"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Organsystemens struktur och funktion, 46,5 hp

Engelskt namn: Structure and Function of Organ Systems

Denna kursplan gäller: 2014-08-04 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3BM026

Högskolepoäng: 46,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2012-06-11

Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2014-06-03

Innehåll


Kursen behandlar människokroppens uppbyggnad ur ett vävnadsmorfologiskt, biokemiskt, makrostrukturellt och funktionellt perspektiv där tonvikt ligger på både på individuella organfunktioner och på integrerade processer, som innefattar olika organsystem. Genom att beskriva grunderna för normala kroppsfunktioner bidrar kursen till att ge en grundläggande förståelse för hur dessa funktioner påverkas vid sjukdomar. I kursen ingår också grundläggande kunskap om sjuk- och hälsovårdens organisation samt om läkarrollen och betydelsen av genusperspektiv i läkararbetet (Professionell utveckling). Under kursen ges även tidig klinisk träning av basala sjukvårdsfärdigheter samt basal vetenskaplig skolning.

Kursen delas in i följande moment: 

Del 1 (16 hp): Behandlar struktur och funktion för rörelseapparaten, stödjevävnader och hud, sinnesorgan samt perifera och centrala nervsystemet. I momentet ingår också vetenskaplig skolning.
Del 2 (12,5 hp): Behandlar principer för reglering av kroppsfunktioner via autonoma och endokrina system, tillväxt och benvävnadens omsättning, digestionssystemets struktur och funktion samt metabol reglering. I momentet ingår också vetenskaplig skolning.    
Del 3 (16,5 hp): Behandlar immunsystemet, blod och blodbildning, cirkulations- och respirationssystemen, urinorganen inklusive vätske-, elektrolyt- och syra-bas balans, reproduktionorganen samt organogenes. I momentet ingår också vetenskaplig skolning.    
Del 4 (0,9hp) Professionell utveckling
Del 5 (0,6hp) Kliniska undersökningsmetoder

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:

Efter avslutad kurs skall studenten ha kunskap om:
• den friska människans vävnader ur ett cellulärt och biokemiskt perspektiv och hur dessa vävnader bildar organ och organsystem.
• namn på kroppens strukturer och organ samt deras topografiska relationer och projektion på kroppsytan.
• organens funktioner och hur dessa är kopplade till deras uppbyggnad från cell- till organsystemnivån.
• hur normala kroppsfunktioner upprätthålls genom funktionella samspel mellan olika celltyper och organsystem.
• hur individens kön och/eller ålder påverkar vävnader och organfunktioner.
• principer för ett vetenskapligt arbetssätt samt ha kännedom om vetenskaplig metodik inom kursens ämnesområden.
• grundläggande vårdhygieniska principer
• grundläggande organisation av vård och omsorg samt de roller som olika yrkesgrupper har i omhändertagandet av vårdsökande   patienter   
• genus betydelse för sjukvården och läkararbetet på samhälls-, organisations- och mellanmänsklig nivå
vad ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienter, närstående, medarbetare och andra yrkesgrupper kan innebära

Färdigheter och förmåga:
 Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 
• tillämpa anatomisk kunskap genom identifiering av strukturer på dissekerade kroppar och plastmodeller samt via palpationsövningar på levande människa
• identifiera kroppens olika vävnader i histologiska preparat
• kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskaper relaterat till kursens ingående ämnesområden
• uppvisa basala färdigheter i att ta blodtryck, puls samt ge första hjälpen enligt LABCDE, inklusive hjärt-lungräddning

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• reflektera över hur inhämtad kunskap kan användas för att främja den personliga professionella utvecklingen samt över den egna bakgrundens betydelse för synen på läkararbetet

Behörighetskrav

Univ: Introduktionskurs (3MK006) samt Cellens struktur och funktion (3MK008) eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs studerande aktivt i form av föreläsningar, lärarledda case seminarier och gruppdiskussioner. Dessutom ingår moment, som ger tillfälle till praktisk tillämpning av kunskapsinnehållet, t ex via studier på träningsdockor, anatomiska modeller, palpationsövningar och dissektioner samt demonstrationer, laborationer och mikroskoperingsövningar. Under kursen får studenterna auskultera i sjukvården samt intervjua sjukvårds- och omsorgspersonall. Inom kursen ingår också delar där studenter enskilt eller i grupp ska läsa och diskutera vetenskapliga rapporter. Examinerande och obligatoriska kursmoment är den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” i kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.  

Vid ej godkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller obligatoriska moment, som inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förläggas till efterföljande  kurs.
Undervisningen ges på svenska eller engelska med stöd av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT). Lärandestöd i form av självskattning av studentens kunskapsnivå kan förekomma.

Examination

Moment 1-3 examineras genom skriftliga prov samt genom godkänt genomförande av ett praktiskt histologiskt mikroskoperingsprov. Moment 4 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning. Moment 5 examineras genom praktiska övningar såsom genomförande av  blodtrycksmätning på människa och hjärt-lungräddning på docka.
Vid underkänt resultat erbjuds ett ytterligare tillfälle i nära anslutning till det ordinarie. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.
På de skriftliga proven och det praktiska provet samt på de övriga examinerande och obligatoriska inslagen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande inslag är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen.  
Vid praktiska moment, såsom auskultationer eller träning av basala sjukvårdsfärdigheter, äger ansvarig examinator rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på det aktuella momentet. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske.  Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Organsystemens struktur och funktion, 45hp” (3BM013) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME041), ”Professionell utveckling, 0,8 hp” (3ME042).



