Engelskt namn: Children, Youth and Family in Social Work
Denna kursplan gäller: 2010-09-13 till 2010-09-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-08-05
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-14 och 2019-08-04
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-22 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2018-01-21
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-15 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-20 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2010-09-19
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2010-09-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-11-02 och 2010-08-29
Kurskod: 2SA040
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2009-05-12
Reviderad av: Bitr prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2010-06-07
Kursen behandlar barn, unga och familjers levnadsvillkor och utsatthet i välfärdssamhället. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande. Kursen består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Kursen är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum
Studenten ska efter avslutad kurs kunna visa: - fördjupad kunskap om barns utveckling och behov - fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsättningar - fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete - förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem rörande temat barn, unga och familj - fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forskning kring barn, unga och familj - förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj - förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj
Behörighet Behörighet att antas till fristående kurser på avancerad nivå har den som fullgjort kursfodringar om minst 180 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng avser självständigt arbete. Särskild behörighet: socialt arbete 90 hp eller sociologi 90 hp eller psykologi 90 hp eller annan utbildnings som bedöms likvärdig. Behörighet att avlägga magister/masterexamen har den som har minst 180 högskolepoäng i socialt arbete på grundläggande nivå.
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande.
På del 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På del 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i kursen ligger till grund för kursbetyget. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på två av de tre kursdelarna. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i kursen vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. För mer information kontakta studievägledaren. Se också Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.