I kursen presenteras teorier om makt och kön. Teoretiska perspektiv på flickors och pojkars konflikter i skolan belyses samt vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland barn/elever. I kursen diskuteras och analyseras anonymiserade dilemman och konkreta strategier för konflikthantering.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för teorier om makt och kön - utifrån olika teoretiska perspektiv beskriva och problematisera flickors och pojkars konflikter i skolan - utifrån teorier om makt och kön, analysera och diskutera hur vuxnas förhållningssätt och strategier kan påverka konflikthantering.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av webbaserade individuella och gruppbaserade uppgifter och förutsätter en aktiv kommunikation inom en mindre grupp.
Examination
Examination sker genom skriftlig redovisning, enskilt och i grupp. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Lärarhögskolan begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Lärarhögskolan. Blankett för ansökan:www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 36
Kurslitteratur
Davies Bronwyn Hur flickor och pojkar gör kön 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. : ISBN: 91-47-05208-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ellmin Roger Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen 1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. : ISBN: 978-91-27-41151-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. : ISBN: 91-40-67220-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet 2008 : Obligatorisk
Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam 3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. : ISBN: 91-88872-57-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd Allmänna råd och kommentarer - för arbetet för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling Skolverket : 2012 : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646 Obligatorisk
Svaleryd Kajsa Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga. 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. : ISBN: 91-47-05148-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. : ISBN: 91-47-09366-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare