"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter, 15 hp

Engelskt namn: Special Education and Socialemotionel Difficulties

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2015-05-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SP009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-06-18

Innehåll

Med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv bearbetas området socioemotionella svårigheter. I kursen studeras olika psykologiska, sociokulturella och pedagogiska perspektiv. Dessutom behandlas hur pedagoger kan arbeta för att ge stöd och utmaning när socioemotionella svårigheter utgör ett hinder för utveckling och lärande. Diskrimineringslagen studeras utifrån kursens intentioner.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva olika uttryck för socioemotionella svårigheter hos barn och unga ur psykologiska, sociokulturella och pedagogiska perspektiv - redogöra för olika uppväxtvillkors betydelse för den socioemotionella utvecklingen hos barn och ungdomar - utifrån fallbeskrivningar av barn och ungdomar i psykosociala sammanhang analysera och föreslå åtgärder ur olika specialpedagogiska perspektiv som stödjer utveckling och lärande.

Behörighetskrav

Univ; Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker via datorkommunikation varför tillgång till dator med internet uppkoppling krävs.

Examination

Examination sker fortlöpande med skriftliga inlämningsuppgifter. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). Övriga uppgifter betygsätts enligt skalan underkänd (U) och godkänd (G). Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. För betyget Väl godkänt läggs vid bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt analysera, kritiskt granska och dra slutsatser om pedagogiska strategier utifrån barns olika förutsättningar och behov. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination inom två år efter förstagångsregistrering till kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av prefekt. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn vi bekymrar oss om
    Drugli May Britt, Wallgren Gunnel
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 189 s. :
    ISBN: 91-47-05149-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
    ISBN: 978-91-44-07466-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
    Greene Ross W., Gerland Gunilla
    Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
    ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannessen Eva
    Barn med socioemotionella problem
    Lund : Studentlitteratur : 1997 :
    Obligatorisk

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orlenius Kennert
    Värdegrunden - finns den?
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 231 s. :
    ISBN: 9789147020904
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mobbning

    Alla läser:

    På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
    ISBN: 978918545599
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Tidskrift för Lärarutbildning och forskning Umeå universitet : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nr 1-2, 2004 97-110

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En av dessa böcker läses:

    Björk Gunilla O.
    Mobbning : en fråga om makt?
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00867-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ljungström Karl
    Mobbing i skolan : ett kompendium om mobbing samt om mobbingbehandling enligt Farstametoden
    13. uppl. : Johanneshov : Ordkällan/Pedaktiv : 2006 : 54 s. :
    ISBN: 91-88046-25-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olweus Dan
    Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
    2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
    ISBN: 91-47-00613-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pikas Anatol
    Gemensamt-bekymmer-metoden : handbok för ett paradigmskifte i behandling av skolmobbning
    Uppsala : AMA dataservice : cop. 1998 : xvi, 227, [3], 68 s. :
    http://www.bahnhof.se/~annalenapikas/gbm/ z Fortlöpande information
    ISBN: 91-970050-4-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn vi bekymrar oss om
    Drugli May Britt, Wallgren Gunnel
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 189 s. :
    ISBN: 91-47-05149-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
    Stockholm : Cura : 2009 : 336 s. :
    ISBN: 978-91-89091-54-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Explosiva barn
    Green W, Ross
    Stockholm : Cura : 2004 :
    Obligatorisk

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannessen Eva
    Barn med socioemotionella problem
    Lund : Studentlitteratur : 1997 :
    Obligatorisk

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orlenius Kennert
    Värdegrunden - finns den?
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
    ISBN: 91-88298-53-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mobbning

    Alla läser:

    Frånberg Gun-Marie
    På tal om mobbning - och det som görs
    Gun-Marie Frånberg : 2009 :
    Obligatorisk

    Kompendium, artiklar
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Tidskrift för Lärarutbildning och forskning Umeå universitet : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nr 1-2, 2004 97-110

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En av dessa böcker läses:

    Björk Gunilla
    Mobbing - en fråga om makt
    Lund : Studentlitteratur : 1999 :

    Ljungström Karl
    Mobbing i skolan : ett kompendium om mobbing samt om mobbingbehandling enligt Farstametoden
    13. uppl. : Johanneshov : Ordkällan/Pedaktiv : 2006 : 54 s. :
    ISBN: 91-88046-25-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olweus Dan
    Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
    2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
    ISBN: 91-47-00613-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pikas Anatol
    Gemensamt-bekymmer-metoden : handbok för ett paradigmskifte i behandling av skolmobbning
    Uppsala : AMA dataservice : cop. 1998 : xvi, 227, [3], 68 s. :
    http://www.bahnhof.se/~annalenapikas/gbm/ z Fortlöpande information
    ISBN: 91-970050-4-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst