"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling, 15 hp

Engelskt namn: Clinical Introduction

Denna kursplan gäller: 2010-02-08 till 2010-02-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3ME062

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för odontologi

Beslutad av: Programrådet för odontologiska utbildningar, 2009-11-03

Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2013-01-07

Innehåll

Kursen ges inom tandläkarprogrammet, termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6.

Kursen består av 6 delkurser:
Delkurs 1: 2 högskolepoäng (termin 1)
Delkurs 2: 3 högskolepoäng (termin 2)
Delkurs 3: 3 högskolepoäng (termin 3)
Delkurs 4: 4 högskolepoäng (termin 4)
Delkurs 5: 2 högskolepoäng (termin 5)
Delkurs 6: 1 högskolepoäng (termin 6)

Delkurs 1

  • Tandläkarrollen ur allmänhetens perspektiv.
  • Inblick i professionen.

Delkurs 2

  • Tystnadsplikt.
  • Tandläkarrollen ur tandvårdsteamets perspektiv.
  • Tandvård som del i hälsovården.
  • Auskultation i folktandvården.

Delkurs 3

  • Introduktion i medicinsk etik.
  • Hygienrutiner – sterilarbete, aseptiskt förhållningssätt.
  • Auskultation inom studentkliniken.
  • Introduktion i ergonomi.

Delkurs 4

  • Patientdatalagen och relaterade direktiv.
  • Journaladministration.
  • Introduktion i digital journal (T4).
  • Klinisk fotografering.
  • Samtalsmetodik.
  • Professionellt förhållningssätt.
  • Människosyn och etiska värderingar i vården, inklusive skönlitterära reflektioner.
  • Genusperspektiv i vården.
  • Studentens ansvar i kliniken.
  • Vårdhygien.
  • Avvikelsehantering.
  • Synliggörande av olika stadier i en grupps utveckling och det egna förhållningssättet relaterat till dessa.
  • Ledarskap.
  • Ergonomi.

Del kurs 6

  •  Individuell ergonomi.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • ha uppnått en insikt i allmänhetens syn på tandläkarrollen
  • visa kännedom och ha viss förståelse om professionen.

Delkurs 2
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • kunna beskriva hur tandvårdspersonal ser på de olika rollerna i tandvårdsteamet samt kunna föra
  • reflekterande samtal om dessa uppfattningar
  • kunna ge exempel på strategier för prevention inom tandvården
  • ha kännedom om tystnadsplikt inom tandvården

Delkurs 3
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • ha kunskap om och förståelse för vad tystnadsplikten inom tandvården innebär
  • ha kunskap om grundläggande medicinetiska begrepp samt Tandläkarförbundets etiska riktlinjer
  • visa kunskap om ergonomins betydelse för sina fortsatta studier och kommande arbetsliv
  • känna till arbetet i studentkliniken

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska

  • kunna göra etiska reflektioner över enklare fiktiva patientsituationer
  • ha god kännedom om hygieniska rutiner i kliniken, samt kunna tillämpa dessa
  • ha kännedom om praktiskt sterilarbete

Delkurs 4
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • kunna redogöra för de förordningar som hör samman med journalföring
  • kunna redogöra för det ansvar den studerande har vid behandling av patienter i kliniken
  • kunna redogöra för hur och när en avvikelserapport skall göras.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska
kunna principer för journalupptagning inkluderande förmåga att:

  • ta upp anamnes och hälsodeklaration
  • registrera tänder och tidigare genomförda tandfyllningsterapier
  • registrera förekomst av plaque
  • dokumentera anamnes och status i digital journal

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska

  • vara insatt i samtalets betydelse vid mötet med patienten
  • ha utvecklat förmågan att reflektera kring människosyn och etiska värderingar i vården
  • ha reflekterat över genusaspekter i vården
  •  vara insatt i vad professionellt förhållningssätt innebär

Delkurs 5
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • ha fått ökad självkännedom och utvecklat förståelsen för sin roll i gruppdynamiska situationer
  • känna till hur individen kan påverka och bli påverkad av gruppen
  • ha förståelse för behovet av olika ledarstilar
  • känna till hur belastningsskador kan undvikas

Färdigheter och förmåga
Den studeranden ska

  • visa självkännedom relaterat till att vara medlem i en grupp eller att ingå i relationer
  • visa förmåga att arbeta med reflektion och lärande enskilt och i grupp
  • kunna hantera och förstå konflikter samt kunna använda olika konflikthanteringsverktyg

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska

  • visa förmåga att förstå känslors inverkan på individ- och gruppnivå
  • visa förmåga att kunna kommunicera direkt och tydligt
  • kunna ta och ge utvecklande feedback
  • kunna värdera och urskilja olika stadier i en grupps utveckling liksom det egna förhållningssättet relaterat till dessa stadier

Delkurs 6
Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • visa fördjupade kunskaper om ergonomins betydelse för att långsiktigt kunna arbeta inom tandvården

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska

  • kunna tillämpa ett ergonomiskt arbetssätt.

Behörighetskrav

Univ: Den studerande ska vara antagen till tandläkarprogrammet och delkurserna ska genomföras i numerisk ordning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, auskultationer och praktiska
övningar. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska moment. Vid frånvaro eller underkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i praktiska övningar och seminarier samt skriftliga prov. Frånvaro vid obligatoriskt moment kan ersättas med upprepat moment eller alternativ uppgift.  För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betygsgrader är Underkänd och Godkänd. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända examinationer.

Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom tre månader. Infaller provtillfället i nära anslutning till terminsslut ska prov anordnas senast två veckor efter ny terminsstart. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.

Den studerande som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas.

Tillgodoräknande
Den studerande har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Hygien och smittskydd i tandvården
Zimmerman Mikael, Aarem Robert van
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 222, [1] s. :
ISBN: 91-7205-357-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kindenberg U
Vad händer med våra muskler vid stress? - om sambandet mellan fysisk och psykisk belastning
Arbetsmiljöverket : 2002 :
Obligatorisk

Hygienrutiner vid Tandläkarhögskolan
Odontologiska institutionen : 2007 :
http://www.odont.umu.se/digitalAssets/16/16977_hygienkompendiumthu.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PDF i Cambro

Journal i tandvården
Odontologiska institutionen : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kompendium, finns som PDF i Cambro

Basala hygienrutiner
Socialstyrelsen : 2007 :
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2007-19/Documents/2007_19.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PDF i Cambro

Att förebygga infektioner i vården II.
Socialstyrelsen : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PDF i Cambro

Hygien i tandvården
Tandläkarförbundet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PFD i Cambro

Smittskydd, statistik över anmälningspliktiga sjukdomar
Odontologiska institutionen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PDF i cambro

Erfarenheter från klinikverksamhet inom kursern "Professionell utveckling T3"
Odontologiska institutionen :
Obligatorisk

Erfarenheter från klinikverksamhet inom kursen professionell utveckling T3
Odontologiska institutionen :
Obligatorisk

Tandläkarförbundets etiska riktlinjer
Tandläkarförbundet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns som PDF i Cambro

MI - motiverande samtal : praktisk handbok för tandvården : mat och dryck, munhygien, fluor, tobaksbruk
Holm Ivarsson Barbro, Sjögren Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2010 : 64 s. :
ISBN: 978-91-7205-703-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst