"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Social Pedagogy in Social Work

Denna kursplan gäller: 2010-09-13 till 2010-09-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA060

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Stf prefekt vid inst för socialt arbete, 2010-02-17

Reviderad av: Bitr prefekt institutionen socialt arbete, 2010-06-07

Innehåll

Kursen innehåller två delmoment. Delmomentet 1 syftar till att både bredda och fördjupa kunskapen om socialpedagogikens kunskapsområden i det moderna samhället. Delmomentet innehåller en genomgång av socialpedagogikens rötter, dess historia och traditioner. Vidare behandlas betydelsefulla synsätt, metoder och teorier med relevans för att socialpedagogikens roll och möjligheter i dagens moderna samhälle. Speciell fokus läggs på att utveckla teorier och synsätt som kännetecknar och särskiljer socialpedagogik. I Sverige bedrivs socialpedagogik inom ramarna för det övergripande ämnet socialt arbete. Visst fokus kommer att läggas på hur socialpedagogiken utvecklats internationellt. Delmoment 2 skall fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och ”klientnära” socialt arbete. Fokus läggs på att fördjupa kunskaperna om sociala problem och professionellt handlingsutrymme för socialpedagogiska insatser. Delmomentet har en problemorienterad, innovativ inriktning där studenterna på ett entreprenörpräglat arbetssätt skapar och/eller utvecklar konkreta sociala verksamhetsmodeller.

Förväntade studieresultat

Efter kursen förväntas att studenten skall kunna: Delmoment 1: - Sammanfatta och analysera teoribildningar om modernitet och de betydelser samhällets utveckling och förändring har för socialpedagogiskt arbete – pedagogiskt socialt arbete. - Redogöra för centrala teoretiska och begreppsliga definitioner, dilemman och spänningsfält inom socialpedagogik och socialt arbete. - Identifiera och analysera socialpedagogikens rötters betydelse för socialpedagogiken idag såväl internationellt som nationellt Delmoment 2: - fördjupad kunskap om sociala problem, professionellt bemötande och socialpedagogik - insikt i etiska dilemman och socialpedagogiska handlingsutrymmen vid bemötande av människor med sociala problem - förmåga att självständigt analysera och teoretiskt tillämpa pedagogisk socialt arbete Utifrån valbart intresseområde kunna: - Identifiera, sammanfatta och analysera aktuellt kunskapsläge - Presentera en specificerad forsknings- och kunskapsöversikt - Presentera en specificerad fiktiv verksamhetsmodell för sociala insatser - Kritiskt granska och värdera andra studenters kunskapsöversikter och verksamhetsmodeller

Behörighetskrav

Behörighet Behörighet att antas till fristående kurser på avancerad nivå har den som fullgjort kursfodringar om minst 180 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng avser självständigt arbete. Särskild behörighet: socialt arbete 90 hp eller sociologi 90 hp eller psykologi 90 hp eller annan utbildnings som bedöms likvärdig. Behörighet att avlägga magister/masterexamen har den som har minst 180 högskolepoäng i socialt arbete på grundläggande nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studenten gör i moment 1 ett fördjupningsarbete med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält. I moment 2 görs en specificerad fiktiv verksamhetsmodell som integrerar teoretiska influenser, praktiskt handlingsutrymme och socialpedagogik. I dessa fördjupningsarbeten ingår att identifiera, granska och analysera relevant litteratur. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman.

Examination

För att bli godkänd på delmomenten krävs - Individuella examinationer Studentens kunskap om teorier och begrepp i pedagogiskt socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras. - Aktivt deltagande på seminarier Tematiska seminarier om socialpedagogik och professionellt förhållningssätt examineras. Alla ingående delar i kursen kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i kursen ligger till grund för kursbetyget. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i kursen vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. För mer information kontakta studievägledaren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.