Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Alternativ och kompletterande kommunikation - AKK, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Augmentativ and Alternative Communication - ACC

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 2SP006

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsmämnden, 2009-11-02

Innehåll

I kursen behandlas alternativa och kompletterande kommunikationssätt (AKK) och begrepp inom området. Hinder för en fungerande kommunikation belyses. I kursen bearbetas även hur AKK kan användas som stöd, uttryckssätt och komplement till verbalt språk eller som alternativ för att förstå och använda språket. Vidare studeras omgivningens betydelse samt hur den pedagogiska miljön kan tillrättaläggas vid alternativ och kompletterande kommunikation. Den studerandes eget sätt att kommunicera bearbetas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • analysera och reflektera över sitt eget sätt att kommunicera • belysa begreppet kommunikation och dess betydelse för lärande • beskriva och problematisera hur alternativa kommunikationssätt kan stödja olika individers behov. • beskriva, reflektera och analysera olika kommunikativa miljöer samt pedagogiska konsekvenser vid AKK användning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs. Av kursens 15 högskolepoäng utgör 5 högskolepoäng ett fördjupningsarbete. I kursen ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter där AKK används.

Examination

De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Kurslitteratur

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    The handbook of augmentative and alternative communication
    Glennen Sharon, DeCoste Denise C
    San Diego : Singular Pub. Group : cop. 1997 : xv, 795 s. :
    ISBN: 1-56593-684-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
    3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-85435-71-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Heister Trygg Boel
    TAKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
    2., rev. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2010 : 87 s. :
    ISBN: 978-91-633-6859-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lundgren Marianne
    Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet?
    Filen finns under Kursledarinf : 2006 :
    Obligatorisk

    Lundkvist Gunnel
    När tålamodet rinner över - om att ritprata
    Specialpedagogiska institutet : 2007 :
    Obligatorisk

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
    ISBN: 978-91-47-08456-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Kapitel 3 och 11

    Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare

    Obligatorisk

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Kurslitteratur

    AKK på rätt nivå. Att träna och använda Alternativa och Kompletterande Kommunikation
    Berg Monica, Bergsten Christina
    Stockholm: Handikappinstitutet : 1998 :

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Se bibliotekskatalogen Album

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Se bibliotekskatalogen Album

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening. (Kapitel 6, ca 30 sidor)
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 220 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-60041-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :