Engelskt namn: Social Research Methods
Denna kursplan gäller: 2018-11-12 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2021-05-03 och 2022-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-09 och 2021-05-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2016-12-05 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-21 och 2016-12-04
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-14 och 2015-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-28 och 2015-12-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-22
Kurskod: 2SO123
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-10-15
Reviderad av: Prefekten, 2018-11-27
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper inom samhällsvetenskapliga forskningsmetoder och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg. Stor vikt läggs vid praktiska tillämpningar avseende forskningsprocessen - problemdefinition och avgränsning, forskningsdesign, datainsamling, databearbetning av relevanta datamaterial samt presentation av dataanalyser.
Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)
Momentet behandlar kvantitativa metoder med betoning på multivariat och flernivåanalys. På momentet behandlas linjär regression, flernivåmodeller (multi level modelling) samt longitudinell analys.
Moment 2: Kvaltitativ metod (7,5 hp)
Momentet fokuserar på olika kvalitativa forskningsmetoder som är vanligt förekommande inom samhällsvetenskap. Kursen börjar med en introduktion till de historiska, epistemologiska och ontologiska grunderna för kvalitativa forskningsmetoder. Efter detta behandlar ofta förekommande datainsamlingsmetoder, forskningsdesign och strategier för att hantera etikfrågor inom kvalitativ forskning. Därefter får studenterna ta del av och öva på specifika metoder för dataanalys.
Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse:
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingförmåga och förhållningsätt kunna:
Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
UNIV: För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 p/180 hp samt godkänt resultat på kurserna Ledarskap och organisation I samt någon av profilkurserna inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, handledning och datorövningar. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Under moment ett, kvantitativ metod, sker examinationen genom författande av två rapporter. Under moment två, kvalitativ metod, består examinationen av 1) delaktighet på seminarier och genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna samt 2) en skriftlig hemtentamen. På seminarier/uppgifter sätts betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På skriftliga rapporter och tentamen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). På hela kursen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delar av examinationen är godkända. För att få betyget väl godkänd krävs att studenten fått väl godkänt på de skriftliga rapporter och tentamen.
Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas.
Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet,
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : New York : Routledge : 2010 : p. cm. :
ISBN: 978-1-84872-845-5 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pallant Julie
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows
senaste upplagan : Maidenhead : Open University Press :
ISBN: 0-335-22366-4 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter kan tillkomma.
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
2. ed. : xxiv, 430 pages :
ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Charmaz Kathy
Constructing grounded theory
2nd edition. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications : cop. 2014 : xxi, 388 s. :
ISBN: 978-0-85702-913-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Riessman Catherine Kohler
Narrative methods for the human sciences
London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Anna
Constituting "Real" Cutters : A Discourse Theoretical Analysis of Self-harm and Identity
Ingår i:
Tracking discourses
Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 342 s. : sid. 197-224 :
Obligatorisk
Analyzing discourse
Potter J., Wetherell M.
Ingår i:
Analyzing Qualitative Data
Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
Obligatorisk
Anvisade artiklar och andra texter kan tillkomma.