"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att analysera och förstå sociala fenomen, 7,5 hp

Engelskt namn: Analysing and understanding social phenomena

Denna kursplan gäller: 2014-08-11 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18

Innehåll

Kursen ger kunskap om kvalitativ och kvantitativ metod, vetenskapsteoretiska förhållningssätt och dess relation till olika forskningsansatser. I den teoretiska delen behandlas kvalitativ och kvantitativ metod, forskningstraditioner och vetenskapsteoretiska ansatser. I den praktiska delen kommer studenterna att fördjupa sig i olika analysmetoder samt kritisk granska vetenskapliga texter. Forskningsetiska frågor kommer att behandlas utifrån rådande praxis, där både forskningsetiska principer och konsekvensanalyser kommer att studeras.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- Kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- Ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- Argumentera för sitt ställningstagande
- Ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- Reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- Reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningstema genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).

I termin 6 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska:

PK
- Reflektera kritiskt kring sitt och andras lärande

PM
- Studenten ska kunna undersöka och analysera socialt konstruerat kön, etnicitet, makt- och diskriminerande strukturer och patriarkala mönster, särskilt i förhållande till den verksamhetsförlagda utbildningen

PPU
- Självständigt ansvarat för att förbereda och leda ett gruppsamtal
- Analysera sin roll som samtalsledare

VU
- Självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje kurs
- Muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats
- Redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett
- Föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning.
- Göra en kunskapsöversikt baserad på internationell vetenskaplig kunskap (på minst 2 sidor) i anslutning till det tema/område som studeras i C-uppsatsen

 

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs:

- Kunna redogöra för och kritiskt granska vetenskapsteoretiska utgångspunkter och dess betydelse  för val av forskningsmetod
- Kunna känna igen och kritiskt reflektera kring hypotetisk-deduktiva respektive hermeneutiska  ansatser i ett forskningsarbete
- Kunna kritiskt granska och värdera olika forskningsmetoder i socialt arbete
- Kunna bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data
- Ha förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier
- Kunna problematisera och reflektera kring orättvisa och ojämlika villkor som kön, klass, etnicitet,  ålder och sexualitet i förhållande till vetenskaplig metod
- Kunna självständigt söka efter och analysera och värdera en doktorsavhandling
- Kunna bearbeta och sammanställa befintlig statistik
- Känna igen och reflektera över etiska frågor i förhållande till forskningsprocessen, både vad gäller  vedertagen forskning och studentens eget arbete
- Ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen för socialt arbete
- Visa sin förmåga att analysera sin roll som samtalsledare
- Genomföra ett gruppsamtal med studenterna från termin tre

 

Behörighetskrav

För övergång från termin fem till termin sex krävs att studenten är godkänd på termin 1, 2, 3 och 4.

Undervisningens upplägg

Undervisningen under momentet sker i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier med praktiska övningar och diskussioner. Stor vikt läggs vid att kombinera det teoretiska perspektivet med praktiska övningar, vad gäller samtliga innehållsliga delar av kursen, dvs. vetenskapsteoretisk, forskningsetisk, kvantitativ metod och kvalitativ metod. Detta sker genom olika övningar och grupparbetet som redovisas vid seminarium, dessa seminarier är obligatoriska.

 

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs:

Individuell skriftlig hemtentamen
Den skriftliga individuella uppgiften syftar till att synliggöra studentens förmåga att kritiskt granska och analysera en doktorsavhandling. Studenten ska kortfattat redogöra för hela avhandlingen samt särskilt kritiskt granska och analysera avhandlingens metodavsnitt, etik samt avhandlingens resultat i förhållande till vetenskapliga utgångspunkter. På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Välgodkänd (VG).

Aktivt obligatoriskt seminariedeltagande
Momentets innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Inför varje seminarium ska en individuell re-flektion av temat ha tagits upp och förbehandlats i grupp. Gruppens reflektioner över temat redovisas och diskuteras sedan på seminariet. Studenten förväntas uppvisa att han/hon har förstått och kritiskt reflekterat över de teman som behandlas under seminariet. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga prov och
Obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid
examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller semi¬narium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns på http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet” http://www.umu.se/regelverk/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 33

Att analysera och förstå sociala fenomen 7, 5 hp

Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
Dahlgren Lena, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 298 s. :
ISBN: 978-91-44-00462-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Snellman Marie-Louise
"Det är ju inte hela tiden bara lycka heller" : äldre kvinnors berättade liv - om arbete, omsorg och åldrande i landsbygdsmiljö
Umeå : Institiutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 278 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-30298
ISBN: 978-91-7264-919-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs kapitel 2 metodkapitlet

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsetiska principer:

http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000360/HS_15.pdf http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf

Övrig litteratur

Artiklar tillkommer

Obligatorisk

Referenslitteratur