"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vårdadministration C, 30 hp

Engelskt namn: Health Care Administration C

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SV060

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-11-11

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-16

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande tre moment:

Moment 1: Teoretiska tillämpningar (Theoretical applications) 7,5 hp/7,5 ECTS
Momentet ger fördjupad kunskap om olika inriktningar i modern förvaltningsteori samt politisk teori, med inriktning såväl mot teoriers praktiska betydelse som mot samtida statsvetenskaplig debatt, framförallt inom statsvetenskaplig förvaltningsforskning.

Moment 2: Metod (Methods) 7,5 hp/7,5 ECTS
Momentet ger en introduktion till olika samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp klarläggs samt skilda forskningsstrategier och forskningsprocessens olika faser diskuteras. Under momentet introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker.

Moment 3: Självständigt arbete (Senior Thesis) 15 hp/15 ECTS
Momentet ger kunskaper i att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium, där även andras uppsatser ska granskas kritiskt och konstruktivt.

Förväntade studieresultat

Samtliga moment

  • Redovisa självständiga arbeten på ett strukturerat sätt, såväl skriftligt som muntligt, inom givna tids- och utrymmesramar.
  • Ta ansvar för den egna inlärningsprocessen samt bidra till det gemensamma lärandet på ett konstruktivt sätt genom aktivt deltagande i gruppaktiviteter.
  • Syntetisera vetenskapligt material och dra statsvetenskapligt relevanta slutsatser.

Moment 1: Teoretiska tillämpningar

  • Beskriva viktiga skiljelinjer i modern förvaltningsteori och diskutera hur dessa påverkar användandet av teorier.
  • Utförligt redogöra för teoriers praktiska betydelse.
  • Genomföra en begränsad litteraturöversikt i syfte att orientera sig i den samtida statsvetenskapliga debatten, framförallt inom statsvetenskaplig förvaltningsforskning.
  • Påbörja formuleringen av ett vetenskapligt problem genom att identifiera kunskapsluckor och relevanta orsakssamband.

Moment 2: Metod

  • Redogöra för både kvalitativa och kvantitativa metoder.
  • Utföra metodval för att samla in, bedöma och analysera empiriskt material som är relevant för statsvetenskapliga problemställningar.
  • Diskutera och analysera konsekvenser av olika metodval för att kunna studera ett visst statsvetenskapligt problem.

Moment 3: Självständigt arbete

  • Utforma och applicera ett teoretiskt ramverk på ett empiriskt material.
  • Formulera och analysera ett statsvetenskapligt problem.
  • Författa en vetenskaplig uppsats, försvara denna uppsats på ett seminarium, samt kritiskt granska andras uppsatser.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst två års sammanlagda studier (120 hp) från Vårdadministrativa programmet.

Undervisningens upplägg

Kursen är nätburen och är i hög grad baserad på självständigt arbete.

Moment 1: Teoretiska tillämpningar
Undervisningen ges i form av läsinstruktioner, seminarier på lärplattformen samt skriftliga inlämningsuppgifter. Aktivt deltagande är obligatoriskt vid seminarierna. Skriftlig återkoppling ges på den avslutande individuella hemtentamen.

Moment 2: Metod
Undervisningen ges i form av läsinstruktioner, övningar, workshops och slutseminarier på lärplattformen där studenterna granskar varandras arbeten. Aktivt deltagande är obligatoriskt för workshops och slutseminarium. Skriftlig återkoppling ges på den individuella rapporten.

Moment 3: Självständigt arbete
Undervisningen ges i form av handledning via lärplattformen samt slutseminarier i Umeå där studenterna granskar varandras arbeten. Närvaro är obligatorisk vid slutseminariet. Skriftlig återkoppling ges på den slutgiltiga uppsatsen. Handledning av det självständiga arbetet ges under den termin studenten läser kursen (se också övriga föreskrifter).

Examination

Moment 1: Teoretiska tillämpningar

  • Skriftliga individuell inlämningsuppgifter (U-G)
  • Nätbaserade seminarier med individuell redovisning och gemensam diskussion (U-G)
  • Skriftlig individuell hemtentamen/pm (U-VG)

Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.

Moment 2: Metod

  • Grupparbete med skriftlig redovisning av kvantitativ tillämpning (U-G)
  • Deltagande i nätbaserade workshops (U-G)
  • Skriftlig individuell rapport/pm (U-VG)
  • Nätbaserade slutseminarier med redovisning och diskussion av de individuella rapporterna (U-G)

Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.

Moment 3: Självständigt arbete

  • Skriftlig individuell uppsats (U-VG)
  • Slutseminarium med muntlig presentation och diskussion (U-G)

Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institution genomför under vecka 34 och 35.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker vecka 34 och 35.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
 
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
 
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.
 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Moment 1: Teoretiska tillämpningar

Vad är statsvetenskap? : om undran inför politiken
Badersten Björn, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-05667-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bennich-Björkman Li
Statsvetenskapens frågor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-09111-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hay Colin
Political analysis : a critical introduction
Basingstoke : Palgrave : 2002 : xiii, 314 s. :
ISBN: 0-333-75002-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tjänstemän i politiken
Hysing Erik, Olsson Jan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 156 s. :
ISBN: 978-91-44-07767-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rothstein Bo
Politik som organisation
5. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : s. :
ISBN: 9789144095653
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåren och köerna : en ESO-rapport om den medicinska professionens roll i styrningen av svensk hälso- och sjukvård
Winblad Ulrika, Andersson Caroline
Stockholm : Finansdepartementet, Regeringskansliet : 2010 : 141 s :
Fulltext
ISBN: 978-91-38-23483-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Metod

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flick Uwe
Introducing research methodology : a beginner's guide to doing a research project
Second edition. : Los Angeles : SAGE : 2015 : xxii, 295 pages :
ISBN: 9781446294239 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
2. ed. : xxiv, 430 pages :
ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selektiv läsning

Beckman Ludvig
Grundbok i idéanalys.
Santérus Förlag, : 2005 :
ISBN: 91-89449-79-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selektiv läsning

Moment 3: Självständigt arbete

Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selektiv läsning

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selektiv läsning

Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selektiv läsning