"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konflikthantering i skolan, 7,5 hp

Engelskt namn: How to Manage conflicts in School

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SP002

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-08-14

Innehåll

I kursen presenteras teorier om makt och kön. Teoretiska perspektiv på flickors och pojkars konflikter i skolan belyses samt vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland barn/elever. I kursen diskuteras och analyseras anonymiserade dilemman och konkreta strategier för konflikthantering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för teorier om makt och kön
- utifrån olika teoretiska perspektiv beskriva och problematisera flickors och pojkars konflikter i skolan
- utifrån teorier om makt och kön, analysera och diskutera hur vuxnas förhållningssätt och strategier kan påverka konflikthantering.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av webbaserade individuella och gruppbaserade uppgifter och förutsätter en aktiv kommunikation inom en mindre grupp.

Examination

Examination sker genom skriftlig redovisning, enskilt och i grupp.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Lärarhögskolan begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Lärarhögskolan. Blankett för ansökan:www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Kurslitteratur

Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellmin Roger
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
ISBN: 978-91-27-41151-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
2008 :
Obligatorisk

Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
ISBN: 91-88872-57-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - för arbetet för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
Obligatorisk

Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare

Obligatorisk

Tidskrifter och artiklar kan tillkomma

Obligatorisk