Engelskt namn: Nursing Science-Thesis for a Degree of Bachelor
Denna kursplan gäller: 2009-11-02 till 2010-11-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-14 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2017-03-20 och 2017-08-13
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2017-03-19
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-11-08 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2009-11-02 och 2010-11-07
Kurskod: 3OM043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-09-28
Kursen omfattar planering och genomförande av ett självständigt vetenskapligt examensarbete inom ämnet omvårdnad. Arbetet utgör en fördjupning i ämnet och tillämpning av kunskaper i vetenskaplig metod och teori. Arbetet dokumenteras i en rapport exv. i form av en litteraturstudie alternativt ett informations- eller utbildningsmaterial med god vetenskaplig grund. Relevanta aspekter på ålder, genus, klass och etnicitet kommer att beaktas.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: Identifiera och avgränsa relevanta problemområden för vetenskapliga arbeten inom ämnet omvårdnad. Genomföra sökningar av vetenskaplig litteratur i relevanta databaser som svarar mot ett specifikt syfte för ett vetenskapligt arbete. Identifiera och kritiskt granska relevanta publikationer eller annat material som underlag för ett vetenskapligt arbete. Under handledning självständigt genomföra och dokumentera ett vetenskapligt arbete i form av en rapport alternativt framtagandet av ett informations- eller utbildningsmaterial kombinerat med en rapport som innehåller metod, procedur och referenser relaterade till framtagandet. Integrera ålder, klass, genus och/eller etnicitet samt forskningsetiskt resonemang i det vetenskapliga arbetet. Självständigt försvara ett vetenskapligt arbete samt aktivt och kritisk granska andras rapporter inom ämnet omvårdnad genom vetenskaplig argumentation.
För tillträde till kursen krävs 75 hp i ämnet omvårdnad varav minst 12 hp i vetenskaplig metod eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning enskilt och gruppvis. Seminarier kan vara obligatoriska moment. Fokus ligger på studenternas eget lärande och självständiga arbete och kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras i form av en skriftlig rapport vid ett seminarium med opponentskap som utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter i stället för en omtentamen. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra samt inom vilken tid som komplettering ska vara slutförd. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för sjuksköterskeprogrammet/ röntgensjuksköterskeprogrammet. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att examensarbetet och obligatoriska moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av dessa olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomgångna. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Friberg Febe
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 154 s. :
ISBN: 978-91-44-04315-9 (3. tr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2010 : xiv, 610 s. :
ISBN: 978-0-7817-8153-4 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer för det självständiga arbetet tillkommer.