"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att analysera och förstå sociala fenomen, 7,5 hp

Engelskt namn: Analysing and understanding social phenomena

Denna kursplan gäller: 2015-01-19 till 2015-08-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-15

Innehåll

Kursen ger kunskap om kvalitativ och kvantitativ metod, vetenskapsteoretiska förhållningssätt och dess relation till olika forskningsansatser. I den teoretiska delen behandlas kvalitativ och kvantitativ metod, forskningstraditioner och vetenskapsteoretiska ansatser. I den praktiska delen kommer studenterna att fördjupa sig i olika analysmetoder samt kritisk granska vetenskapliga texter. Forskningsetiska frågor kommer att behandlas utifrån rådande praxis, där både forskningsetiska principer och konsekvensanalyser kommer att studeras.

Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
-      kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).


 

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs:

  • Kunna uppvisa en bred orientering om metoder och teorier relevanta för forskning i socialt arbete
  • Kunna kritiskt granska och värdera olika forskningsmetoder relevanta för socialt arbete
  • Kunna uppvisa fördjupade kunskaper i metoder som relaterar till en specifikt formulerad forskningsfråga
  • Kunna kritiskt granska och redogöra för hur valet av vetenskapsteoretiska, metodologiska och teoretiska utgångspunkter villkorar möjliga slutsatser och analyser
  • Ha förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier
  • Kunna självständigt söka efter och analysera och värdera en doktorsavhandling
  • Känna igen och reflektera över etiska frågor i förhållande till forskningsprocessen, både vad gäller  vedertagen forskning och studentens eget arbete
  • Visa sin förmåga att analysera sin roll som samtalsledare
  • Genomföra ett gruppsamtal med studenterna från termin tre

 

Behörighetskrav

För övergång från termin fem till termin sex krävs att studenten är godkänd på termin 1, 2, 3 och 4.

Undervisningens upplägg

Undervisningen under momentet sker i form av föreläsningar, individuella arbeten, grupparbeten och seminarier med praktiska övningar och diskussioner. Stor vikt läggs vid att kombinera det teoretiska perspektivet med praktiska övningar, vad gäller samtliga innehållsliga delar av kursen, dvs. vetenskapsteoretisk, forskningsetisk, kvantitativ metod och kvalitativ metod. Detta sker genom olika övningar och grupparbetet som redovisas vid seminarium, dessa seminarier är obligatoriska.

 

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs:

Individuell skriftlig hemtentamen
Den skriftliga individuella uppgiften syftar till att synliggöra studentens förmåga att kritiskt granska och analysera en doktorsavhandling. Studenten ska kortfattat redogöra för hela avhandlingen samt särskilt kritiskt granska och analysera avhandlingens metodavsnitt, etik samt avhandlingens resultat i förhållande till vetenskapliga utgångspunkter. På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).

Aktivt obligatoriskt seminariedeltagande
Momentets innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Inför varje seminarium ska en individuell re-flektion av temat ha tagits upp och förbehandlats i grupp. Gruppens reflektioner över temat redovisas och diskuteras sedan på seminariet. Studenten förväntas uppvisa att han/hon har förstått och kritiskt reflekterat över de teman som behandlas under seminariet. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga prov och
Obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid
examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Studenten har rätt att delta vid max fem provtillfällen.

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.


 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 4

Att analysera och förstå sociala fenomen 7, 5 hp

Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
Dahlgren Lena, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 298 s. :
ISBN: 978-91-44-00462-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Snellman Marie-Louise
"Det är ju inte hela tiden bara lycka heller" : äldre kvinnors berättade liv - om arbete, omsorg och åldrande i landsbygdsmiljö
Umeå : Institiutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 278 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-30298
ISBN: 978-91-7264-919-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs kapitel 2 metodkapitlet

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsetiska principer:

http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000360/HS_15.pdf http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf

Övrig litteratur

Artiklar tillkommer

Obligatorisk

Referenslitteratur