Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Pediatrik
Beslutad av: programrådet för logopedprogrammet, 2010-05-12
Innehåll
Kursen behandlar barnets normala somatiska och psykosomatiska utveckling med avvikelser och komplikationer av betydelse för barnets kommunikativa utveckling och uppfödning samt arbetsmetoder inom barnhälsovård, barnneurosjukvård och barn- och ungdomshabilitering. Följande aspekter behandlas
o barnsjukdomar samt svåra infektioner som kan drabba barn
o kroniska sjukdomar hos barn
o graviditets- och förlossningskomplikationer, missbildningar
o förgiftningar
o vaccinationer
o barnmisshandel
o sexuella övergrepp
o anorexia neurosa
o barnhälsovårdens mål, organisation och verksamhetsrutiner
o barnhabiliteringens mål, organisation och verksamhetsrutiner
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha kunskap om och förståelse för
o barnets normala somatiska och psykomotoriska utveckling
o graviditets- och förlossningskomplikationer av betydelse för barnets hälsa och utveckling riskbedömning
o barnhälsovårdens mål, organisation och verksamhetsrutiner
o screeningundersökningar beträffande barn
o speciell hälsokontroll - mål, organisation och genomförande
o höga andningshinder hos små barn orsaker och behandlingsmetoder
o omhändertagande av det handikappade barnets familj
o cerebral pares orsaker, förekomst, kliniska typer och behandling
o missbildningar av betydelse för språk- och talutveckling ex Moebius+, Crouzons, Treacher-Collins syndrom, makroglossi
o huvudvärk hos barn, epilepsi hos barn,
o muskeldystrofier och andra progredierande organneurologiska sjukdomar hos barn
o tumörer lokaliserade till centrala nervsystemet hos barn
o ryggmärgsbråck
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten översiktligt kunna redogöra för
o orsaker till utvecklingsstörning
o mental retardation
o Mb Down patogenes, incidens och klinisk bild
Behörighetskrav
Studenten skall i logopedprogrammet ha genomgått delkurserna Introduktionskurs i logopedi, 3 hp, Anatomi och fysiologi, 6 hp, Otorhinolaryngologi och Audiologi 3 hp eller motsvarande, Utvecklingspsykologi II 7,5 hp, Talkommunikation I 6 hp, Språk- och talutveckling 6 hp, Anatomi och fysiologi 6 hp, Allmän medicin och patologi 2 hp, Otorhinolaryngologi och Audiologi 4 hp samt Neurologi 3 hp i logopedprogrammet. Motsvarande kunskaper kan åberopas.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar/seminarier varav en del är webbaserade. Närvaro vid alla kursmoment utom föreläsningar är obligatorisk.
Examination
Examination sker i form av skriftligt prov vid momentets slut. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Övriga föreskrifter
Förkunskapskrav
Studenten skall i logopedprogrammet ha genomgått delkurserna Introduktionskurs i logopedi, 3 hp, Anatomi och fysiologi, 6 hp, Otorhinolaryngologi och Audiologi 3 hp eller motsvarande, Utvecklingspsykologi II 7,5 hp, Talkommunikation I 6 hp, Språk- och talutveckling 6 hp, Anatomi och fysiologi 6 hp, Allmän medicin och patologi 2 hp, Otorhinolaryngologi och Audiologi 4 hp samt Neurologi 3 hp i logopedprogrammet. Motsvarande kunskaper kan åberopas.
Tillgodoräknande
Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall där tillgodoräknande är möjligt, beslutar kursansvarig om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 20
Referenslitteratur
Barnhabilitering vid rörelsehinder Gegerfelt Piroska von, Nordqvist Margareta, Andersson Hugo, Bille Bo, Olow Ingemar 1. uppl. : Stockholm : Liber utbildning/Almqvist & Wiksell : 1996 : 288 s. : ISBN: 91-634-0905-4 (korr.) (inb.) ; 770:00 Se Umeå UB:s söktjänst
Barnmedicin Lindberg Tor, Lagercrantz Hugo 3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 672 s. : ISBN: 91-44-04469-0 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Pediatrik Sandberg Nils Olof, Elander Gunnel 3., [omarb., utök. och fördjupade] uppl. : Stockholm : Liber utbildning : 1994 : [6], 346 s. : ISBN: 91-634-0197-5 ; 590:00 Se Umeå UB:s söktjänst