"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Social Research Methods

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO123

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-10-15

Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2011-12-06

Innehåll

Kursen inriktas mot fördjupade kunskaper om kvalificerade forskningsmetoder med särskild tonvikt på ledarskap och organisationsområdet. Stor vikt läggs vid praktiska tillämpningar avseende forskningsprocessen - problemdefinition och avgränsning, forskningsdesign, datainsamling, databearbetning av relevanta datamaterial samt presentation av dataanalyser. Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp) Momentet behandlar kvantitativa metoder med betoning på multivariat och flernivåanalys. På momentet behandlas linjär regression, logistisk regression, faktoranalys samt flernivåmodeller (multi level modelling). Moment 2: Kvaltitativ metod (7,5 hp) Momentet behandlar kvalitativ forskningsmetodik, kvalitetskriterier och etik, olika undersökningstekniker samt ett urval av kvalitativa forskningstraditioner, som grundad teori, fenomenologi och etnografisk metod.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna • självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvantitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign. • självständigt analysera kvantitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser • kritiskt granska och värdera principer for datainsamling i kvantitativa undersökningar. Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna • självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvalitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign • självständigt analysera kvalitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser • kritiskt granska och värdera förhållningssätt och kvalitetskriterier for datainsamling i kvalitativa undersökningar.

Behörighetskrav

UNIV: För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 p/180 hp samt godkänt resultat på kurserna Ledarskap och organisation I samt någon av profilkurserna inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning, datorövningar samt seminarier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras både skriftligt och muntligt. Examinationen sker både löpande och i slutet av moment. Under moment ett, kvantitativ metod, sker examinationen genom författande av en individuell rapport, genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen samt genom en skriftlig tentamen. Under moment två, kvalitativ metod, sker examinationen skriftligt och muntligt, dels genom författande av en individuell rapport, inom vald forskningstradition, dels genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 4

Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)

Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : New York : Routledge : 2010 : p. cm. :
ISBN: 978-1-84872-845-5 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pallant Julie
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows
senaste upplagan : Maidenhead : Open University Press :
ISBN: 0-335-22366-4 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fråga rätt! : utveckla, testa, utvärdera och förbättra blanketter
Stockholm : Statistiska centralbyrån (SCB) : 2001 : 92 s. :
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV9999_2000I02_BR_X97ÖP0101.pdf
Obligatorisk

Anvisade texter kan tillkomma.

Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp)

Creswell John W.
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
2. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2007 : xvii, 395 s. :
ISBN: 1--41291607-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kapitel som alla läser

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 38-48

Revisiting the Relationship Between Participant Observations and Interviewing
Atkinson P., Coffey A.
Ingår i:
Inside interviewing
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2003 : 557 s. :
Obligatorisk

Boström M.
Tillvägagångssätt
Ingår i:
Miljörörelsens mångfald
Lund : Arkiv : 2001 : 335, [1] s. : sid. 52-62 :
Obligatorisk

Brüde Sundin Josefin
En riktig rektor : om ledarskap, genus och skolkulturer
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2007 : 231, [3] s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85715-62-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 56-83

Cooren F.
Textual Agency: How Texts Do Things in Organizational Settings
Organization 11, 3, 373-393. : 2004 :
Obligatorisk

Forskningsetiska principer
Ingår i:
Codex Regler och riktlinjer för forskning
2009 :
http://www.codex.uu.se/
Obligatorisk

Groenewald T.
A Phenomenological Research Design Illustrated
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 3 :
Obligatorisk

Holgersson C.
"Metodologiska överväganden" samt "Killen och herrarna"
Ingår i:
Rekrytering av företagsledare
Stockholm : Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk. (EFI) : 2003 : [14], 252, [5] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 73-77, 90-99

Magnusson Eva
Vardagens könsinnebörder under förhandling : om arbete, familj och produktion av kvinnlighet
Umeå : Univ. : 1998 : [9], 291 s. :
ISBN: 91-7191-436-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-2, 38-77

Philips N. et al.
Applying Critical Discourse Analysis in Strategic Management Research
Organizational Research Methods, 11, 4, 770-789 : 2008 :
Obligatorisk

Focus groups : theory and practice
Stewart David W., Shamdasani Prem N., Rook Dennis W.
2. uppl. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 [dvs 2006] : 188 s. :
ISBN: 0-7619-2582-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyckelpremisser
Winther Jörgensen M., Philips L.
Ingår i:
Diskursanalys som teori och metod.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
Obligatorisk

Valbara artiklar och kapitel

Johansson E, m.fl.
How Could I Even Think of a Job? - Ambiguities in Working Life in a Group of Female Patients with Undefined Musculoskeletal Pain
Scandinavian Journal of Health Care, 15: 169-174 : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns även i Johanssons avhandling "Beyond Frustration".)

Larsson C., et. al.
Veganism as Status Passage. The Process of Becoming a Vegan Among Youths in Sweden
Appetite, 41, 61-67 : 2003 :
Obligatorisk

Attitudes of Novice Physioterapists to their Professional Role: A Gender Perspective
Öhman A., Hägg K.
Physioterapy Theory and Practice, 14: 23-32. : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns även i Öhmans avhandling "Profession on the move".)

Anvisade texter kan tillkomma.