Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-01-25
Innehåll
Kursens innehåll syftar till att utveckla kunskap om hur vetenskapliga studier och utvecklingsarbeten kan planeras och genomföras. Kursen omfattar bland annat vetenskapsteori, litteratursökning, artikelgranskning, kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik, statistik samt genusperspektiv och forskningsetik under hela forskningsprocessen.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna: 1. visa kunskap om och förståelse för olika vetenskapliga metoder och begrepp genom forskningsprocessen samt för olika forskningsansatser 2. visa kunskap om och förståelse för etiska aspekter inom forsknings- och utvecklingsarbete 3. visa förståelse för betydelsen av kön och genus inom vetenskapsområdet
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna: 4. planera och självständigt genomföra riktade litteratursökningar i relevanta databaser 5. tillämpa olika statistiska analysmetoder 6. tillämpa och presentera resultat av kvalitativ analys av intervjumaterial
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna: 7. diskutera och värdera betydelsen av olika vetenskapsteoretiska synsätt för arbetsterapeutisk forskning 8. kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar med olika forskningsansatser 9. värdera och föreslå användningsområden för genusteorier inom vetenskapsområdet 10. värdera och i en akademisk text beskriva huvudprinciper för vetenskapliga metoder och visa på ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt 11. tolka och kritiskt värdera resultat av olika statistiska analysmetoder 12. granska och kritiskt värdera kvalitativ analys 13. värdera etiska aspekter inom forskning
Behörighetskrav
Kandidatexamen i arbetsterapi varav minst 15 hp vetenskapligt arbete eller arbetsterapeutexamen om 180 hp varav minst 15 hp vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på halvfart och är en nätbaserad distansutbildning. Lärande sker med studerandeaktiv pedagogik och omfattar föreläsningar, individuella fördjupningsstudier, arbete i grupp samt seminarier.
Tillgång till internetuppkopplad dator krävs.
Examination
Mål 1, 2 och 13: examineras genom individuell skriftlig tentamen. Mål 1 även genom individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium om kvalitativa metoder
Mål 3 och 9: individuell skriftlig och muntlig presentation samt individuell bedömning av aktivt deltagande* under seminarium
Mål 4 och 10: metodfördjupning som omfattar individuell skriftlig rapport, presentation sammanställd i grupp och individuell muntlig presentation vid seminarium.
Mål 5: datalaboration med individuellt skriftligt prov
Mål 6 och 12: skriftlig inlämning av kvalitativ analys genomförd i mindre grupp samt aktivt deltagande i seminarium med granskning av och återkoppling på andras analyser
Mål 7: skriftlig rapport genomförd i grupp och individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium
Mål 8: individuell bedömning av aktivt deltagande* i journal club med skriftlig reflektion
Mål 11: individuell skriftlig tentamen
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.