"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barn- och ungdomspsykiatri, del 2, 30 hp

Engelskt namn: Child and Adolescent Psychiatry, part 2

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3PS001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Grundutbildningsrådet, 2006-10-02

Reviderad av: Grundutbildningsnämnden, 2012-03-12

Innehåll

Kursen innehåller teorier och metoder som kan användas vid förebyggande arbete och behandling av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.

Kursen innehåller följande moment:

Grundläggande teorier, 6 högskolepoäng
Den metodologiska och teoretiska bakgrundern omfattar neurobiologi, utvecklingspsykologi, beteendevetenskap och beteendeanalys, samspelsteori, familjeteorier och nätverksteorier. Förklaringsmodeller för psykisk ohälsa belyses. Vidare ingår ett avsnitt om behandlingsutvärdering.

Allmänt metodavsnitt, 4 högskolepoäng
Belysning av olika perspektiv på samtal med barn och familj utifrån både individ och famljesynvinkel t ex samtalsstruktur, förhållningssätt, barnets, syskons och föräldrars perspektiv, betydelsen av olika sammanhang och problembilder liksom etiska frågeställningar. Läkemedelsbehandling av barn och ungdomar skall belysas.

Fördjupning av metotik I, 5 högskolepoäng
Familjeterapi och färdighetsträningsmodeller.

Fördjupning av metodik II, 10 högskolepoäng
Preventionsmodeller i skolmiljö, samspelsbehandling, föräldraträningsmodeller för prevention och klinisk intervention, gruppbehandlingsmodeller vid ångest och depressionsproblem hos barn och ungdomar.

Egen fallbeskrivning/praktiskt prov, 5 högskolepoäng
Studenterna skall använda sig av en av metoderna som ingår i utbildningen och skriva en rapport om hur arbetet genomförts inklusive en utvärdering av utfallet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om teorier som är kopplade till olika behandlingar av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Studenten skall efter avslutad kurs kunna kritiskt granska och värdera behandlingsstudier. Studenterna ska ha kunskap om preventions- och behandlingsmodeller som kan förbättra psykiska hälsan hos barn och ungdomar. Studenten skall själv efter avslutad kurs kunna använda sig av någon av de metoder som presenterats under utbildningen.

Behörighetskrav

Univ: Högskoleexamen omfattande minst 120 högskolepoäng med inriktning mot medicin, vårdvetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Vidare dokumenterad erfarenehet av arbete med barn, ungdomar och familjer inom barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst, elevhälsa, SiS ungdomsvård eller annan barn och ungdomsvård gäller som behörighet för antagning till kursen.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå.

Examination

Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av varje termin med följande innehåll:

Grundläggande teorier, 6 högskolepoäng
Allmänt metodavsnitt, 4 högskolepoäng
Fördjupning av metodik I, 5 högskolepoäng
Fördjupning av metodik II, 10 högskolepoäng
Egen fallbeskrivning/praktiskt prov, 5 högskolepoäng

Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar berörd programkommitté i samråd med kursansvarig (motsv) om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 26

Kurslitteratur

Lundsbye Maths
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broberg Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
ISBN: 978-91-27-11484-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
ISBN: 91-7205-437-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referensllitteratur

Kazdin Alan E
Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
Oxford University Press : 2008 :

Fonagy Peter
What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
ISBN: 1-59385-166-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst