"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Social Research Methods

Denna kursplan gäller: 2018-11-12 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO123

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-10-15

Reviderad av: Prefekten, 2018-11-27

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper inom samhällsvetenskapliga forskningsmetoder och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg. Stor vikt läggs vid praktiska tillämpningar avseende forskningsprocessen - problemdefinition och avgränsning, forskningsdesign, datainsamling, databearbetning av relevanta datamaterial samt presentation av dataanalyser.

Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)
Momentet behandlar kvantitativa metoder med betoning på multivariat och flernivåanalys. På momentet behandlas linjär regression, flernivåmodeller (multi level modelling) samt longitudinell analys.

Moment 2: Kvaltitativ metod (7,5 hp)
Momentet fokuserar på olika kvalitativa forskningsmetoder som är vanligt förekommande inom samhällsvetenskap. Kursen börjar med en introduktion till de historiska, epistemologiska och ontologiska grunderna för kvalitativa forskningsmetoder. Efter detta behandlar ofta förekommande datainsamlingsmetoder, forskningsdesign och strategier för att hantera etikfrågor inom kvalitativ forskning. Därefter får studenterna ta del av och öva på specifika metoder för dataanalys.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)

För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse:

  • visa kunskap kring tolkning av avancerad multivariat linjär regressionsanalys, flernivåanalys samt longitudinell analys.
  • visa fördjupad förståelse för hur interaktionseffekter tolkas och används i multivariata regressionsmodeller.

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:

  • självständigt genomföra och tolka resultat utifrån faktoranalys, avancerade multipla linjära och logistiska regressionsanalyser samt flernivåanalys.
  • i skrift självständigt presentera resultat och slutsatser, utifrån gällande analysmetoder.

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingförmåga och förhållningsätt kunna:

  • värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar.

Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp)

För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • förklara och klargöra de centrala principerna och stegen i kvalitativ forskning i förhållande till de analysmetoder som ingår i kursen.
  • klargöra och utvärdera innebörden av forskningsdesign och etik inom kvalitativ forskning.

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:

  • genomföra de centrala stegen i de kvalitativa metoder som behandlas på kursen.
  • presentera och diskutera, i muntlig och skriftlig form, egen och andras tillämpning av de metoder som ingår i kursen.
  • utifrån kvalitativ metod genomföra forskningsdesign

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • kritisk granska och utvärdera tillämpning av kvalitativ metod.

Behörighetskrav

UNIV: För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 p/180 hp samt godkänt resultat på kurserna Ledarskap och organisation I samt någon av profilkurserna inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, handledning och datorövningar. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Under moment ett, kvantitativ metod, sker examinationen genom författande av två rapporter. Under moment två, kvalitativ metod, består examinationen av 1) delaktighet på seminarier och genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna samt 2) en skriftlig hemtentamen. På seminarier/uppgifter sätts betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På skriftliga rapporter och tentamen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). På hela kursen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delar av examinationen är godkända. För att få betyget väl godkänd krävs att studenten fått väl godkänt på de skriftliga rapporter och tentamen.

Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas.

Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet,
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 46

Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)

Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : New York : Routledge : 2010 : p. cm. :
ISBN: 978-1-84872-845-5 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pallant Julie
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows
senaste upplagan : Maidenhead : Open University Press :
ISBN: 0-335-22366-4 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter kan tillkomma.

Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp)

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
2. ed. : xxiv, 430 pages :
ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Charmaz Kathy
Constructing grounded theory
2nd edition. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications : cop. 2014 : xxi, 388 s. :
ISBN: 978-0-85702-913-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Riessman Catherine Kohler
Narrative methods for the human sciences
London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Anna
Constituting "Real" Cutters : A Discourse Theoretical Analysis of Self-harm and Identity
Ingår i:
Tracking discourses
Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 342 s. : sid. 197-224 :
Obligatorisk

Analyzing discourse
Potter J., Wetherell M.
Ingår i:
Analyzing Qualitative Data
Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
Obligatorisk

Anvisade artiklar och andra texter kan tillkomma.