gastel Barbara, Day Robert A.
    Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood : 2016 : xxi, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4408-4262-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Greene Ross W.
    Explosive child - a new approach for understanding and parenting easily fru
    Harpercollins Publishers Inc : 2014 : 304 sidor :
    ISBN: 978-0-06-227045-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hinshaw S.
    Childhood ADHD: Biological Reality or Social Construction, with Policy Implications
    In Raising Children: Emerging Needs, Modern Risks, and Social Responses (Chapter 8, p.1-19). Oxford University Press : 2008 :
    http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195310122.001.0001/acprof-9780195310122-chapter-8

    Hundeide K
    Socio-cultural Tracks of Development, Opportunity Situations and Access Skills
    Culture & Psychology, 11(2), 241-261. doi:10.1177/1354067X05052353 : 2005 :

    Keil Frank
    Developmental Psychology: the Growth of Mind and Behavior
    New York: Norton : 2016 :

    Literature reviews in social work
    Kiteley Robin, Stogdon Chris
    London : SAGE : 2014 : 158 p. :
    ISBN: 9781446201275
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Attention-deficit/hyperactivity disorder: a shift toward resilience?
    Modesto-Lowe V, Yelunina L, Hanjan K
    Clinical pediatrics. Vol.50(6), p.518-24. : 2011 :
    http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0009922810394836

    Child perspectives and children's perspectives in theory and practice
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Dordrecht : Springer : 2009 : 245 s. :
    ISBN: 978-90-481-3315-4 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 34

    Del 1

    Hundeide K
    Socio-cultural Tracks of Development, Opportunity Situations and Access Skills
    Culture & Psychology, 11(2), 241-261. doi:10.1177/1354067X05052353 : 2005 :

    Social work and child welfare politics : through Nordic lenses
    Forsberg Hannele., Kröger Teppo.
    Bristol, UK : Policy Press : 2010. : vii, 206 p. :
    ISBN: 9781847424068
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Erica
    Deconstructing developmental psychology
    3rd edition. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2017. : 1 online resource (369 pages). :
    ISBN: 978-1-315-72712-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Keil Frank
    Developmental Psychology: the Growth of Mind and Behavior
    New York : Norton : 2016 : 660 p. ISBN: 978-0-303-97885-8 :

    Del 2

    Hinshaw S.
    Childhood ADHD: Biological Reality or Social Construction, with Policy Implications
    In Raising Children: Emerging Needs, Modern Risks, and Social Responses (Chapter 8, p.1-19). Oxford University Press : 2008 :
    http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195310122.001.0001/acprof-9780195310122-chapter-8

    Attention-deficit/hyperactivity disorder: a shift toward resilience?
    Modesto-Lowe V, Yelunina L, Hanjan K
    Clinical pediatrics. Vol.50(6), p.518-24. : 2011 :
    http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0009922810394836

    Greene Ross W.
    Explosive child - a new approach for understanding and parenting easily fru
    Harpercollins Publishers Inc : 2014 : 304 sidor :
    ISBN: 978-0-06-227045-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Del 3

    Literature reviews in social work
    Kiteley Robin, Stogdon Chris
    London : SAGE : 2014 : 158 p. :
    ISBN: 9781446201275
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How to write and publish a scientific paper
    Gastel Barbara, Day Robert A.
    Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood : 2016 : xxi, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4408-4262-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare

    Referens litteratur

    Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
    Hundeide Karsten, Järvå Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
    ISBN: 91-44-04394-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Von Tetzchner Stephen
    Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 :

    Resiliens : risk och sund utveckling
    Borge Anne Inger Helmen, Larsson Per
    2., rev., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
    ISBN: 978-91-44-07538-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannisson Karin
    Om begreppet kultursjukdom
    Läkartidningen nr 44 Vol 105 : 2008 :
    http://URL: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10606/LKT0844s3129_3132.pdf

    Ljungberg Tomas
    AD/HD i nytt ljus
    Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-971514-2-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
    Forsberg Christina, Wengström Yvonne
    2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friberg Febe
    Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
    ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Child perspectives and children's perspectives in theory and practice
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Dordrecht : Springer : 2009 : 245 s. :
    ISBN: 978-90-481-3315-4 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst