"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitativ metod för samhällsvetenskaperna, 7,5 hp

Engelskt namn: Qualitative Research Methods for the Social Sciences

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2019-02-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO145

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-09-23

Innehåll

Kursen är indelad i tre olika delar:
Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (4,5 hp)
Modul 3: Examinationspaper (1,5 hp)

Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Under den första delen kursen introduceras studenterna till den historiska bakgrunden och samtida utvecklingen av samhällsvetenskaplig kvalitativ forskning. Under denna del tas både metodologiska och vetenskapsteoretiska grunder upp. Likaså behandlas övergripande frågor gällande forskningsetik, analys av empiriska material, överförbarhet samt presentation av resultat.

Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (4,5 hp)
Under den andra delen av kursen introduceras olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning, för att ge en fördjupad förståelse för olika tillämpningar. Vilka inriktningar som presenteras är beroende av medverkande lärare, men det kan exempelvis vara narrativ analys, diskursanalys och grundad teori. Inriktningarna presenteras av lärare som själva använder metoderna i sin forskning.

Modul 3: Examinationspaper (1,5 hp)
Under den tredje delen av kursen utarbetas ett individuellt examinationspaper, där studenterna förväntas reflektera över metodologiska val och/eller genomföra kvalitativa analyser i enlighet med någon av de inriktningar som har presenterats under kursen.
 

Förväntade studieresultat

För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna visa:
- kunskap om historisk bakgrund och samtida utveckling inom kvalitativ forskning
- kunskap om metodologiska och vetenskapsteoretiska antaganden inom kvalitativ forskning
- förståelse för skillnader och likheter mellan olika metodologiska ansatser
- kunskap om forskningsetik

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- tillämpa relevant terminologi inom kvalitativ forskning
- motivera och diskutera metodologiska val i enlighet med anvisade metodologiska ansatser

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- självständigt granska och jämföra olika metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning
- självständigt granska och bedöma presentation av resultat i kvalitativa studier
- problematisera etiska dilemman inom kvalitativ forskning
 

Behörighetskrav

Univ: Courses of the amount of 90 ECTS credits in Social Sciences (Social Work 90 ECTS, Sociology 90 ECTS, Social Policy 90 ECTS, Social Administration 90 ECTS, Social Care 90 ECTS, Education 90 ECTS, Political Science 90 ECTS, Peace and Conflict Studies 90 ECTS, Cultural Geography 90 ECTS, Economics 90 ECTS) or equivalent eligibility.

Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English A (IELTS (Academic) with a minimum overall score of 5.5 and no individual score below 5.0. TOEFL PBT (Paper-based Test) with a minimun total score of 530 and a minimum TWE score of 4. TOEFL iBT (Internet-based Test) with a minimum total score of 72 and a minimum score of 17 on the Writing Section).

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete. Samtliga seminarier är obligatoriska. All undervisning sker på engelska.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna (individuellt eller i grupp) samt ett individuellt författat examinationspaper. Seminariedeltagande och genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna bedöms utifrån om de är Underkända eller Godkända. Om en student missar obligatoriska seminarier, eller anvisade uppgifter, krävs fullgörande av anvisade kompletteringsuppgifter. Det individuella examinationspaperet bedöms utifrån det är Underkänt, Godkänt eller Väl godkänt. Examinationspaperet utgör grunden för det sammantagna kursbetyget. Internationella studenter bedöms utifrån ECTS-skalan.

Examinationspaperet (5-10 sidor) kan endera omfatta a) en diskussion och jämförelse mellan två eller flera av de inriktningar som har presenterats under kursen, b) en beskrivning och motivering av en kvalitativ forskningsdesign, som utgår från studentens egna forskningsfrågor, eller c) en presentation och diskussion av en inriktning som har behandlats under kursen tillsammans med en praktisk tillämpning i enlighet med denna inriktning. Mer detaljerade anvisningar för paperet delas ut vid kursens början.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 40

    Main Textbook

    Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
    Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
    2. ed. : xxiv, 430 pages :
    ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grounded Theory

    Bryant A.
    Grounded Theory and Pragmatism: The Curious Case of Anselm Strauss
    Ingår i:
    Forum, qualitative social research
    Berlin : K. Mruck : 10 : sid. Art. 2 :
    Obligatorisk

    Charmaz Kathy
    Constructing grounded theory
    2nd edition. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications : cop. 2014 : xxi, 388 s. :
    ISBN: 978-0-85702-913-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Charmaz Kathy
    The Power and Potential of Grounded Theory
    Medical Sociology Online : 2012 :
    http://www.medicalsociologyonline.org/NewArchive/NewArchiveMSo/msonewarchivemso.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Volume 6, issue 3, pp. 2-15

    A Personal Experience of Working with Classical Grounded Theory : From Beginner to Experienced Grounded Theorist
    Giske Tove, Artinian Barbara
    Ingår i:
    International journal of qualitative methods
    [Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 6 : sid. 67-80 :
    Obligatorisk

    My place through my eyes : A social constructionist approach to researching the relationships between socioeconomic living contexts and physical activity
    Carroll Julie-Anne, Adkins Barbara, Foth Marcus, Parker Elizabeth, Jamali Soad
    Ingår i:
    International journal of qualitative studies on health and well-being
    Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 3 : sid. 204-218 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Thematic Analysis

    Using Thematic Analysis in Psychology
    Braun V., Clarke V.
    Ingår i:
    Qualitative research in psychology
    Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
    Obligatorisk

    Thematic Analysis
    Braun Virginia, Clarke Victoria
    Ingår i:
    APA handbook of research methods in psychology
    Washington : American Psychological Association : 2012 : Onlineresurs (701 s.) : sid. 57-71 :
    Obligatorisk

