"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Innovation och förändringsarbete i samverkan, 15 hp

Engelskt namn: Innovation and change management in collaboration

Denna kursplan gäller: 2023-07-03 och tillsvidare

Kurskod: 3AT621

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2021-09-30

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-06-07

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla beredskap att som arbetsterapeut bedriva förändringsarbeten, utveckla innovationer och verka inom nya arenor för arbetsterapi. Metoder förknippade med dessa tre områden introduceras och tillämpas under arbete med kursens uppgifter. Under kursen fördjupar och syntetiserar studenten kunskaper som förvärvats under tidigare kurser inom arbetsterapeutprogrammet samt utforskar och förvärvar ny kunskap. Kursen är organiserad i tre moduler.

Modul 1: Förändringsarbete 6 hp
Under denna modul arbetar studenten med en plan för att förändra och utveckla någon aspekt inom klinisk arbetsterapi. Planen utgår från ett utvecklingsområde som studenten identifierat under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), och uppgiften genomförs i samverkan med den verksamhet där studenten genomförde VFU. Under modulen introduceras modeller, teorier, och koncept gällande förändringsarbete och hållbar utveckling.   

Modul 2: Innovation 6 hp
Under denna modul identifierar och analyserar studenten en aktivitets- och delaktighetsutmaning som är gemensam för grupper, organisationer eller samhällen. Vidare utgår studenten från sin arbetsterapeutiska kunskapsbas och utvecklar ett innovativt förslag för att hantera utmaningen. Under modulen introduceras modeller, teorier och koncept gällande innovation med fokus på tjänster, teknik och sociala system.   

Modul 3: Professionsutveckling och nya arenor 3 hp
Under denna modul utforskar och resonerar studenten kring utvecklingsområden för arbetsterapeutprofessionen såväl som nya arenor där arbetsterapi kan utövas. Studenten stärker sitt resonemang genom omvärldsbevakning, undersökning av forskningsläget samt genom att delta i problemorienterade övningar baserade på autentiska utmaningar i samhället.  

Vidare utvecklar studenten förmåga att sprida kunskap om arbetsterapeutiska utvecklingsarbeten, genom att presentera sina arbeten från kursens två första moduler vid en konferens som anordnas inom kursen.

Avslutningsvis stärker studenten sin beredskap inför yrkeslivet, genom framåtblickande reflektion kring sina egna utvecklingsområden.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Förändringsarbete 6 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Beskriva vetenskapligt förankrade tillvägagångssätt för förändringsarbete.

Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
2. Planera för implementering av förändringsarbete inom arbetsterapeutisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
3. Beakta social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet vid planering av förändringsarbete.

Modul 2: Innovation 6 hp

Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
4. Identifiera och analysera aktivitets- eller delaktighetsutmaningar på grupp-, organisations- eller samhällsnivå.
5. Utveckla ett innovativt lösningsförslag för att hantera aktivitets- eller delaktighetsutmaningar på grupp-, organisations- eller samhällsnivå.

Modul 3: Professionsutveckling och nya arenor 3 hp

Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
6. Förmedla information om arbetsterapeutiska innovationer och förändringsarbeten till intressenter på ett professionellt och målgruppsanpassat sätt.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
7. På ett välgrundat sätt resonera om utvecklingsområden för arbetsterapeutprofessionen och om nya arenor för arbetsterapi.   
8. Reflektera över egen yrkesberedskap, utvecklingsbehov och strategier för fortsatt lärande.

Behörighetskrav

Godkända kurser motsvarande termin 1 till och med termin 4, samt genomgångna kurser motsvarande termin 5 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen präglas av studentaktivt, problemorienterat och kollaborativt lärande. I denna kurs innebär det att studenten lär sig genom att identifiera eller tilldelas utmaningar som studenten sedan hanterar genom utforskande och aktiv problemlösning. Studenten är även del av en lärandegemenskap, där kamrathandledning kombinerat med lärarstöd återkommer genom hela kursen. Andra vanligt förekommande undervisnings- och arbetsformer i kursen är workshop, laboration, grupparbete och föreläsning.   

Informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen och kräver tillgång till internetuppkopplad dator. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i kursens schema.

Examination

Modul 1: Förändringsarbete 6 hp
FSR 1, 2 och 3 prövas individuellt genom skriftlig plan för förändringsarbete.

Modul 2: Innovation 6 hp
FSR 4 och 5 prövas individuellt i grupp genom muntlig presentation av utvecklat innovativt lösningsförslag.

Modul 3: Professionsutveckling och nya arenor 3 hp
FSR 6 prövas individuellt genom muntlig posterpresentation vid digital konferens.
FSR 7 prövas individuellt genom aktivt deltagande vid muntligt seminarium. *
FSR 8 prövas individuellt genom skriftligt reflektionsprotokoll.

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.

Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 27

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.