"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vårdadministration C, 30 hp

Engelskt namn: Health Care Administration C

Denna kursplan gäller: 2019-01-21 till 2020-03-08 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SV060

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-11-11

Reviderad av: Prefekten, 2018-11-21

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande tre moment:

Moment 1: Teoretiska tillämpningar (Theoretical applications) 7,5 hp/7,5 ECTS
Momentet ger fördjupad kunskap om statsvetenskaplig förvaltningsforskning. Under momentet behandlas centrala teorier och begrepp inom policyanalys, med inriktning såväl mot teoriers praktiska betydelse som mot samtida statsvetenskaplig debatt inom förvaltningsforskningen.

Moment 2: Metod (Methods) 7,5 hp/7,5 ECTS
Momentet ger en introduktion till olika samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp klarläggs samt skilda forskningsstrategier och forskningsprocessens olika faser diskuteras. Under momentet introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker.

Moment 3: Självständigt arbete (Senior Thesis) 15 hp/15 ECTS
Momentet ger kunskaper i att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av en vetenskaplig uppsats som berör hälso- och sjukvård. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium, där även andras uppsatser ska granskas kritiskt och konstruktivt.

Förväntade studieresultat

Samtliga moment

  • Redovisa självständiga arbeten på ett strukturerat sätt, såväl skriftligt som muntligt, inom givna tids- och utrymmesramar.
  • Ta ansvar för den egna inlärningsprocessen samt bidra till det gemensamma lärandet på ett konstruktivt sätt genom aktivt deltagande i gruppaktiviteter.
  • Syntetisera vetenskapligt material och dra statsvetenskapligt relevanta slutsatser.

Moment 1: Teoretiska tillämpningar

  • Redogöra för centrala begrepp och teorier inom policyanalys
  • Beskriva viktiga skiljelinjer i teorier om policyanalys och diskutera hur dessa påverkar användandet av teorier.
  • Utförligt redogöra för teoriers praktiska betydelse.
  • Genomföra en begränsad litteraturöversikt i syfte att orientera sig i den samtida statsvetenskapliga debatten inom förvaltningsforskningen.
  • Påbörja formuleringen av ett vetenskapligt problem genom att identifiera kunskapsluckor och relevanta orsakssamband.

Moment 2: Metod

  • Redogöra för både kvalitativa och kvantitativa metoder.
  • Utföra metodval för att samla in, bedöma och analysera empiriskt material som är relevant för statsvetenskapliga problemställningar.
  • Diskutera och analysera konsekvenser av olika metodval för att kunna studera ett visst statsvetenskapligt problem.

Moment 3: Självständigt arbete

  • Utforma och applicera ett teoretiskt ramverk på ett empiriskt material.
  • Formulera och analysera ett statsvetenskapligt problem som berör hälso- och sjukvård. 
  • Författa en vetenskaplig uppsats som berör hälso- och sjukvård, försvara denna uppsats på ett seminarium, samt kritiskt granska andras uppsatser.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Teori, metod och fördjupningsarbete i statsvetenskap (2SV066) eller motsvarande samt godkänt resultat på övriga ingående kurser på termin 1-4 (120 hp) på Vårdadministrativa programmet.

Undervisningens upplägg

Kursen är nätburen och är i hög grad baserad på självständigt arbete.

Moment 1: Teoretiska tillämpningar
Egna litteraturstudier är en mycket viktig del av momentet. Undervisningen ges i form av läsinstruktioner på lärplattformen samt individuella skriv- och inlämningsuppgifter. Skriftlig återkoppling ges på den avslutande individuella hemtentamen.

Moment 2: Metod
Undervisningen ges i form av läsinstruktioner, övningar och seminarier på lärplattformen där studenterna granskar varandras arbeten. Aktivt deltagande är obligatoriskt för seminarier. Skriftlig återkoppling ges på den individuella rapporten.

Moment 3: Självständigt arbete
Undervisningen ges i form av handledning via lärplattformen samt slutseminarier i Umeå där studenterna granskar varandras arbeten. Närvaro är obligatorisk vid slutseminariet. Skriftlig återkoppling ges på den slutgiltiga uppsatsen. Handledning av det självständiga arbetet ges under den termin studenten läser kursen (se också övriga föreskrifter).

Examination

Moment 1: Teoretiska tillämpningar

  • Skriftliga individuella inlämningsuppgifter om policyanalys (U-G)
  • Skriftlig individuell inlämningsuppgift om informationssökning (U-G)
  • Skriftlig individuell hemtentamen (U-VG) (kan inte kompletteras)

Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.

Moment 2: Metod

  • Skriftlig redovisning av övning i kvantitativ tillämpning (U-G)
  • Individuellt prov i kvantitativ metod (U-G)
  • Skriftlig individuell rapport/pm (U-VG)
  • Nätbaserade seminarier med individuell redovisning och gemensam diskussion (U-G)

Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.

Moment 3: Självständigt arbete

  • Skriftlig individuell uppsats (U-VG)
  • Slutseminarium med muntlig presentation och diskussion (U-G)

Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institution genomför under vecka 34 och 35.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker vecka 34 och 35.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
 
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Handledning under moment 3 ges enbart under den första terminen som studenten är registrerad på kursen.

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 4

MOMENT 1: TEORETISKA TILLÄMPNINGAR

Förväntad läsning (detta förväntas att studenten ska ta del av under kursen)

Bacchi C
Why study problematizations? Making politics visible
Ingår i:
Open Journal of Political Science
Scientific Research Publishing : 2 : sid. 1-8 :
Obligatorisk

Poststructural policy analysis : a guide to practice
Bacchi Carol Lee, Goodwin Susan
New York, NY : Palgrave Pivot : 2016. : viii, 149 pages :
ISBN: 978-1-137-52546-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 151 sidor :
ISBN: 9789144120218
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cairney Paul
Understanding public policy : theories and issues
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2012 : xvii, 327 s. :
ISBN: 0230229719
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Public policy : a new introduction
Knill Christoph, Tosun Jale
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2012. : xi, 363 p. :
ISBN: 978-0-230-27839-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lipsky Michael
Street-level bureaucracy : dilemmas of the individual in public services
30th anniversary expanded ed. : New York : Russell Sage Foundation : cop. 2010 : xxiii, 275 s. :
ISBN: 9780871545442
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer (väljs av studenten).

MOMENT 2: METOD

Förväntad läsning (detta förväntas att studenten ska ta del av under kursen)

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
ISBN: 9789147112241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Selektiv läsning (olika studenter kan ta del av olika delar av dessa titlar)

Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Beckman Ludvig
Grundbok i idéanalys.
Santérus Förlag, : 2005 :
ISBN: 91-89449-79-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer.

MOMENT 3: SJÄLVSTÄNDIGT ARBETE

Selektiv läsning (olika studenter kan ta del av olika delar av dessa titlar)

Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst