"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - teorier och modeller, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Theories and Models

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 3AT002

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-11-05

Innehåll

Kursen inriktas mot studier av teorier och modeller om människans aktivitetsutförande och arbetsterapeutiska interventionsmodeller. Kursen har ett aktivitets- och klientcentrerat fokus, i vilket förvärvad yrkeskunskap förankras. Den egna arbetsterapiverksamheten ligger till grund för fördjupad kunskapsinhämtning om människans aktivitetsutförande och aktuell forskning om verksamhetens evidens.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - granska, redogöra för och värdera teorier och modeller som är tillämpbara inom arbetsterapi - analysera ett patientfall utifrån teoretiska aspekter - argumentera för val av strategi i klientarbete med hänvisning till vetenskaplig litteratur - aktivt delta i seminarier och diskussioner

Behörighetskrav

Univ: Arbetsterapi, 60 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på distans med modifierad studietakt och med fyra kursträffar om vardera en dag. Inlärning sker via ett problemorienterat och studentaktivt arbetssätt med patienter/klienter som grund för lärandet. Resursföreläsningar ingår, men kunskapsinlärningen bygger till stor del på egna litteraturstudier och arbetsseminarier i grupp.

Examination

Examinationsformen utgörs av skriftliga inlämningsuppgifter. Närmare beskrivning av examinationsformer, tidpunkt för examinationer och förnyade examinationer anges i studiehand-ledningen. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Studenten har rätt till totalt fem examinationstillfällen, men skall normalt efter tre prov ansöka om plats i förnyad kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Vid begäran om byte av examinator skall studenten i första hand vända sig till kursansvarig och i andra hand till studievägledare eller programråd. Prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning kan godtas för tillgodoräknande ankommer på programrådet. Dessförinnan har samråd skett mellan examinator, berörd lärare och student.

Övriga föreskrifter

Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling(www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

OTIPM : En modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Fisher Anne G., Nyman Anneli
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2007 : 47 s. :
ISBN: 91-86210-47-5 (korr)z 91-86-210-47-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Townsend Elizabeth A.
Enabling occupation : an occupational therapy perspective
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 1997 : xvi, 210 s. :
ISBN: 1-895437-21-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.