"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnad i olika livsfaser del I, 30 hp

Engelskt namn: Nursing Care in Different Phases of Life I

Denna kursplan gäller: 2020-07-27 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM372

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2019-02-28

Innehåll

Kursen tar genomgående upp sjuksköterskans ansvar för omvårdnad relaterat till olika livsfaser, från livets början till den åldrande personen, utifrån Modell för omvårdnad. Personcentrerad omvårdnad, att vara patient, att vara beroende av vård, multisjuklighet, informatik, relevanta lagar och författningar samt intersektionella perspektiv ingår. Kursen innehåller fem veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med efterföljande yrkesmässig handledning i omvårdnad (YHIO).

Kursen omfattar; Grundläggande patofysiologi med särskilt fokus på vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar som påverkar celler och vävnader, nervsystemet, sinnena, endokrina/autonoma systemet, cirkulationssystemet, andningssystemet, njurarna/urinvägarna och syrabas-regleringen, matspjälkningssystemet, omsättning av kolhydrater, protein och fett, skelettet, musklerna, reproduktionssystemet samt läkemedelshantering; Omvårdnad vid ovanstående tillstånd/sjukdomar inkluderande teamarbete, pre- och postoperativ omvårdnad, nutrition, smärta och smärtbehandling samt interaktion med personer med kommunikationssvårigheter; Teamträning, S-hjärt-lungräddning på barn (S-HLR barn) samt klinisk färdighetsträning med anknytning till respiration, cirkulation, nutrition, hälsoparametrar och smärtlindring; Grundläggande epidemiologi och folkhälsa, särskilt förändringar och skillnader i individuell hälsa och folkhälsa samt olika former av folkhälsoarbete med särskilt fokus på preventionsformer; Normal graviditet och förlossning; Tecken på psykisk ohälsa relaterat till individ och familj inkluderande risk-, vålds- och olyckspanoraman, beroendeproblematik, konventionen om barns rättigheter, hälsostöd, egenvård och e-hälsa.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • förklara symptom och förlopp utifrån patofysiologiska förändringar vid vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar samt dess prevention, diagnostik och behandling. Beskriva patientsäkra metoder och procedurer relaterade till dessa
  • utförligt förklara relevanta omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar
  • beskriva och förklara epidemiologi och folkhälsa i ett nationellt och internationellt perspektiv, samt lagar och författningar som reglerar folkhälsoarbetet
  • beskriva livskriser och traumatiska kriser, krisförlopp samt strategier för att hantera kriser i livet, från barn till åldrande personer
  • beskriva och förklara biologisk, psykologisk, social, sexuell samt existentiell utveckling och dess inverkan på hälsa och livskvalitet

Färdighet och förmåga

  • utifrån omvårdnadsprocessen samt relevanta lagar och författningar, under handledning, genomföra riskbedömning, identifiera patienters och närståendes resurser och behov
  • utifrån omvårdnadsprocessen samt relevanta lagar och författningar, med ett personcentrerat och patientsäkert förhållningssätt, under handledning, planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnad samt samverka interprofessionellt i team och med andra vårdinstanser
  • visa kliniska färdigheter och handlingsberedskap utifrån relevanta lagar och författningar, med ett professionellt förhållningssätt, patientsäkert, och med respekt för patienters och närståendes integritet
  • utifrån relevanta hälsopedagogiska modeller/teorier ge hälsostöd
  • utföra S-hjärt-lungräddning på barn, enligt gällande riktlinjer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över patienters och närståendes upplevelse av sjukdom och ohälsa och att vara beroende av vård vid olika tillstånd/sjukdomar och behandlingar
  • reflektera över bemötande och interaktion med patienter och närstående samt det egna professionella förhållningssättet i specifika situationer
  • reflektera kring begreppen säker vård, personcentrerad vård, evidens och informatik i relation till omvårdnadens metoder och procedurer samt vetenskaplig litteratur och relevanta lagar och författningar
  • identifiera samt reflektera över sitt eget behov av kompetensutveckling

Behörighetskrav

För tillträde till kursen gäller godkända kurser i termin 1, samt genomgångna kurser i termin 2 inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisningens upplägg

Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Ett problematiserande förhållningssätt genomsyrar kursen. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupp, seminarier, föreläsningar och färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). VFU genomförs inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges. Obligatoriska moment i kursen är teamträning, klinisk färdighetsträning samt YHiO. Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett usb-headset med mikrofon samt webbkamera. Fast uppkoppling är att föredra. Man kan även koppla upp sig på ett bibliotek eller lärcentrum.

