"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi: Vetenskaplig teori och metod, 15 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy: Science and Research methods

Denna kursplan gäller: 2023-07-24 till 2024-01-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT303

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2022-12-14

Innehåll

Kursens innehåll syftar till att utveckla kunskap om hur vetenskapliga studier och utvecklingsarbeten kan planeras och genomföras. Kursen omfattar bland annat vetenskapsteori, litteratursökning, artikelgranskning, kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik, statistik samt genusperspektiv och forskningsetik under hela forskningsprocessen.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
1. visa kunskap om och förståelse för olika vetenskapliga metoder och begrepp genom forskningsprocessen samt för olika forskningsansatser
2. visa kunskap om och förståelse för etiska aspekter inom forsknings- och utvecklingsarbete
3. visa förståelse för betydelsen av kön och genus inom vetenskapsområdet

Färdigheter och förmåga:

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
4. planera och självständigt genomföra riktade litteratursökningar i relevanta databaser
5. formulera och utveckla en projektidé med koppling till utvecklingen inom kunskapsområdet
6. tillämpa olika statistiska analysmetoder
7. tillämpa och presentera resultat av kvalitativ analys av intervjumaterial

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
8. diskutera och värdera betydelsen av olika vetenskapsteoretiska synsätt för arbetsterapeutisk forskning
9. kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar med olika forskningsansatser
10. värdera och föreslå användningsområden för genusteorier i klinik och inom vetenskapsområdet
11. värdera och i en akademisk text beskriva huvudprinciper för vetenskapliga metoder och visa på ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt
12. tolka och kritiskt värdera resultat av olika statistiska analysmetoder
13. granska och kritiskt värdera kvalitativ analys

Behörighetskrav

Kandidatexamen i arbetsterapi varav minst 15 hp vetenskapligt arbete eller arbetsterapeutexamen om 180 hp varav minst 15 hp vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.

Undervisningens upplägg

Kursen ges på halvfart och är en nätbaserad distansutbildning. Lärande sker med studerandeaktiv pedagogik och omfattar föreläsningar, individuella fördjupningsstudier, arbete i grupp samt seminarier.

Tillgång till internetuppkopplad dator krävs.

Examination

Mål 1, 2: examineras genom individuell skriftlig tentamen. Mål 1 även genom individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium om kvalitativa metoder

Mål 3 och 10: individuell skriftlig och muntlig presentation samt individuell bedömning av aktivt deltagande* under seminarium

Mål 4 och 11: metodfördjupning som omfattar individuell skriftlig rapport, presentation sammanställd i grupp och individuell muntlig presentation vid seminarium.

Mål 5: individuell skriftlig projektidé samt individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium om egna och andras projektidéer

Mål 6: datalaboration med individuellt skriftligt prov

Mål 7 och 13: skriftlig inlämning av kvalitativ analys genomförd i mindre grupp samt aktivt deltagande i seminarium med granskning av och återkoppling på andras analyser

Mål 8: skriftlig rapport genomförd i grupp och individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium

Mål 9: individuell bedömning av aktivt deltagande* i journal club med skriftlig reflektion

Mål 12: individuell bedömning av aktivt deltagande* i seminarium om egna och andras analyser

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.

Det är enbart tillåtet att komplettera upp till godkänt, ej till högre betyg. Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt.

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 30

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rehabilitation research : principles and applications
Carter Russell E., Lubinsky Jay
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier : [2016] : ix, 489 s. :
ISBN: 9781455759798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Höglund-Nielsen Birgitta, Granskär Monica
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 262 sidor :
ISBN: 978-91-44-11863-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
Första upplagan, [ny tryckning] : Stockholm : Liber : [2020] : 327 sidor :
ISBN: 9789147143009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
ISBN: 9789147126972
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.