"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska 2 för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, 30 hp

Engelskt namn: English for the Upper Secondary School Level, Course 2

Denna kursplan gäller: 2018-06-18 till 2020-08-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6EN036

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-11-18

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-09

Innehåll

Allmän lingvistik med inriktning på engelska, språkhistoria, språksociologi, översättning, kultur- och samhällsstudier,  modern engelskspråkig litteratur, språkmetodik/didaktik. Ämnesdidaktiska frågeställningar ingår som ett naturligt inslag i samtliga moment. Kursen innehåller sex moment:

Moment 1 Lingvistik 5 hp
Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. fonologi och fonetik, syntax och semantik med fokus på det engelska språkområdet. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.

Moment 2 Språkhistoria och språksociologi 4 hp
Momentet ska ge grundläggande kunskaper om det engelska språkets historia som ger en förståelse av hur dagens engelska formats med avseende på struktur, vokabulär och stavning samt om  det engelska språkets variation med avseende på genus, social tillhörighet, etnicitet, ålder och geografi. Vidare behandlas hur detta kan stödja undervisningen med avseende på struktur, semantik, ordförråd och stavning.

Moment 3 Akademiskt skrivande 4 hp
Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva fördjupad medvetenhet om texters funktion i olika kontexter samt genom processkrivande utveckla god färdighet i olika slag av skriftlig produktion.

Moment 4 Litteratur II 6 hp
Momentet är inriktat på studier av modern engelskspråkig litteratur. Förutom att de studerande ska förvärva grundläggande färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och en bakgrund till aktuella samhällsfrågor samt om hur färdigheter och kunskaper kan tillämpas i engelskundervisningen i skolan. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.
 
Moment 5 Teaching and Learning of English II 6 hp
Momentet bygger på momentet Teaching and Learning of English I på Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och
syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av andraspråksinlärningens teori och praktik. Momentet omfattar studier av individualiserad undervisning, felanalys, analys av elevers språkutveckling, temaundervisning, undervisning över ämnesgränser,  invandrarbarns särskilda behov, prov och bedömning, styrdokumentens konkreta tillämpning i skolpraktiken samt läromedelsanalyser. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.

Moment 6 Kultur- och samhällsstudier II (Cultural and Social Studies II) 5 hp
Momentet bygger på momentet Kultur- och samhällsstudier I på kursen Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och syftar till att de studerande ska förvärva en ännu djupare förståelse av kulturer i engelskspråkiga länder samt interkulturell kompetens som de kan tillämpa i den egna undervisningen. Denna förståelse uppnås genom analys av olika slag av text och redovisas genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskaper om det traditionella vetenskapliga studiet av språk med fokus på engelska
  • behärska central engelsk språkvetenskaplig terminologi och kunna använda denna i enklare språkliga analyser
  • uppvisa god kännedom om det engelska språkets historiska utveckling och kunna relatera denna till historiska och sociala skeenden samt hur detta kan stödja undervisningen med avseende på struktur, semantik, ordförråd och stavning
  • uppvisa god kännedom om det engelska språkets variation med avseende på genus, social tillhörighet, etnicitet, ålder och geografi
  • i sin skriftliga produktion visa på fördjupad kunskap om engelsk syntax och morfologi, grundläggande kunskap om engelsk idiomatik samt förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver
  • ha förvärvat grundläggande kunskaper i modern litteratur och kultur från olika delar av den engelskspråkiga världen
  • uppvisa kunskap om hur man genom texter kan inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och aktuella samhällsfrågor (t.ex. miljö, maktrelationer och alternativa livsstilar)
  • uppvisa fördjupad kunskap om andra- och främmandespråksinlärningens teori och praktik genom redovisning av planering, analys och bedömning av elevarbeten ha förvärvat kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken.
  • uppvisa fördjupade kunskaper om användning av skönlitteratur i engelskundervisningen i skolan

Färdighet och förmåga

  • läsa och analysera texter ur olika litteraturvetenskapliga perspektiv
  • redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i högre åldrar samt uppvisa förståelse av och kunna förklara hur språk kan integreras med andra ämnen
  • uppvisa förmåga att uttrycka sig i skrift med god språklig säkerhet, med iakttagande av akademiska skrivregler samt med god känsla för aktuell stilnivå
  • uppvisa god muntlig språkfärdighet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa förmåga att utvärdera utifrån aktuella teorier om bedömning bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Behörighetskrav

Univ: Lägst 22 hp från Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka läggs till de studerandes individuella e-portfolios

Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller seminariekaraktär. Obligatorisk närvaro innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Undervisning på kursmoment:

Moment 1.  Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Moment 2.  Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Moment 3.  Lektioner, gruppövningar.
Moment 4.  Seminarier och gruppövningar.
Moment 5.  Lektioner, seminarier och workshops.
Moment 6.  Lektioner, seminarier och workshops.

Examination

Moment 1. Skriftligt prov
Moment 2. Skriftliga prov
Moment 3. Bedömning av skriftliga inlämningsuppgifter.
Moment 4. Skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 5. Bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 6. Bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 21 högskolepoäng.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 11

Referenslitteratur

Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: samt någon av följande enspråkiga ordböcker:

Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan, eller

Longman dictionary of contemporary English.
4th ed. : Harlow : Longman : 2003. : 1 v.a xvii, 1918 s. :
ISBN: 0-582-50666-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan, eller

Oxford advanced learner's dictionary of current English
Hornby Albert Sydney, Turnbull Joanna
8. ed. : Oxford [England] : Oxford University Press : 2010 : xii, 1796, [142] s. :
ISBN: 978-0-19-479900-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan

Moment 1. Lingvistik I

Yule George
The study of language
4. [rev.] ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2010 : xvii, 320 p. :
ISBN: 9780521749220 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Språkhistoria och språksociologi

Gramley Stephan E
The History of English. An Introduction
London: Routledge : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 9780415566407

Moment 3. Akademiskt skrivande

Referenslitteratur

Moment 4. Litteratur II

Goto Hiromi
Chorus of mushrooms
Edmonton, Alta. : NeWest Press : c1994. : 222 p. :
ISBN: 0-920897-53-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan

Ishiguro Kazuo
The remains of the day
London : Faber and Faber : 2005 : 258 s. :
ISBN: 978-0-571-22538-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan

Doyle Roddy
The snapper
London : Minerva : 1993 : 216 s. :
ISBN: 0-7493-3614-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan

Mason Bobbie Ann
In country : a novel
2. impr. : London : Flamingo : 1990 : 247 s. :
ISBN: 0-00-654176-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senast oavkortade upplagan

Literary terms and criticism
Peck John, Coyle Martin
2. ed., rev. and expanded : Basingstoke : Macmillan : 1993 : 222 s. :
ISBN: 0-333-58887-8 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Poesi i urval (kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Moment 5. Teaching and Learning of English II

Brown H. Douglas
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
3. ed. : White Plains, N.Y. : Pearson Education : 2007 : xvii, 569 s. :
ISBN: 0-13-612711-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundahl Bo
Engelsk språkdidaktik
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. :
ISBN: 978-91-44-07714-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Läroplaner och kursplaner laddas ned på http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner
. :

Moment 6. Kultur- och samhällsstudier

Material som tillhandahålles av institutionen.
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk