"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förvärvade tal- språk- och sväljstörningar 2, 9 hp

Engelskt namn: Acquired speech-, language- and swallowingdisorders 2

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 3LO045

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2012-10-10

Innehåll

Kurserna Förvärvade tal- språk och sväljstörningar 1 och 2 innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och i senare klinisk tillämpning.

I del 2 beaktas kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna diagnostisera och differentialdiagnostisera olika typer av förvärvade neuromotoriska talstörningar och sväljningssvårigheter hos vuxna, samt hur dessa skall undersökas och behandlas ur ett logopediskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna

• självständigt och noggrant redogöra för symtom vid olika typer av dysartri och talapraxi
• självständigt kunna differentialdiagnostisera mellan afasi, dysartri och talapraxi
• beskriva den normala sväljningens fysiologi
• översiktligt redogöra för rehabiliterande åtgärder i den preorala fasen, dietistisk rehabilitering samt alternativa nutritionsvägar
• översiktligt beskriva förskrivningsprocessen för en person med hjälpmedelsbehov
• ge exempel på olika hjälpmedel som kan användas vid förvärvade neuromotoriska talstörningar

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten inom ramen för undervisningssituationen visa förmåga att

• utifrån teori och symtom kunna differentialdiagnostisera mellan olika typer av dysartri och relatera störningen till bakomliggande sjukdomstillstånd
• argumentera för hur man kan kartlägga och bedöma talmotoriska funktioner och kommunikativ förmåga utifrån ICF-perspektiv, samt ge exempel på lämpliga bedömningsmaterial utifrån patientens problematik och situation
• identifiera och beskriva symtom och effekter av olika typer av dysartri
• självständigt redogöra för avvikelser i sväljningens olika faser samt hur dessa undersöks och diagnostiseras hos vuxna
• beskriva och motivera innehållet i de olika delarna i en klinisk logopedisk sväljbedömning
• ge exempel på adekvata frågeställningar för olika typer av instrumentell bedömning av sväljningen samt beskriva logopedens roll vid dessa
• prioritera och motivera olika typer av intervention vid neuromotoriska talstörningar och sväljstörningar
• sätta upp behandlingsmål och exemplifiera hur de kan utvärderas
• avgöra vilken typ av råd, information respektive instruktion som skall ges till patient, närstående eller andra som finns i personens närhet kring åtgärder som kan underlätta kommunikationen, matsituationen eller vid användandet av kommunikationshjälpmedel

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att

• visa insikt och förståelse för individers och närståendes situation i samband med olika typer av förvärvade talstörningar
• självständigt söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området
• i gruppen diskutera förhållningssätt och etiska aspekter vid grava tal- och sväljsvårigheter
• identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper inom området
• se logopedens roll i förhållande till andra yrkesprofessioner runt patienten
 

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i Introduktionskurs i logopedi 3 hp, Anatomi och fysiologi 6 hp, Språklig interaktion 3 hp, Testmetodik 1,5 hp, Allmän medicin och patologi 3 hp, Audiologi och Otorhinolaryngologi 3 hp, Neurologi 3 hp eller motsvarande kunskaper samt ha genomgått Neurolingvistik 4,5 hp, Neuropsykologi 3 hp och Förvärvade tal-, språk- och sväljstörningar 1 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan. 

Examination

Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när samtliga examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 35

Obligatorisk

Hartelius Lena
Dysartri - bedömning och intervention : vid förvärvade neurologiska talstörningar hos vuxna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 246 s. :
ISBN: 9789144110691
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson P
Dysfagi: Utredning och behandling vid sväljsvårigheter.
Lund: Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk

Artiklar eller annat skriftligt material kan tillkomma enligt anvisningar
Logopedi :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Comprehensive management of swallowing disorders
Carrau Ricardo L., Murry Thomas
San Diego, Calif. : Plural Publishing : cop. 2006 : xix, 409 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006007757.html
ISBN: 1-59756-099-5 (softcover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dysphagia following stroke
Daniels Stephanie K., Huckabee Maggie Lee.
San Diego : Plural Publishing : 2008. : xv, 362 s. :
ISBN: 978-1-59756-196-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Motor speech disorders (Första upplagan)
Darley F L, Aronson A E, Brown J R
Philadelphia: Saunders : 1975 :

Duffy J R
Motor speech disorders: substrates, differential diagnosis, and management. (Andra upplagan).
St. Louis, Mo: Elsevier Mosby : 2006 :

Freed D
Motor speech disorders: Diagnosis & Treatment. (Andra upplagan)
Delmar : 2011 :

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Logopedi
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
1. uppl. : Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-038865 : 2007 :

Yorkston Kathryn M.
Management of motor speech disorders in children and adults
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed : cop. 2010 : xiii, 576 p. :
ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Management of speech and swallowing disorders in degenerative diseases
Yorkston Kathryn M., Miller Robert M., Strand Edythe A.
2. ed. : Austin, Tex : Pro-Ed : 2004 : ix, 267 p. :
ISBN: 0-89079-966-0
Se Umeå UB:s söktjänst