"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Statistik A, 30 hp

Engelskt namn: Statistics, Basic Level

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2019-06-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2ST004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Statistik

Beslutad av: Prefekt, statistiska institutionen, 2008-06-25

Reviderad av: Rektors beslutsmöte, Handelshögskolan, 2012-11-14

Innehåll


Kursen består av åtta moment.

Moment 1: Statistikens grunder 1, (7 hp)
Moment 2: Inlämningsuppgift i statistikens grunder 1, (2.5 hp)
Moment 3: Statistikens grunder 2, (4 hp)
Moment 4: Inlämningsuppgift i statistikens grunder 2, (1.5 hp)
Moment 5: Sannolikhetsteori och statistisk inferensteori, (5 hp) 
Moment 6: Statistisk inferens med tillämpningar, (6 hp)
Moment 7: Problemlösning med statistisk programvara, (1.5 hp)
Moment 8: Inlämningsuppgift i statistiska metoder, (2.5 hp)

Moment 1  

Under momentet behandlas de grundläggande stegen i en statistisk undersökning. Alterna­tiva sätt att samla in data diskuteras. Metoder för att grafiskt eller numeriskt beskriva data behandlas, i syfte att ge en illustrativ och sammanfattande bild av en ofta komplicerad verklighet. Inferensteori är ett annat vik­tigt område inom statistiken. Området behandlar metoder för att dra slutsatser om populat­ioner utifrån stickprov. Metoder för punktskattning, konfidensintervall och hypotes­prövning kommer att behandlas under momentets gång. Kopplingen mellan statist­isk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod diskuteras. Stor vikt läggs vid för­ståelse av viktiga statistiska begrepp inom momentets ram. Under momentet ges många olika exempel på hur statistiska metoder används i olika tillämpningssituationer. Utförande av enklare statistiska analyser med hjälp av relevant programvara, samt tolkning av erhållna resultat kommer att vara ett frekvent inslag under momentet.

 
Moment 2

Momentet består av att i grupp genomföra en enkätundersökning i syfte att praktiskt tillämpa den kunskap som inhämtats i moment 1. Uppgiften består i stora drag av att

  • planera en undersökning,
  • konstruera en enkät,
  • samla in data,
  • analysera insamlade data,
  • sammanställa resultatet av undersökningen i en rapport,
  • presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt semi­narium,
  • granska en annan grupps rapport.

Moment 3

Fokus i momentet ligger på att beskriva samt analysera samband mellan två eller flera variabler. Metoder som korrelation, enkel linjär samt multipel linjär regression behand­las ingående. Stor vikt läggs vid förståelse av viktiga statistiska begrepp inom momen­tets ram. Under momentet ges många olika exempel på hur statistiska metoder används i olika tillämpningssituationer. Utförande av enklare statistiska analyser med hjälp av relevant programvara, samt tolkning av erhållna resultat kommer att vara ett frekvent inslag under momentet.

Moment 4

Momentet består av att i grupp genomföra en omfattande uppgift i syfte att praktiskt tillämpa den kunskap som inhämtats i moment 3. Uppgiften består i stora drag av att

  • analysera ett datamaterial,
  • sammanställa resultatet av undersökningen i en rapport,
  • presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt semi­narium,
  • granska en annan grupps rapport,

Moment 5 

Momentet inleds med en introduktion till statistikämnets roll vid kunskapsbildning på empirisk väg. Därefter behandlas några av grunderna inom sannolikhetsteori, bl.a. obero­ende händelser, betingade sannolikheter och några välkända sannolikhetsfördel­ningar. Momentets andra del ägnas åt grundläggande statistisk inferensteori för att öka förståel­sen av viktiga metoder och begrepp som berörts i moment 1-4. Ett viktigt inslag är en fördjupning av teorin bakom konfidensintervall och hypotesprövning samt normalfördelning­ens betydelse vid denna typ av inferens.

Moment 6

Under momentets inledning tillämpas statistisk inferens inom de två områdena kvalitetsstyr­ning och tidsserieanalys. Fortsättningsvis ägnas en stor del av momentet åt generaliseringar av metoder beskrivna under moment 5. Exempel är metoder vid jämförel­ser av fler än två populationer samt inferens som varken förutsätter normalfördel­ning eller stora stickprov. I momentet ingår även metoder för att studera samband mellan variabler där beroendevariabeln bara kan anta två värden.
 
