Engelskt namn: Social Research Methods
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-01-27 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2021-05-03 och 2022-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-09 och 2021-05-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2016-12-05 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-21 och 2016-12-04
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-14 och 2015-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-28 och 2015-12-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-22
Kurskod: 2SO123
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-10-15
Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2012-12-19
Kursen inriktas mot fördjupade kunskaper om kvalificerade forskningsmetoder med särskild tonvikt på ledarskap och organisationsområdet. Stor vikt läggs vid praktiska tillämpningar avseende forskningsprocessen - problemdefinition och avgränsning, forskningsdesign, datainsamling, databearbetning av relevanta datamaterial samt presentation av dataanalyser.
Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)
Momentet behandlar kvantitativa metoder med betoning på multivariat och flernivåanalys. På momentet behandlas linjär regression, logistisk regression, faktoranalys samt flernivåmodeller (multi level modelling).
Moment 2: Kvaltitativ metod (7,5 hp)
Momentet behandlar kvalitativ forskningsmetodik, kvalitetskriterier och etik, olika undersökningstekniker samt ett urval av kvalitativa forskningstraditioner, som grundad teori, fenomenologi och etnografisk metod.
Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvantitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign
- självständigt analysera kvantitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser
- kritiskt granska och värdera principer for datainsamling i kvantitativa undersökningar.
Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp)
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvalitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign
- självständigt analysera kvalitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser
- kritiskt granska och värdera förhållningssätt och kvalitetskriterier for datainsamling i kvalitativa undersökningar.
UNIV: För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 p/180 hp samt godkänt resultat på kurserna Ledarskap och organisation I samt någon av profilkurserna inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning, datorövningar samt seminarier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras både skriftligt och muntligt. Examinationen sker både löpande och i slutet av moment. Under moment ett, kvantitativ metod, sker examinationen genom författande av en individuell rapport samt genom en skriftlig tentamen. Under moment två, kvalitativ metod, sker examinationen skriftligt och muntligt, dels genom författande av en individuell rapport, inom vald forskningstradition, dels genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas.
Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet,
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : New York : Routledge : 2010 : p. cm. :
ISBN: 978-1-84872-845-5 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pallant Julie
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows
senaste upplagan : Maidenhead : Open University Press :
ISBN: 0-335-22366-4 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter kan tillkomma.
Creswell John W.
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
2. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2007 : xvii, 395 s. :
ISBN: 1--41291607-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahmed Sara
On being included : racism and diversity in institutional life
Durham, N.C. : Duke University Press : 2012 : 243 s. :
ISBN: 0-8223-5221-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-17
Revisiting the Relationship Between Participant Observations and Interviewing
Atkinson P., Coffey A.
Ingår i:
Inside interviewing
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2003 : 557 s. :
Obligatorisk
Boström M.
Tillvägagångssätt
Ingår i:
Miljörörelsens mångfald
Lund : Arkiv : 2001 : 335, [1] s. : sid. 52-62 :
Obligatorisk
Brüde Sundin Josefin
En riktig rektor : om ledarskap, genus och skolkulturer
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2007 : 231, [3] s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85715-62-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 56-83
Cooren F.
Textual Agency: How Texts Do Things in Organizational Settings
Organization 11, 3, 373-393. : 2004 :
Obligatorisk
Forskningsetiska principer
Ingår i:
Codex Regler och riktlinjer för forskning
2009 :
http://www.codex.uu.se/
Obligatorisk
Groenewald T.
A Phenomenological Research Design Illustrated
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 3 :
Obligatorisk
Holgersson C.
"Metodologiska överväganden" samt "Killen och herrarna"
Ingår i:
Rekrytering av företagsledare
Stockholm : Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk. (EFI) : 2003 : [14], 252, [5] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 73-77, 90-99
Magnusson Eva
Vardagens könsinnebörder under förhandling : om arbete, familj och produktion av kvinnlighet
Umeå : Univ. : 1998 : [9], 291 s. :
ISBN: 91-7191-436-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-2, 38-77
Philips N. et al.
Applying Critical Discourse Analysis in Strategic Management Research
Organizational Research Methods, 11, 4, 770-789 : 2008 :
Obligatorisk
Focus groups : theory and practice
Stewart David W., Shamdasani Prem N., Rook Dennis W.
2. uppl. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 [dvs 2006] : 188 s. :
ISBN: 0-7619-2582-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyckelpremisser
Winther Jörgensen M., Philips L.
Ingår i:
Diskursanalys som teori och metod.
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
Obligatorisk
Johansson E, m.fl.
How Could I Even Think of a Job? - Ambiguities in Working Life in a Group of Female Patients with Undefined Musculoskeletal Pain
Scandinavian Journal of Health Care, 15: 169-174 : 1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns även i Johanssons avhandling "Beyond Frustration".)
Larsson C., et. al.
Veganism as Status Passage. The Process of Becoming a Vegan Among Youths in Sweden
Appetite, 41, 61-67 : 2003 :
Obligatorisk
Attitudes of Novice Physioterapists to their Professional Role: A Gender Perspective
Öhman A., Hägg K.
Physioterapy Theory and Practice, 14: 23-32. : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns även i Öhmans avhandling "Profession on the move".)
Anvisade texter kan tillkomma.