"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att forska i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Research in social work

Denna kursplan gäller: 2018-06-11 till 2020-07-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA135

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2016-03-29

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-12

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenterna en introduktion till forskning och forskarrollen i socialt arbete. Att vara en forskare inom socialt arbete innebär nödvändigt kunskap om forskarens position i samhället samt generella kunskaper om forskningssamhällets normer och värderingar. Kursen syftar också till att förmedla ett kritiskt förhållningssätt, som är grunden för all samhällsvetenskaplig forskning. Vidare syftar kursen till att ge en överblick av både svensk och internationell forskning i socialt arbete och utvecklingen av fältet. Ett ytterligare syfte är att ge studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att utforma forskningsprojekt och att granska och bedöma forskning samt ge studenterna möjlighet att utvecklas i sitt eget skrivande.

Följande områden berörs under kursen:
Socialt arbete som ett kunskapsfält - forskning som fördjupning samt yrke och vardagliga praktik;
Forskningsetik och val av perspektiv;
Spridning och offentliggörande av forskningsresultat - Läsa och bedöma vetenskap;
Uppsatsen: från planering till färdig produkt

 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse
- ha fördjupade kunskaper om och förståelse kring forskningens kontextuella förutsättningar vad gäller centrala aktörer, intressenter och maktkamper inom socialt arbetes forskning samt relationen mellan socialt arbete forskning och praktik
- ha fördjupade kunskaper om olika forskningsansatser i nationell och internationell forskning om socialt arbete
- ha kunskap och förståelse om forskningens utformning och finansiering

Färdighet och förmåga
- ha insikt i och förmåga att kunna värdera forskning och skrivande i olika akademiska genrer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- att kritiskt kunna bedöma och granska olika forskningsdesign i olika skeden av forskningsprocessen
- att kunna värdera och granska forskningsresultat

 

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga / beteendevetenskapliga området med 90
högskolepoäng i något av ämnena pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, statsvetenskap eller annan
utbildning som bedöms likvärdig, varav 15 hp självständigt arbete. Därutöver krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för
högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Kursen består av föreläsningar, seminarier och aktivt självständigt studentdeltagande.

Examination

Kursen är indelad i tre examinationer som berör forskningsprocessen och forskarens förhållningssätt utifrån olika aspekter. Uppgift 1 handlar om att bedöma och redogöra för exempel på god forskningsdesign. I uppgift 2 ska studenten analysera en internationell tidskrift utifrån olika kriterier. Uppgift 3 består dels av att skriva en kritisk granskning av en avhandling i socialt arbete, dels att seminariebehandla den kritiska granskningen.

För betyget G på hela kursen krävs godkänt på alla uppgifter. För betyget VG på hela kursen krävs därutöver VG den individuella skriftliga uppgiften.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, så kallat omprov inom två månader. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 33

Academic writing : a university writing course
Björk Lennart A., Räisänen Christine
3. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Fourth edition, international student edition. : Los Angeles, Calif. : SAGE : cop. 2014 : xxix, 273 pages :
ISBN: 9781452274614
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The politics of social work research—Ph.D. theses in Sweden, European Journal of Social Work 15(4), 581-597.
Dellgran Peter, Höjer Staffan
European Journal of Social Work : 2012 :
Obligatorisk

Etikprövningsnämnden: Ansökningsblankett och anvisningar kan laddas ned
Etikprövningsnämnden :
Ansökningsblankett

LGB Cultural Phenomena and the Social Work Research Enterprise: Toward a Strengths-Based, Culturally Anchored Methodology
Gates T.G, Kelly B.L
Journal of Homosexuality, 60:1, 69-82 : 2013 :
Link to article
Obligatorisk

Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Influential Publications in Social Work Discourse: The 100 Most Highly Cited Articles in Disciplinary Journals: 2000–09
Hodge D, Lacasse J, Benson O
British Journal of Social Work. 42, 765–782. : 2012 :
Obligatorisk

The empirical status of social work dissertation research: characteristics, trends and implications for the field
Maynard B, Vaughn M, Sarteschi M
British Journal of Social Work, 42, 1-23 : 2013 :
Obligatorisk

Shaw, Ian (2007) Is social work research distinctive? Social Work Education, Vol. 26, No 7, pp. 659-669.

Obligatorisk

Patterns, designs and developments in qualitative research: a research note
Shaw I, Ramoatowski A, Ruckdeschel R
Qualitative Social Work 12(6): 723-749 : 2013 :
Obligatorisk

Shaw I
The Positive Contributions of Quantitative Methodology to Social Work Research: A View From the Sidelines
Research On Social Work Practice, Vol.22(2): 129-134 : 2013 :
Obligatorisk

Staller K
Writing and reading peer reviews
Qualitative Social Work 12(6): 715-721 : 2013 :
Obligatorisk

Trevillion S
Research, theory and practice: eternal triangle or uneasy bedfellows
Social Work Education 27(4): 440-450. : 2008 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Writing for social scientists : how to start and finish your thesis, book, or article
Becker Howard Saul, Richards Pamela
2. ed. : Chicago : The University of Chicago Press : 2007 : 212 p. :
ISBN: 9780226041377
Se Umeå UB:s söktjänst

Social Work Research Methods: From Conceptualization to Dissemination
Drake Brett, Jonsson-Reid Melissa
MySocKit Series : 2007 :

Hur blir man klok på universitetet?
Ehn Billy, Löfgren Orvar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 198, [2] s. :
ISBN: 91-44-03519-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Social work research and its dependence on practice.
Nygren Lennart, Soydan Haluk
Scandinavian Journal of Social Welfare 6(3), 217-224 :

Globalization and international social work : postmodern change and challenge
Payne Malcolm, Askeland Gurid Aga
Aldershot, England : Ashgate : c2008. : 188 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0804/2008002370.html
ISBN: 9780754649465
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative research in social work
Shaw Ian, Gould Nick
London : SAGE : 2001 : xi, 233 s. :
ISBN: 0-7619-6181-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Conceptions of Knowledge in Swedish Social Work Education: A Historical Account
Righard E, Montesion N
Social Work Education. Vol. 31, No. 5, August 2012, pp. 651–662. : 2012 :

Social work : themes, issues and critical debates / edited by Robert Adams, Lena Dominelli and Malcolm Payne
Adams Robert, Dominelli Lena, Payne Malcolm
3. ed. : Houndmills : Palgrave Macmillan : 2009 : 432 s. :
ISBN: 9780230218659
Se Umeå UB:s söktjänst

The Sage handbook of case-based methods
Byrne D. S., Ragin Charles C.
London : Sage : 2009 : xvii, 542 s. :
ISBN: 9781412930512
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare artiklar kan tillkomma