Moment 7

Momentet löper delvis parallellt med momenten 5 och 6 och bygger på obligatoriska inlämningsuppgifter. Uppgifterna behandlar metoder som tas upp under moment 5 och 6, men behöver användning av statistisk programvara för att kunna lösas. Olika statist­iska programvaror kan komma att användas.

Moment 8

Momentet består av att i grupp genomföra en planerad undersökning i syfte att prak­tiskt tillämpa den kunskap som inhämtats under de tidigare momenten. Under momen­tet ges dessutom en presentation av grundläggande informationssökning och beskriv­ning av officiell statistik. Uppgiften består i stora drag av att

  • formulera syfte och frågeställningar för den planerade undersökningen,
  • via informationssökning ta reda på resultat från tidigare undersökningar,
  • inhämta data, t.ex. via officiell statistik,
  • analysera det insamlade datamaterialet,
  • skriva en rapport över de uppnådda resultaten,
  • presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium,
  • granska en annan grupps rapport.

 

Förväntade studieresultat


Förväntade studieresultat för moment 1-4

Efter att ha genomgått moment 1-4 förväntas studenten kunna:

  • redogöra för de grundläggande stegen i en statistisk undersökning,
  • redogöra för den grundläggande statistiska terminologi som är relevant för respek­tive moment i kursen,
  • tillämpa statistiska metoder såsom punktskattning, konfidensintervall samt hypotes­prövning,
  • tolka erhållna statistiska resultat och sätta dem i sitt sammanhang,
  • genomföra sambandsanalyser i form av enkla och multipla linjära regressionsana­lyser,
  • utifrån frågeställning och typ av data välja lämpliga statistiska analysmetoder bland dem som kursen behandlar
  • genomföra en enkätundersökning,
  • skriftligt och muntligt redovisa resultat av genomförda statistiska undersök­ningar,
  • kritiskt granska ett statistiskt arbete,
  • använda relevant programvara för bearbetning, analys och presentation av data­material.

Förväntade studieresultat för moment 5-8

Efter att ha genomgått moment 5-8 förväntas studenten kunna:

  • exemplifiera statistikämnets roll vid kunskapsbildning på empirisk väg,
  • identifiera sannolikhetsfördelningar och beräkna sannolikheter för de situationer som behandlas i kursen,
  • redogöra för teorin bakom konfidensintervall och hypotesprövning som förutsät­ter normalfördelning samt förklara normalfördelningens betydelse i detta samman­hang,
  • tillämpa de metoder som behandlas i kursen och som varken förutsätter normalför­delning eller stora stickprov,
  • tillämpa de metoder som behandlas i kursen där fler än två populationer jämförs,
  • tillämpa de metoder som behandlas i kursen inom områdena kvalitetsstyrning och tidsserieanalys,
  • redovisa resultat, både skriftligt och muntligt, av en genomförd planerad undersök­ning,
  • kritiskt granska en statistisk rapport,
  • använda de programvaror som ingår i kursen för bearbetning, analys och presentat­ion av datamaterial.

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)

Undervisningens upplägg


Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, datorlektioner, seminarier och handled­ning. Obligatoriska inlämningsuppgifter/seminarier förekommer inom moment 2,  4,  7 och 8.

Examination


Kunskaps­kontrollen sker genom skriftliga prov av moment 1, 3, 5 och 6. (Muntligt prov kan ersätta den skriftliga i de fall då högst fyra studenter är anmälda till tenta­men.) På skriftliga (alt. muntliga) prov ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).

Vid moment 2, 4 och 8 sker examinationen genom en skriftlig rapport som även presenteras muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium. Opponering av annan grupps arbete är också en del av examinat­ionen inom dessa moment. Moment 7 examineras via obligatoriska inlämningsuppgifter. På rapporter, muntliga presentationer, opponeringar, inlämningsuppgifter samt seminariedeltagande ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För de obligatoriska momenten fastställs vissa datum då redogörelse senast ska inlämnas och/eller munt­lig presentat­ion ges. Eventuella kompletteringar skall ske senast två veckor efter momentens slutdatum.

För att bli god­känd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Bety­get ut­gör en sammanfat­tande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. För studerande som ej blivit godkänd erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett fastställt schema.

Efter två underkända prov på ett moment har studenten rätt att begära byte av examinator. Skrift­lig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstill­fälle.

Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garante­ras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 27

Alwan Layth
Practice of statistics for business and economics
Palgrave : 2016 : 976 sidor :
ISBN: 978-1-319-15412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompletterande litteratur, ca. 140 sidor.