"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisteruppsats i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Magister Thesis in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-06-11 till 2019-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA124

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2015-04-13

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-12

Innehåll

Författande av en uppsats-PM.

Genomförande av ett självständigt vetenskapligt arbete om 15 högskolepoäng rörande en problemställning med relevans för ämnet socialt arbete.

Seminariegranskning av det egna vetenskapliga arbetet på avancerad nivå.

Granskning av annans vetenskapliga arbete på avancerad nivå

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten:

- kunna planera, genomföra, presentera och försvara ett väl strukturerat självständigt vetenskapligt arbete,

- kunna förhålla sig till samt  redovisa  ställningstagande vad gäller
vetenskaplig teori och metod,

- kunna genomföra en kritisk granskning av annans vetenskapliga arbete på avancerad nivå,

- kunna analysera och diskutera frågeställningar inom aktuellt forskningsfält, nationellt såväl som internationellt,

- kunna göra forskningsetiska bedömningar,

- visa färdighet i att formulera ett forskningsproblem i socialt arbete, samt  i att tillämpa relevanta vetenskapliga metoder och teorier,

- visa färdighet med avseende på metodtillämpning, kritiskt tänkande och stringent analys.

Behörighetskrav

 
För tillträde till kursen krävs:
– alternativ 1:
Socionomexamen 210 hp, varav minst 15 hp ska bestå av kurs på avancerad nivå. Därutöver krävs 7,5 hp forskningsmetoder med relevans för socialt arbete på avancerad nivå samt
Därutöver krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

 
För tillträde till kursen krävs
– alternativ 2:
Kandidatexamen, 180 hp, minst 90 hp i socialt arbete
varav minst 15 hp på avancerad nivå. Därutöver krävs 7,5 hp forskningsmetoder med relevans för socialt arbete på avancerad nivå.
Därutöver krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

 

 

Undervisningens upplägg

Arbetet genomförs individuellt eller i par.

Kursen inleds med en gemensam introduktionsföreläsning.

Studenten tilldelas en handledare och handledningen ges individuellt eller, i de fall två studenter skriver tillsammans, i par.

Studenterna delas också in i handledningsgrupper med seminariegranskning vid fyra olika stödstationer som innehåller följande moment:

Station 1 hanterar de etiska frågorna och valet av syfte/frågeställningar kopplade till varje projektplan.
Station 2 processar utformningen av introduktionen, dvs. begrepp/teori/tidigare relevant forskning.
Station 3 hanterar design/metod/analys.
Station 4 sätter den egna studiens resultat i perspektivet av introduktionen samt annan relevant forskning/teori som tonat fram under arbetets gång.
 
Gemensamt för alla stationerna är att studenterna läser och kommenterar varandras utkast, liksom handledaren. Genom att studenterna vid dessa handledningstillfällen ges exempel på olika ämnesval och studieupplägg, skapas en pedagogisk möjlighet för fördjupat samtal kring metodfrågor under handledarens ledning.

Handledning ges endast inom ramen för pågående kurs.

Student och handledare planerar tillsammans individuella handledningstillfällen (utanför de fyra stationsträffarna) inom de för kursen givna tidsramarna.

Granskningsseminarium genomförs i slutet av kurstiden där studenter och examinerande lärare deltar. Studenten ska här lägga fram sitt vetenskapliga arbete till granskning samt genomföra en kritisk granskning av annans vetenskapliga arbete. Student vars arbete granskats vid seminariet ges möjlighet till komplettering/korrigering för ny inlämning inom en arbetsvecka efter seminariet.

Ett specifikt instrument med bedömningskriterier för magister används för att tydligare ge stöd och samsyn till studenter, handledare, opponenter och granskare i och kring uppsatsarbetet.
 

Examination


Examinationerna på kursen består av följande tre delar; en skriftlig examinationsuppgift kopplad till kursens inledande moment, författandet av ett självständigt vetenskaplig arbete (uppsats) samt försvar av detta samt opponering på annans vetenskapliga arbete.

När uppsatsen lämnats in, efter genomfört granskningsseminarium, bedöms och betygssätts det vetenskapliga arbetet av en examinerande lärare. På det vetenskapliga arbetet sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För betyget Godkänd krävs goda kunskaper och färdigheter i förhållande till kursens mål. För betyget Väl Godkänd krävs mycket goda kunskaper och färdigheter i förhållande till kursens mål. På oppositionen ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Bedömning av studentens granskning av annans vetenskapliga arbete sker i samband med granskningsseminariet.

Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination

För student som inte blivit godkänd vid första examinationstillfället kommer möjlighet till förnyat prov att erbjudas inom tre månader. Därefter erbjuds uppsamlingsprov vid nästa termins ordinarie tentamenstillfällen.

Student har rätt till byte av examinator efter två icke godkända examinationer. Begäran om byte av examinator ska vara skriftlig och ställs till studierektor vid institutionen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas individuellt.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 33

Relevant litteratur väljs i samråd med handledare.