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Organsystemens struktur och funktion, 45hp” (3BM013) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME041), ”Professionell utveckling, 0,8 hp” (3ME042).

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 32

Embryologi/Organogens

En av dessa böcker

Carlson Bruce M.
Human embryology and developmental biology
4. ed. : Philadelphia : Mosby/Elsevier : c2009 : xvi, 541 p. :
ISBN: 978-0-323-05385-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Schoenwolf Gary C.
Larsen's human embryology
4. ed. : Philadelphia : Churchill Livingstone/Elsevier : cop. 2009 : xix, 687 p. :
ISBN: 0-443-06811-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Anatomi

En av dessa böcker

Clinically oriented anatomy.
Moore Keith L., Dalley Arthur F., Agur A. M. R.
6th ed. /b Keith L. Moore, Arthur F. Dalley, Anne M.R. Agur. : Philadelphia, Pa. ;a London : Lippincott Williams & Wilkins : 2009. : p. cm. :
ISBN: 978-1-60547-652-0 (international ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Snell Richard S.
Clinical anatomy : an illustrated review with questions and explanations
4. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2004 : ix, 305 s. :
ISBN: 0-7817-4316-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Gray's anatomy for students
Drake Richard L., Vogl Wayne, Mitchell Adam W. M., Gray Henry
2nd ed. : Philadelphia : Churchill Livingstone/Elsevier : c2010 : xxv, 1103 s. :
ISBN: 978-0-443-06952-9
Se Umeå UB:s söktjänst

En av dessa atlaser

Atlas of Human anatomy
Wolf-Heidegger Gerhard, Köpf-Maier Petra, Köpf-Maier Petra
6th : Basel : Krager, editor Petra Köpf-Maier : 2005 :
ISBN: 3-8055-7667-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Netter Frank H.
Atlas of human anatomy
5th ed. : Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier : c2011 : 532, I-44 p. :
ISBN: 978-1-4160-5951-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Sobotta atlas of human anatomy : head, neck, upper limb, thorax, abdomen, pelvis, lower limb
Sobotta Johannes, Putz Reinhard., Pabst Reinhard, Putz Renate.
14th, One volume edition : Mü̈nchen : Elsevier/Urban & Fischer : 2008. : 818 p. :
ISBN: 978-0-7020-3323-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Histologi

En av dessa böcker

Kierszenbaum Abraham L.
Histology and cell biology : an introduction to pathology
St. Louis, Mo. ;a London : Mosby : 2002 : xviii, 619 s. :
ISBN: 0-323-01639-1 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology
Ross Michael H., Pawlina Wojciech.
6. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health : c2011 : 974 s. :
ISBN: 978-0-7817-7200-6 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Neurofysiologi och Neuroanatomi

Purves Dale
Neuroscience
5. ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer Associates : cop. 2012 : xvi, 759 s. :
ISBN: 978-0-87893-695-3 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig fysiologi

En av nedanstående läroböcker

Medical physiology : a cellular and molecular approach
Boron Walter F., Boulpaep Emile L.
Updated 2. ed. : Philadelphia, Pa : Saunders Elsevier : cop. 2012 : xii, 1337 s. :
ISBN: 978-1-4377-1753-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Guyton and Hall textbook of medical physiology
Hall John E., Guyton Arthur C.
12th ed. : Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier : c2011. : 1091 s. :
ISBN: 978-1-4160-4574-8 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ganong's review of medical physiology.
Barrett Kim E., Ganong William F.
23rd ed. : New York : McGraw-Hill Medical : c2010 [dvd 2009] : ix, 714 p. :
ISBN: 978-0-07-160567-0 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Berne & Levy physiology
Berne Robert M., Koeppen Bruce M., Stanton Bruce A.
6th ed., updated ed. : Philadelphia, PA : Mosby/Elsevier : c2010 : xii, 836 p. :
ISBN: 978-0-323-07362-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Medicinsk och fysiologisk kemi

Medical biochemistry
Baynes John W., Dominiczak Marek H.
3. ed. : [Edinburgh] : Mosby Elsevier : cop. 2009 : xxv, 653 s. :
ISBN: 978-0-323-05371-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Immunologi

Kuby immunology
Kindt Thomas J., Osbourne Barbara A., Goldsby Richard A.
6. ed. : New York : W.H. Freeman : 2007 : xxii, 574, 31, 12, 27, 27 p. :
ISBN: 978-0-7167-6764-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Proffessionell utveckling

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Sven-Olof
Professionell utveckling inom läkaryrket
Stockholm : Liber : 2012 : 306 s. :
ISBN: 978-91-47-09967-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar
Björkman Eva, Karlsson Karin
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 367 s. :
ISBN: 978-91-44-04794-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ulla
Empati : att förstå andra människors känslor
2., [uppdaterade och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 236, [1] s. :
ISBN: 91-27-08097-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

- Artiklar som delas ut vid föreläsningar och genomgångar - Kompendium med artiklar om samtalet/konsultationen. Finns på läkarprogrammets utbildningsplattform - Inläsningsanvisningar med länkar till Handboken(www.117.se/handboken) för de olika momenten inom Tidig Klinisk Träning finns på kurssajten i läkarprogrammets utbildningsplattform