"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hälsopromotion och kommunikation - inriktning företagssköterska, 7,5 hp

Engelskt namn: Health promotion and communication in occupational health nursing

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM306

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2015-06-02

Innehåll

Denna kurs introducerar hur hälsopromotiv (hälsofrämjande) arbetsmiljö skapas på organisations-, grupp- och individnivå. Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap behandlas. Kursen omfattar studier i teorier och metoder inom hälsopedagogik, hälsofrämjande och preventiv omvårdnad samt kommunikation och konsultation. Motiverande samtal som metod för stöd till livsstilsförändring ingår. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, ergonomer och arbetsmiljötekniker.
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva och förklara begreppet hälsopromotion och hälsofrämjande arbetsplatser utifrån företagssköterskans profession
  • Redogöra och beskriva aktuella teorier och pedagogiska metoder kring hälsa, hälsosyn och lärande
  • Redogöra för processer vid beteendeförändring samt verktyg för att skapa motivation, hantera ambivalens och formulera målsättning.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Självständigt genomföra och analysera ett motiverande samtal och utifrån samtalet tillsammans med klienten forma en målsättning utifrån vetenskaplig evidens.
  • Planera, skapa och värdera en hälsopromotiv insats i ett tvärdisciplinärt team.
  • Visa på förmåga att kommunicera i tvärdisciplinära team 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Reflektera över det egna professionella förhållningssättet vid hälsostödjande/motiverande samtal
  • Värdera vetenskaplig evidens vid åtgärder som främjar hälsa.
  • Kritiskt reflektera och diskutera hälsofrämjande åtgärder och hälsostödjande insatser utifrån  etiska, samhälleliga och vetenskapliga aspekter

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen eller examen om minst 180 hp inom folkhälsa, vård eller omsorg, samt minst 12 månader heltid yrkeserfarenhet inom motsvarande områden. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag från språkkrav kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med web kamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska individuella och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt seminarier.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på samtliga individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Övriga föreskrifter

www.student.umu.se/regelsamlinge

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 48

Obligatorisk litteratur

Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Barth Tom, Näsholm Christina
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 :
ISBN: ISBN 91-44-03030-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

12 verktyg i KBT: från teori till färdighet
Flink I, Linton S
Natur & Kultur : 2010 :
Obligatorisk

Hansson Anders
Hälsopromotion i arbetslivet
Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
Obligatorisk

Thornbory Greta
Contemporary occupational health nursing : a guide for practitioners
London : Routledge : 2014. : xx, 209 pages :
ISBN: 9780415822954 (paperback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Framgångsrik företagshälsovård. SOU 2011:63
Norstedts Juridik AB : 2011 :
ISBN: 978-91-38-23626-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompetensbeskrivning för leg sjuksköterska med specialitet inom företagshälsovård
Riksföreningen Företagssköterskor :
Länk
Obligatorisk

Riktlinjer för hälsoundersökningar via arbetsplatsen
Karolinska institutet :
Länk
Obligatorisk

Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
Socialstyrelsen :
Länk
Obligatorisk

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Arbetsmiljöverkets författningssamling : 2015 :
Länk
Obligatorisk

Rekommenderad litteratur

Writing SMART rehabilitation goals and achieving goal attainment scaling: a practical guide.
Bovend’Eerdt Thamar, Botell Rachel, Wade Derick
Clinical Rehabilitation 2009; 23: 352-361 :

Johansson Helene
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård : hinder och möjligheter utifrån professionernas perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2010 : 82 s. (PDF) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-37617

Ekblom-Bak Elin
Långvarigt stillasittande : en hälsofara i tiden
1 uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 197 s. :
ISBN: 9789144078052
Se Umeå UB:s söktjänst

FYSS 2015
Statens folkhälsoinstitut :
Länk

Folkhälsan i Sverige : årsrapport 2014
Solna : Folkhälsomyndigheten : 2014 : 112 s. :
Fritt tillgänglig via www.folkhalsomyndigheten.se

Kunskapsöversikt : den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
Lindberg Per, Vingård Eva
Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2012 : 60 s. :
Fulltext

Smirthwaite Goldina
(O)jämställdhet i hälsa och vård
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2014 : 140 s. :
Fritt tillgänglig via Sveriges kommuner och landsting
ISBN: 9789175850528 (print)
Se Umeå UB:s söktjänst

Förändra ditt liv med KBT och motiverande samtal MI
Ortiz Liria, Lindblad Niklas
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 245 s. :
ISBN: 978-91-27-10017-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende
Rollnick Stephen, Miller William R.0, Butler Christopher C.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 273 s. :
ISBN: 978-91-44-05262-5
Se Umeå UB:s söktjänst