"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsrelaterad stress och rehabilitering - inriktning företagssköterska, 7,5 hp

Engelskt namn: Work-related stress and rehabilitation in occupational health nursing

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 till 2017-12-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM308

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2015-06-02

Innehåll

Denna kurs behandlar stress, stresshantering, preventiva åtgärder och rehabilitering. Arbetsförmågebegreppet samt arbetssätt och metoder för arbetslivsinriktad rehabilitering tas upp. Samspelet mellan individ, grupp och organisation betonas med fokus på individ och grupp. Samverkan och samordning mellan olika aktörer ingår. Konflikthantering belyses. Kursen har ett mångfaldhetsperspektiv samt ett tvärdisciplinärt perspektiv i form av teamarbete med olika professioner.
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Förstå och förklara stressens påverkan på hälsa samt kontextens och individens samspel i stress
  • Redogöra för och förstå olika metoder för återhämtning
  • Förstå och redogöra för arbetsförmåga och arbetslivsinriktad rehabilitering 

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • I ett tvärdisciplinärt team beskriva, planera, utvärdera och analysera ett gruppbaserat program vid stress/psykisk ohälsa
  • Självständigt planera och presentera åtgärder för arbetslivsinriktad rehabilitering utifrån företagssköterskans kompetensområde
  • Självständigt planera och praktiskt genomföra en intervention vid ohälsa för en grupp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Utifrån aktuella teorier och evidens reflektera och motivera interventioner/åtgärder vid stressrelaterad ohälsa
  • Beskriva och värdera framgångsfaktorer, hinder och etiska dilemman vid genomförandet av interventioner vid ohälsa

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen eller examen om minst 180 hp inom folkhälsa, vård eller omsorg, samt minst 12 månader heltid yrkeserfarenhet inom motsvarande områden. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med web kamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska individuella och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt seminarier.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Övriga föreskrifter

www.student.umu.se/regelsamlinge

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 2

Kurslitteratur

Stress : gen, individ, samhälle
Ekman Rolf, Arnetz Bengt B.
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 343 s. :
ISBN: 9789147105410
Se Umeå UB:s söktjänst

Återgång i arbete : processer, bedömningar, åtgärder
Ekberg Kerstin, Eklund Mona, Hensing Gunnel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 233 s. :
ISBN: 9789144078236
Se Umeå UB:s söktjänst

Jordan Thomas
Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 191 s. :
ISBN: 9789140688354
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordin Maria
Supporting sleep : the importance of social relations at work
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan : 2015. : pages cm :
ISBN: 9781137437846
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Arbetsmiljöverkets :
AFS 2015:4

Riktlinjer för psykisk ohälsa på arbetsplatsen (Företagshälsans riktlinjegrupp 2/2015)
Sveriges företagshälsor :
Företagshälsans riktlinjegrupp 2/2015

Arbetsanpassning och rehabilitering ( AFS 1994:1)
Arbetsmiljöverket :
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/arbetsanpassning-och-rehabilitering-foreskrifter/

Övrig litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer