"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handling, 7,5 hp

Engelskt namn: Action

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2018-09-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3BM011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi

Beslutad av: Programkommittén för kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, 2008-03-25

Reviderad av: Programkommittén för kandidatprogram för kognitionsvetenskap, 2012-11-20

Innehåll

Kursen är en tvärvetenskaplig introduktion till kognitionsvetenskapligt studium av aktiva handlingar i biologiska och artificiella system. Innehåll i korthet:
• Motoriska system och sensorimotoriska mekanismer hos människan
• Talproduktion och situationsbetingad variation i tal
• Filosofiska uppfattningar om människans fria vilja
• Datoranvändning: från kunskapsarbete till robotik
• Kognitiv kontroll av handlingar och kognitiv representation i förhållande till vägfinnande

Förväntade studieresultat

Kunna redogöra för:
• struktur och funktion hos muskelcellers och motoriska enheter
• mönstergeneratorer för t.ex. lokomotion, tuggning och andning
• sensorimotoriska styrning av handens motorik och betydelse av sensorisk kontroll
• ögonmotorik och integrerad hand- och ögonmotorik
• determinism respektive indeterminism och relatera dessa uppfattningar till empiriska resultat i modern naturvetenskap
• antaganden som ligger till grund för kompatibilism respektive libertarianism
• talproduktionsprocessen
• hur talare anpassar sitt tal till situationen
• olika former för datoranvändning och sambandet med den teknik som används
• huvudsakliga delområdena för datorbaserad informationshantering: bearbetning, lagring, distribution, gränssnitt.
• exempel på samband mellan gällande informationsteknik och hur samtida kunskap och information struktureras och organiseras
• exempel på hur sambandet mellan informationstekniska artefakter och deras handhavande kan se ut
• de två huvudinriktningar för informationsteknisk utveckling: cyberrymden och virtuella verkligheter, pervasive computing
• informationsexplosionen samt de ändrade villkor som informationssamhället innebär
  jämfört med industrisamhället
• de nya krav på interaktion som sociala robotar ställer
• distinktionen mellan automatisk och kontrollerad styrning av handling
• kognitiva kartors karakteristika samt betydelse som spatiala representationer
• metoder för att studera kognitiva kartor

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen utgörs av lektioner, laborationer, demonstrationer och seminarieövningar. Uppnående av de förväntade studieresultaten förutsätter aktivt deltagande i undervisningen samt aktivt eget arbete.

Examination

Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång och/eller genom skriftligt kunskapsprov vid kursens slut.
På hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända. Student som godkänts i prov har inte rätt att undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Kurslitteratur

Introducing phonetic science
Ashby Michael., Maidment John A.
New York : Cambridge University Press : 2005. : 222 p. :
ISBN: 0-521-80882-0 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Galotti Kathleen M.
Cognitive psychology : in and out of the laboratory
4th ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : 2008 : xix, 681s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0714/2006938495.html
ISBN: 0-495-09963-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar

Janlert Lars-Erik
Tänkande som beräkning : en inledning till data- och kognitionsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 155 s. :
ISBN: 91-44-01278-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.

Kane Robert
Free will
Malden, Mass. : Blackwell : 2002 : xii, 310 s. :
ISBN: 0-631-22101-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Purves Dale
Neuroscience
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) :
ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.

Kompletterande material och övningsmaterial enligt lärarens anvisningar tillkommer.