    Clothing and Embodiment : Men Managing Body Image and Appearance
    Frith Hannah, Gleeson Kate
    Ingår i:
    Psychology of men & masculinity [Elektronisk resurs].
    Washington : American Psychological Association : 2000- : 5 : sid. 40-48 :
    Obligatorisk

    Mental health and individual experience of unemployed young adults in Japan
    Kito Aiko, Ueno Takeji
    Ingår i:
    Industrial health [Elektronisk resurs].
    [Kawasaki, Japan] : National Institute of Industrial Health. : 54 : sid. 20-31 :
    https://www.jstage.jst.go.jp/article/indhealth/54/1/54_2015-0035/_article
    Obligatorisk

    Narrative Analysis

    Pointdexter Cynthia Cannon
    Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
    Ingår i:
    Qualitative social work
    London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
    Obligatorisk

    Riessman Catherine Kohler
    Narrative methods for the human sciences
    London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
    ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Additional literature will be recommended for this part of the course.

    Discourse Analysis

    Fairclough N.
    Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
    Ingår i:
    Methods of critical discourse analysis
    London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: pp. 121-138

    Howarth David
    Applying Discourse Theory: the Method of Articulation
    Ingår i:
    Discourse theory in European politics
    Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2005 : xvii, 364 s. : sid. 316-349 :
    Obligatorisk

    Johansson Anna
    Constituting "Real" Cutters : A Discourse Theoretical Analysis of Self-harm and Identity
    Ingår i:
    Tracking discourses
    Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 342 s. : sid. 197-224 :
    Obligatorisk

    Analyzing discourse
    Potter J., Wetherell M.
    Ingår i:
    Analyzing Qualitative Data
    Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
    Obligatorisk

    Van Dijk T. A.
    Principles of critical discourse analysis
    Ingår i:
    Discourse & society.
    London : SAGE : 1990- : 4 : sid. 249-283 :
    Obligatorisk

    Please note the course lecturers may also ask you to read additional literature.

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic – Strategies for Achieving Acceptance
    Alhberg Karin, Horvath Gyorgy, Jakobsson Sofie
    Ingår i: European journal of oncology nursing.[Elektronisk resurs] Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone, 2000- - v. LIBRIS-ID:9019665 :
    http://www.sciencedirect.com/science/journal/14623889
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 9 (2000) s. 248-257

    Bryant A.
    Grounded Theory and Pragmatism: The Curious Case of Anselm Strauss
    Ingår i:
    Forum, qualitative social research
    Berlin : K. Mruck : 10 : sid. Art. 2 :
    Obligatorisk

    Béland Daniel
    The Politics of Social Policy Language
    Ingår i:
    Social policy & administration.
    Oxford : Blackwell : 1979- : 45 : sid. 1-18 :
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
    Obligatorisk

    Charmaz Kathleen
    Grounded Theory: Methodology and Theory Construction
    Ingår i:
    International encyclopedia of the social&behavioral sciences. Vol. 5, [Cr-Deu].
    xii s., s. 2883-3555 : sid. 6396-6399 :
    Obligatorisk

    Fairclough N.
    Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
    Ingår i:
    Methods of critical discourse analysis
    London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
    Obligatorisk

    School of Nursing A Personal Experience of Working with Classical Grounded Theory: From Beginner to Experienced Grounded Theorist
    Giske T., Artinian B.
    Ingår i:
    International journal of qualitative methods
    [Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 6 :
    Obligatorisk

    A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic – Strategies for achieving Acceptance
    Jakobsson Sofie, Horvath Gyorgy, Alhberg Karin
    Ingår i:
    European journal of oncology nursing.
    Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone : 2000- : v. : sid. 248-257 :
    Obligatorisk

    MacIntyre Alasdair
    Is a Science fo Comparative Politics Possible?
    Ingår i:
    Against the self-images of the age
    Notre Dame, Ind : Univ. of Notre Dame Press : 1978 : 284 s. :
    Obligatorisk

    Pentland Brian T.
    Building Process Theory with Narrative: From Description to Explanation
    Ingår i:
    The Academy of Management review.
    Briarcliff Manor, N.Y. : Academy of Management : 1976- : 24 : sid. 711-724 :
    Obligatorisk

    Pointdexter Cynthia Cannon
    Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
    Ingår i:
    Qualitative social work
    London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
    Obligatorisk

    Analyzing discourse
    Potter J., Wetherell M.
    Ingår i:
    Analyzing Qualitative Data
    Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
    Obligatorisk

    Schiffin Deborah
    Narrative as Self-Portait: Sociolingustic Construction of Identity
    Ingår i:
    Language in society
    Cambridge : Cambridge University Press : 25 : sid. 167-203 :
    Obligatorisk

    Seaman Jayson
    Adopting a Grounded Theory Approach to Cultural-Historical Research: Conflicting Methodologies or Complementary Methods?
    Ingår i:
    International journal of qualitative methods
    [Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : sid. 1-17 :
    Obligatorisk

    Intercultural Learning Arising from Pan-European Collaboration: a Community of Practice with a ´Hole in the Middle'
    Somekh Bridget, Pearson Matthew
    Ingår i:
    British educational research journal
    New York . : JSTOR : 2000- : 28 : sid. 485-502 :
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
    Obligatorisk

    Van Dijk T. A.
    Principles of critical discourse analysis
    Ingår i:
    Discourse & society.
    London : SAGE : 1990- : 4 : sid. 249-283 :
    Obligatorisk

    Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
    Ritchie Jane, Lewis Jane
    London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-7619-7109-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst