"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Sociologi C, 15 hp

Engelskt namn: Sociology C

Denna kursplan gäller: 2017-12-11 till 2020-11-08 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO097

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2010-11-16

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-14

Innehåll

Kursen ger de studerande en fördjupad förtrogenhet med sociologisk teori och metod.

Moment 1: Sociologisk analys, 7.5 hp
Momentet ger de studerande en fördjupad kunskap om klassisk sociologi, modern social teori samt nutida modernitetsdiskussion genom kritiskt jämförande perspektiv på klassikerna Marx, Durkheim och Weber, olika teorier om individ/samhälle, aktör/struktur och mikro/makt samt olika föreställningar om det moderna samhällets karaktär och förutsättningar.

Moment 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp
Detta moment ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med fokus på analys och presentation av resultat. På den kvalitativa delen övar studenterna på att göra relevanta problemformuleringar, utföra analys i enlighet med anvisade kvalitativa traditioner samt att presentera resultat och slutsatser. På den kvantitativa delen övar studenterna på att göra multivariat linjär regressionsanalys där tolkning av resultat står i centrum. Studenterna övar även på hur man hanterar interaktionseffekter samt olika typer av diagnostiska test för att avgöra datas lämplighet för analysmetoden.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Sociologisk analys, 7,5 hp

För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse ha:
- en fördjupad kännedom om klassisk sociologisk teori, samtida sociologisk teori och modernitetsteori
För godkänt moment ska den studerande avseende färdighet och förmåga ha:
- en god förmåga att både muntligt och skriftligt granska, problematisera och tillämpa klassisk sociologisk teori, samtida sociologisk teori och modernitetsteori
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ha:
- en fördjupad kännedom om och förmåga att självständigt redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till såväl klassisk sociologisk teori, samtida sociologiska teori och modernitetsteori.

Moment 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp

För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap om tolkning av avancerade multivariata linjära regressionsanalyser
- visa kunskap kring tolkning av faktoranalyser
- visa förståelse för hur interaktionseffekter och index tolkas och används i multivariata linjära regressionsanalyser
- visa förståelse för innebörden av olika diagnostester om datas lämplighet för linjär regressionsanalys.
- visa fördjupad kunskap om kvalitativ analys och tolkning av data
- visa kunskap om syftet med, och logiken bakom, kvalitativ kodning
- visa förståelse för hur trovärdigheten i kvalitativa studier kan granskas och bedömas

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- självständigt formulera sociologiskt/socialpsykologiskt relevanta forskningsproblem, som lämpar sig för empiriska studier
- självständigt utforma en undersökningsdesign i relation till kvantitativa och kvalitativa forskningsproblem
- självständigt genomföra och presentera kvalitativ kodning, analys och tolkning av data
- självständigt tolka resultat utifrån faktoranalyser och multipla linjära regressionsanalyser

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- självständigt värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar.
- värdera och bedöma hur analys och resultat och slutsatser presenteras i empiriska undersökningar.

Behörighetskrav

För att antas till kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga kurser (inklusive Sociologi B) under år 1 och 2 på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Under moment ett sker undervisningen i form av introducerande föreläsningar, seminarier med muntliga redovisningar och diskussioner samt självständiga skriftliga arbetsuppgifter. Under moment två sker undervisningen i form av föreläsningar och praktiska SPSS-övningar i datasal. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen Cambro. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Seminarierna kan vara obligatoriska. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

Examination

Under moment ett sker examinationen i form av individuella skriftliga arbetsuppgifter samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. Under moment två sker examinationen på den kvalitativa delen genom en individuellt författad hemtentamen samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och praktiska övningar. På den kvantitativa delen sker examinationen genom individuellt genomförda övningsuppgifter samt salstentamen.

På momenten ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänt på kursen krävs godkänt resultat på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs detta betyg på båda momenten.

Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserade på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studenten har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnade av uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs eller moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfrågor.html

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 50

Moment 1: Sociologisk analys, 7,5 hp

Bhambra Gurminder K.
Rethinking modernity : postcolonialism and the sociological imagination
[New ed.] : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2009. : viii, 200 p. :
ISBN: 978-0-230-22715-6 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding classical sociology : Marx, Weber, Durkheim
Hughes John A., Sharrock W. W.q (Wesley W), Martin Peter J.
2. ed. : London : Sage Publications : cop. 2003. : viii, 246 s. :
ISBN: 0-7619-5466-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Layder Derek
Understanding social theory
2. ed. : London : Sage : cop. 2006 : 326 s. :
ISBN: 0-7619-4449-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och material kan tillkomma.

Moment 2: Kvantitativ metod, 7,5 hp

Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk

Charmaz Kathy
Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis
London : SAGE : 2006 : 208 s. :
ISBN: 0-7619-7353-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 4, 5, 6

Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3, 4

Referenslitteratur

Creswell John W.
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications : cop. 2013 : xxi, 448 p. :
ISBN: 9781412995306 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
ISBN: 978-91-40-67039-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och material kan tillkomma.