Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work
Denna kursplan gäller: 2009-11-02 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-08-05
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-14 och 2019-08-04
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-22 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2018-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-20 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2010-09-19
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2010-09-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-11-02 och 2010-08-29
Kurskod: 2SA040
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12
Reviderad av: Inst för socialt arbete, 2009-11-09
Kursen behandlar barn, unga och familjers levnadsvillkor och utsatthet i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungars och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande. Kursen består av tre moment. Under moment 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I moment 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under moment 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Momentet är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. Momentet kan utgöra en förberedelse för magister/mastersuppsats. I momenten studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.
Studenten ska efter avslutad kurs - visa fördjupad kunskap om barns utveckling och behov - visa fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsättningar - visa fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete - visa förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem rörande temat barn, unga och familj - visa fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forskning kring barn, unga och familj - visa förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj - visa förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj
Univ: Grundläggande behörighet: kandidatexamen. Särskild behörighet: minst 90 högskolepoäng i ämnena: socialt arbete alternativt sociologi, psykologi, pedagogik eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav minst 15 högskolepoäng skall vara självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar obligatorisk/examinerande.
På moment 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På moment 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i kursen ligger till grund för kursbetyget. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på två av de tre kursmomenten. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademisk tradition. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.