Utöver VFU-perioden ingår för distansstudenter 1-2 sammankomster om 2-3 dagar på studieorten.

Examination

Som betyg på hel kurs används en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursen examineras individuellt med examinerande seminarium, webbaserad tentamen, skriftlig inlämningsuppgift, skriftlig salstentamen, hemtentamen, S-HLR till barn samt analys av inspelat hälsosamtal.

För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Omtag av underkänd VFU görs under ett studieavbrott. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknanden
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 31

Björkman Anna-Maria
Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 311 s. :
ISBN: 978-91-44-05632-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grundläggande epidemiologi
Bonita R., Beaglehole R., Kjellström Tord
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 292 s. :
ISBN: 978-91-44-05380-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/43541/7/9789144053806_swe.pdf

Folkhälsan i Sverige 2016 : årlig rapportering
Solna : Folkhälsomyndigheten : 2016 : 75 s. :
Fritt tillgänglig via www.folkhalsomyndigheten.se
ISBN: 9789176036327
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Författningar tillgängliga
Socialstyrelsen :
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs
Obligatorisk

Internetmedicin
Internetmedicin :
http://www.internetmedicin.se/default.aspx
Obligatorisk

Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
Dahlborg Lyckhage Elisabeth, Lyckhage Gunnar, Tengelin Ellinor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 264 s. :
ISBN: 9789144059068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modell för omvårdnad
Inst för omvårdnad :
http://www.omvardnad.umu.se/digitalAssets/159/159156_omvrdnadsmodellen-slutversion-150220.pdf
Obligatorisk

Omvårdnad & kirurgi
Kumlien Christine, Rystedt Jenny
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 534 s. :
ISBN: 978-91-44-08886-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnad & medicin
Ekwall Anna, Jansson Anna M.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 639 s. :
ISBN: 9789144076645
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder. : Ansvar och utveckling
Ehrenberg Anna, Wallin Lars, Edberg Anna-Karin
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 539 s. :
ISBN: 9789144083544
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
Edberg Anna-Karin, Wijk Helle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 812 s. :
ISBN: 9789144083551
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
Friberg Febe, Öhlén Joakim
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 631 s. :
ISBN: 9789144083537
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rikshandboken i barnhälsovård
Rikshandboken i barnhälsovård :
http://www.rikshandboken-bhv.se/
Obligatorisk

S-HLR vuxen för sjukvårdspersonal : kursbok med webbutbildning ; S-HLR barn : hjärt-lungräddning barn för sjukvårdspersonal : kursbok med webbutbildning
Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning : 2016 : 45, 39 s. :
ISBN: 9788282761406
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Människokroppen : fysiologi och anatomi
Sand Olav, Toverud Kari C.
2. uppl.b [översättning: Inger Bolinder-Palmér ...] : Stockholm : Liber : 2007 : 544 s. :
ISBN: 91-47-08435-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Illustrerad farmakologi. : 1 Principer och tillämpningar
Simonsen Terje, Aarbakke Jarle, Hasselström Jan
4. [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 276 s. :
ISBN: 9789127142374
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Illustrerad farmakologi. : 2 Sjukdomar och behandling
Simonsen Terje, Hasselström Jan
4. [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 520 s. :
ISBN: 9789127142381
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hälso- och sjukvårdsrätt : en introduktion för professionsutbildningar
Staaf Annika, Wendel Lotta, Zanderin Lars
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 151 s. :
ISBN: 9789147112852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sveriges kommuner och landsting
Sveriges kommuner och landsting :
https://skl.se/halsasjukvard/patientsakerhet/sbarforkommunikation.748.html
Obligatorisk

Vårdhandboken
Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk

Melhus Åsa
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 413 s. :
ISBN: 9789144095844
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allgulander Christer
Klinisk psykiatri
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 387 s. :
ISBN: 9789144083285
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiklund Gustin Lena
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-08467-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björvell Catrin
Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-44-04008-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst